کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۲۵, پنجشنبه

وکیل دادگستری: برای رفع نابرابری زن و مرد می توان از شروط ضمن عقد استفاده کرد

شهرزادنیوز:براساس قوانين مدنی ايران، حقوق و تكاليف به صورت برابر بين زن و شوهر تقسيم نمی‌شود؛ زن به موجب عقد ازدواج بسياری از حقوق مدنی و معنوی خود مانند حق سفر، اشتغال، انتخاب مسكن، ولايت بر فرزندان و جدايی از همسر را از دست می‌دهد و در قبال آن حقوق مادی مانند مهريه و نفقه را به دست می ‌آورد، كه در بسياری از موارد دستيابی به اين حقوق مادی هم با مشكل همراه است.
محمد ادیب، وکیل دادگستری، ضمن بیان این مطلب افزود که برای رفع این نابرابری و برقراری تعادلی بین این حقوق و تكاليف، می ‌توان از شروط ضمن عقد استفاده کرد. این شروط 12 گانه شروطی هستند كه مرد به زن وكالت می ‌دهد که با اثبات آن شرايط بتواند برای احقاق حقوق خود اقدام نماید. بنابراین در هنگام عقد نكاح در دفتر خانه ثبت اسناد رسمی باید شروطی نظیر حق مسكن، كار، تحصيل، طلاق، تقسيم دارايی‌های مشترك به هنگام جدايی و حضانت فرزندان‌ در قباله ازدواج ثبت شوند.
ادیب تصریح کرد که ازدواج یک قرارداد است و متأسفانه خیلی ها، حتی بسياری از افراد تحصيل‌كرده هم از آن استفاده نمی ‌كنند. به گفته وی، علت این امر عادت مردم به امضای قرارداد بدون اطلاع از محتوای آن و نیز وجود اصطلاحات پیچیده فنی در نکاحیه است که خیلی ها آن را برای اولین بار می بینند.
وی در پایان گفت که با استناد به ماده 1119 قانون مدنی، طرفين می توانند تمامی شروطی را كه مخالف مقتضای ذات عقد نباشد، برای يكديگر بگذارند.

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر