کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۲۰, شنبه

معرفی جعفر پناهی در میان ۱۰ هنرمندی که در طول تاریخ مورد آزار قرار گرفته اند








جرس: جعفر پناهی به عنوان یکی از ۱۰ هنرمند سرشناسی که مورد اذیت و آزار حکومت ها قرار گرفته اند، معرفی شد.










به گزارش دانشجونیوز، جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی از سوی مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰ هنرمند برجسته ای که از سوی حاکمیت کشورها مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند، معرفی شد. جعفر پناهی به هماره پیر پائولو پازولینی، رابرت مپلتورپ، آندره تارکوفسکی، اون ماسیکو، کاراواجیو، چارلی چاپلین، پال کله، م.ف. حسین و آی وی وی در این لیست جای دارند.




به گزارش مجله تایم، روز یکشنبه، "آی وی وی"، که بیشتر برای کمک در طراحی استادیوم المپیک آشیانه پرنده در شهر بیجینگ چین شناخته شده می شود، توسط حکومت چین به دلیل تداوم سرکوب گسترده مخالفان سیاسی بازداشت شد. مجله تایم به همین دلیل نگاهی به هنرمندان برجسته ای انداخته است که توسط قدرت های حاکم به چالش کشیده شده اند.


بنابر این گزارش، جعفر پناهی، کارگردان ایرانی فیلم بادکنک سفید، برنده جوایز بین المللی متعددی شده است. "دایره" فیلمی است که به نقد رفتار با زنان در ایران پرداخته است و فیلم "افساید" نیز در سال ٢۰۰۶ به شکل مخفیانه ای ساخته شد. "افساید" برنده خرس نقره ای در جشنواره بین المللی فیلم برلین در سال ٢۰۰۶ و همچنین فیلم منتخب جشنواره فیلم تورنتو و نیویورک در سال ٢۰۰۶ بود.




پس از اعتراضات در پی انتخابات سال ٢۰۰۹ ایران، جعفر پناهی به دلیل ساخت فیلمی درمورد این موضوع و به دلیل اقدام علیه حاکمیت و فیلمبرداری بدون کسب مجوز بازداشت و به شش سال زندان محکوم گشت. وی هم چنین از تولید هرگونه فیلم و انجام مصاحبه تا ٢۰ سال منع گشته است.


چهره های سرشناس هالیوود مانند مارتین اسکورسیزی، هاروی وینستین، شان پن، پل هگیس برای درخواست آزادی وی به کمپین سازمان عفو بین الملل پیوستند، اما جعفر پناهی همچنان در انتظار آزادی است.


روند برخورد با هنرمندان معترض در ایران تنها محدود به جعفر پناهی نیست. محمد رسول اف دیگر کارگردان سرشناس ایرانی نیز که به همراه پناهی بازداشت شده بود، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. این دو کارگردان مشهور سینمای ایران در اسفند ماه سال ١۳٨٨ بازداشت شدند. علت بازداشت انان تلاش برای ساخت فیلمی پیرامون اعتراضات خیابانی مردم در پی نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است. جعفر پناهی، سرانجام پس از اعتصاب غذا در زندان و پس از ٨٨ روز بازداشت از زندان آزاد شد. اما همچنان قادر به تولید فیلم و انجام مصاحبه نیست.


View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر