کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

۲۸ کشته در مراسم سوگواری در دو شهر سوریه/اخراج سردبیر روزنامه “تشرین”

پس از کشته‌شدن دست‌کم ۲۷ نفر در اعتراضات روز جمعه در سوریه، نیروهای امنیتی این کشور در مراسم مسالمت‌آمیز سوگواری این کشته‌شدگان روز شنبه نیز ۲۸ نفر را کشتند. دبیرکل سازمان ملل در این زمینه با بشار اسد گفت‌‌وگو کرده است.


نیروهای امنیتی سوریه در مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان روز جمعه، به روی اجتماع مسالمت‌آمیز و آرام مردم آتش گشودند و ۲۶ نفر را در درعا و حومه‌ی این شهر کشتند. دو نفر نیز در شهر حمص در مراسم سوگواری کشته شدند. هر دوی این مراسم روز شنبه برگزار شده بودند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان ملی برای حقوق بشر سوریه با اطلاع این خبر اعلام داشت که نیروهای امنیتی و پلیس سوریه روز شنبه «اجتماع مسالمت‌آمیز مردم در استان‌های مختلف کشور را با به کار بستن خشونتی غیرقابل توجیه و شلیک گلوله متفرق کردند.»


مراسم سوگواری درعا به مناسبت کشته‌شدن ۱۷ تن از قربانیان روز جمعه برگزار شده بود. درعا که در جنوب سوریه واقع است، هفته‌هاست که صحنه‌ی اعتراضات ضددولتی است.


این سازمان که متشکل از شش گروه حقوق بشری سوری است، با انتشار گزارشی در این زمینه در سایت اطلاع‌رسانی خود، نام شهروندانی که در درعا و حمص کشته شده‌اند را ذکر کرده است.


شبکه تلویزیونی الجزیره روز یکشنبه قطعه فیلمی که با یک موبایل گرفته شده بود را نشان داد که افرادی از داخل یک خودروی شخصی که به آرامی در خیابان حرکت می‌کرد، با مسلسل به سوی هزاران تن از اجتماع‌کنندگان شلیک می‌کردند.


ابراز نگرانی بان کی مون در تماس با بشار اسد


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحدبان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحددبیرکل سازمان ملل نسبت به موج خشونت‌های دولتی علیه معترضان در سوریه “ناراحتی عمیق” خود را ابراز داشت.


بان کی مون در تماس تلفنی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در شامگاه شنبه، نگرانی عمیق خود را نسبت به شمار فزاینده‌ی کشته‌شدگان معترض سوری به اطلاع وی رساند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل به رئیس‌جمهور سوریه گفته است که «کشتن تظاهرکنندگانی که به طور مسالمت‌آمیز دست به اعتراض زده‌اند، قابل پذیرش نیست و در باره آن باید تحقیق شود.»


آقای بان کی مون در تماس تلفنی خود با بشار اسد وظیفه‌ی دولت‌ها را یادآوری کرده که «باید از غیرنظامیان حفاظت کنند و به حقوق مردم احترام بگذارند.»


به نوشته دویچه وله دبیرکل سازمان ملل به ویژه نسبت به کشته شدن بیش از ۳۰ نفر در اجتماعات روز جمعه اشاره کرده است.

در روز جمعه در بسیاری از شهرهای سوریه مردم با تجمع و راهپیمایی، خواسته‌های خود برای برقراری دمکراسی، آزادی و اصلاحات را اعلام کردند.شاهدان عینی تایید کردند که در روز جمعه نیروهای انتظامی و تک‌تیراندازان لباس شخصی به سوی مردم شلیک می‌کردند.

رسانه‌های عربی گزارش می‌دهند که بسیاری از روستاییان و ساکنان شهرهای اطراف به جمع معترضان در شهرهای درعا و حمص پیوسته بودند.بشار اسد در روز پنج‌شنبه با تمکین به خواست معترضان، استاندار حمص را از کار برکنار کرده بود.


سردبیر روزنامه‌ی سوری “تشرین”، خانم سمیره المسالمه از مسئولیت خود برکنار شد.


این زن خبرنگار اهل درعا روز جمعه به شبکه تلویزیونی الجزیره گفته بود که نیروهای امنیتی برخلاف دستوری که به آنها داده شده بود عمل کرده و به سوی تظاهرکنندگان آتش گشوده‌اند.


خانم مسالمه روز سه‌شنبه‌ی گذشته به خبرگزاری فرانسه گفته بود که با موافقت رهبری کشور با روشنفکران منتقد دولت تماس برقرار کرده است تا زمینه‌های گفت‌وگو با اپوزیسیون را فراهم کند.




View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر