کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

رئیس بانک مرکزی: بعد از حذف صفرها از ریال، دینار پول خرد می‌شود

رییس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه خریداران سکه و طلا با هدف بورس‌بازی و افزایش قیمت اقدام به خرید نکنند، تأکید کرد: بانک مرکزی، عرضه شمش طلا و سکه به قیمت جهانی را به بازار ادامه خواهد داد تا مانع از بورس بازی و افزایش حبابی قیمت سکه و طلا شود.


به گزارش ایرنا، محمود بهمنی، شامگاه یکشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت که این روال درباره ارز نیز از سوی بانک مرکزی ادامه می‌یابد تا همسو با قیمت‌های جهانی، مدیریت شناور شده در این بازار را نیز اعمال کند.


حذف چهار صفر فقط برای تسهیل مبادلات


رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره حذف چهار صفر از پول ملی کشور نیز گفت:‌ برخی چنین تصور می‌کنند که حذف صفرهای پول، سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، در حالی که نه تنها دخالتی در این زمینه ندارد بلکه سبب کاهش تورم هم می شود.


وی با بیان اینکه حذف چهار صفر فقط برای تسهیل در مبادلات مالی است، افزود: تحقق اجرای این برنامه در یک دوره زمانی یک یا دو ساله انجام می‌شود.


به گفته وی، با اجرایی شدن این برنامه، پول جدید به تدریج به جامعه تزریق می‌شود تا بعد از آشنایی مردم با آن، به طور کلی پول جدید جایگزین شود.


بهمنی ادامه داد: در این صورت، یک ریال جدید (که برابر ده هزار ریال کنونی است)‌ از نظر ارزشی با یک دلار برابر می‌شود.


وی افزود: با توجه به اینکه ریال واحد پول کشور است و تغییری نمی‌کند،‌ با تحقق این برنامه، واحد پول خرد پس از ریال همانند سال‌های گذشته دینار خواهد بود که در این صورت یک ریال برابر با صد دینار خواهد شد.


صندوق ذخیره ارزی وجود ندارد


رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره رقم صندوق ذخیره ارزی گفت: از اول فروردین سال گذشته که صندوق توسعه ملی شکل گرفت، ۲۰ درصد درآمد نفت، مستقیم به این صندوق واریز و عملا صندوق ذخیره ارزی خود به خود به این صندوق تبدیل شد.


وی یادآور شد: در حساب ذخیره ارزی، مازاد ۶۵ دلار در هر بشکه واریز می‌شد، اما از زمانی که صندوق توسعه ملی شکل گرفت، ۲۰ درصد درآمد به آن واریز که در سال گذشته نزدیک به چهارده میلیارد دلار در این صندوق جمع‌آوری شد.


کاهش نرخ سود بانکی تأثیری بر افزایش اجاره‌بها ندارد


بهمنی در ادامه درباره افرادی که مدعی اثرگذار بودن کاهش نرخ سود بانکی بر افزایش اجاره‌بها هستند، به نظرات برخی کارشناسان در سال گذشته درباره نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: سال گذشته، همه کارشناسان به اتفاق می‌گفتند که از تولید، صنعت و کشاورزی باید حمایت کنید و نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش دهید.


وی ادامه داد: این پیشنهادها، در حالی مطرح می‌شد که سال گذشته برخی بانکها و موسسه‌های مالی اعتباری تا ۲۸ درصد هم سود دریافت می‌کردند. از این روی، سود ۱۴ تا ۱۷ درصد تعیین شد.


رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد:‌ اکنون همان افرادی که سال گذشته به ما می‌گفتند چرا نرخ سود بانکی را کاهش نمی‌دهید، منتقد شده و می‌گویند چرا نرخ سود بانکی را پایین آوردید؟


بهمنی افزود: ای کاش، گروه دیگری از کاهش سود بانکی انتقاد می‌کردند؛ نه همان افرادی که سال گذشته بر کاهش سود بانکی تأکید می‌ورزیدند.


وی خاطرنشان کرد: اکنون که نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یافته و به کمک تولید و صنعت آمده است تا قیمت تمام شده کاهش یابد، ما باید بتوانیم دست کم قیمت تمام شده را کم کنیم و جلوی واردات را بگیریم.


رییس کل بانک مرکزی گفت: نرخ سود سپرده‌های بلند مدت از ۱۷ درصد به ۱۵ درصد کاهش داده شد.


وی با تأکید بر اینکه در بانکداری اسلامی بانکها، تنها حق گرفتن حق‌الوکاله یا همان کارمزد را دارند، افزود: باید بقیه سود به سپرده‌گذار پرداخت شود، نه آنکه از آن بانک شود.


بهمنی با تأکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی هیچ ارتباطی با بحث میزان اجاره‌خانه ندارد، تصریح کرد: در بحث اجاره‌خانه به ازای هر یک میلیون تومان، سی هزار تومان حساب می‌‌شود. سال گذشته نیز سود بانکی کاهش یافت و در این مسأله دخالتی نداشت اکنون نیز کاهش ۲ درصدی سود بانکی، تأثیری بر افزایش اجاره‌بها ندارد.


بسته سیاستی بانک مرکزی ۲۸ اسفند ابلاغ شد


رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره ابلاغ بسته سیاستی بانک مرکزی که برخی رسانه‌ها مدعی ابلاغ نشدن آن هستند، گفت: این بسته ۲۸ اسفند سال گذشته بلافاصله بعد از تصمیم‌های گرفته شده درباره آن به بانک ها ابلاغ شد.


وی یادآور شد: بسته سیاستی بانک مرکزی ابلاغ شده و قرار است پانزده روز بعد از ابلاغ، بانک ها آن را عملیاتی کنند و از این پس، بانکها باید بدون هیچ کم و کاستی آن را اجرایی نمایند.


افزایش تعداد بانک ها در یک سال گذشته


رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره افزایش شمار بانک‌ها طی سال گذشته نیز گفت: برخی تصور می‌کنند که تعداد بانکها افزایش یافته است، در حالی که این گونه نیست زیرا افزایش بانک ها به دلیل تغییر نام بانکها بوده است که تبدیل وضعیت شده‌اند.


بهمنی افزود: برخی بانکها مانند بانک گردشگری، ‌تات و دی جدید هستند. البته چند هزار خانواده شهید سهامدار بانک دی هستند.


به گفته وی، دیگر بانک هایی که سال گذشته فعالیت خود را آغاز کردند در واقع همان موسسه‌های اعتباری مالی بودند که به بانک تبدیل شدند.


رییس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه جلوی پذیرش تقاضای بانک جدید گرفته شده است، افزود: بر پایه تصمیم جدید، متقاضیان بانک نخست باید با گرفتن مجوز موسسه مالی و اعتباری فعالیت خود را آغاز کرده و پس از سه سال فعالیت، در صورت عملکرد مثبت به آنها مجوز بانک داده می‌شود.




View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر