کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

بحران در صنعت کشتی‌رانی ایران: بلاتکلیفی ۱۵۰۰ نیرو و پیوستن چین به تحریم‌ها

گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌های بین‌المللی، فعالیت‌های شرکت کشتی‌رانی ایران را به وضعیت بحرانی رسانده و نیروهای این شرکت در بلاتکلیفی به سر می‌برند. این در حالی است که بازرسی کشتی‌ها به دلیل تحریم‌ها افزایش یافته و چین نیز به تحریم پایبند بوده و اخیرا از پیاده شدن برخی کارکنان کشتی‌های ایرانی جلوگیری کرده است.


به گزارش خبرنگار کلمه از استان‌های جنوبی کشور، بیش از ۱۵۰۰ نیروی شرکت کشتی‌رانی ایران مدت‌هاست که بلاتکلیف هستند و برای هیچ ماموریتی دعوت نمی‌شوند. این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که کشتی‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا اجازه نمی‌یابند به مقصدهای جدید عزیمت کنند.


این گزارش همچنین به محرومیت ملوانان ایرانی شاغل در این بخش از بهره‌مندی از مزایای حضور در ماموریت‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: این در حالی است که حقوق و مزایای کارکنان شرکت کشتی‌رانی بر اساس حداقل حقوق تعیین می‌شود و تنها در صورت حضور در ماموریت، آنها از افزایش حقوق و مزایا برخوردار خواهند بود.


از سوی دیگر، در پی تحریم‌های صورت گرفته، کارکنان کشتی‌های ایرانی در سواحل سایر کشورها امکان پیاده شدن و ورود به ساحل را ندارند.


بر اساس این گزارش، در تازه‌ترین مورد، کشور چین نیز به کارکنان چند کشتی ایرانی اجازه ورود به ساحل را نداده است. همچنین گزارش‌ها از افزایش بازرسی کشور در کشورهای مختلف حکایت می‌کند.


برخی کارکنان شرکت کشتی‌رانی نیز به دلیل حضور طولانی‌مدت در دریا – که بعضا تا ۹ ماه به طول می‌انجامد، دچار بیماری‌های مختلف جسمی و روحی شده‌اند.


همچنین اخیرا هزینه عبور کشتی‌های ایرانی از کانال سوئز به میزان زیادی افزایش یافته است. کشتی‌های ایرانی به خاطر آنکه به دلیل تحریم‌ها از بیمه‌های معتبر بهره‌مند نیستند، ناچارند هزینه‌های اضافی چنین وضعیتی را متحمل شوند.


این گزارش، در خصوص دیگر مشکلات این بخش، به عدم تمایل بازرگانان به حمل و نقل بار خود توسط شرکت کشتی‌رانی ایران اشاره می‌کند که این امر موجب شده گاهی یک کشتی مدت‌ها در یک بندر خارجی متوقف بماند تا بتواند با رقمی پایین، محموله‌ای را بار بزند و به طرف ایران حرکت کند.




View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر