کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۲۵, پنجشنبه

برگزاری نشست اضطراری بین المللی در قطر پیرامون وضعیت لیبی







همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه حکومت لیبی توسط اتحادیه اروپا

جــرس: در حالیکه محاصره و گلوله باران انقلابیون لیبیایی توسط قوای حکومتی همچنان ادامه دارد، در نشستی بین المللی که روز چهارشنبه پیرامون وضعیت لیبی و با حضور نمایندگان مخالفین معمر قذافی در قطر برگزار شد، امیر قطر هشدار داد که با گذشت زمان، تعداد قربانیان در لیبی بیشتر خواهد شد و این کشور با بحرانی انسانی روبرو است.









به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان انقلابیون لیبی، که هدفشان سقوط حکومت معمر قذافی است نیز، در این نشست دیپلماتیک در سطحی بالا شرکت کرده اند و در طول این نشست با گروه تازه‌ای که نامش "گروه تماس" است ملاقات و گفت و گو کرده اند.




خبرگزاری آلمان اعلام کرده است که محمود شمام، سخنگوی اپوزیسیون لیبی، پیش از این نشست در دوحه گفت "شورای ملی اپوزیسیون لیبی برای تامین نیازمندی‌های اساسی مردم در مناطق آزاد شده، نیازمند کمکی یک و نیم میلیارد دلاری است. وی افزود که این کمک از محل صدور نفت پرداخت خواهد شد."




گفتنی است تا کنون چند کشور، از جمله قطر و فرانسه، «شورای ملی» شورشیان لیبی را به عنوان نماینده‌ی مشروع مردم این کشور به رسمیت شناخته‌اند. نمایندگان این شورا در نشست دوحه تلاش خواهند کرد کشورهای بیشتری آنان را به رسمیت بشناسند.




شمام گفت انقلابیون لیبی در حال حاضر میدان‌های نفتی زیادی را تحت کنترل خود دارند که از آن‌ها روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌شود، ولی حجم کوچکی از این میزان نفت می‌تواند به خارج صادر شود.


سخنگوی «شورای ملی» افزود، انقلابیون با کمک قطر موفق شده‌اند در ماه جاری حدود یک میلیون بشکه نفت به خارج صادر کنند. به گفته‌ی وی، مهم تامین امنیت لوله‌ها و میدان‌های نفتی است و معاملات نفتی را می‌توان به آینده موکول کرد.




بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، علاوه بر شورای ملی دوره انتقال که متعلق به انقلابیون لیبی است، «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد و «موسی کوسا»، وزیر خارجه سابق لیبی نیز كه به انگلیس فرار کرده، در این نشست حضور خواهد داشت و به گروه تماس بین‌المللی مشاوره خواهد داد.




گروه تماس در ۲۹ مارس پس از نشستی در سطح وزیران در لندن تشکیل شد. این گروه  متشکل از کشورهایی است که عمدتا در عملیات برای به کرسی نشاندن قطعنامه‌ی شورای امنیت در مورد لیبی شرکت دارند. در این گروه حدود ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی و از جمله سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه‌ی عرب شرکت دارند.




گروه تماس در نشست قطر درباره حمایت سیاسی و مالی از مخالفان قذافی و همینطور نحوه عملیات ناتو در لیبی گفتگو خواهد کرد.




آسوشیتدپرس گزارش داده است كه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست سه‌شنبه خود در «لوکزامبورگ» تصمیم گرفتند تحریم‌های بیشتری را علیه «معمر قذافی» و دولت لیبی به اجرا بگذارند و در بیانیه‌ای که پس از پایان این نشست منتشر گردید، به تحریم ۲۶ شرکت و دو تن از مقام‌های دولت لیبی اشاره شده است.




اتحادیه اروپا تا کنون ۴۶ شرکت را که بیشتر آنها مربوط به صنایع نفت و گاز لیبی هستند، تحریم کرده و مجازات‌هایی برای ۳۸ تن از مقام‌های ارشد و نزدیکان معمر قذافی در نظر گرفته است. منع سفر به اروپا و مسدود ساختن دارائی‌های این افراد از جمله مجازات‌های اتحادیه اروپا علیه لیبی است.




به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در سخنان خود در نشست روز چهارشنبه قطر، خواهان حضور کشورهای بیشتر در ائتلاف برای انجام حملات هوایی در لیبی شد و خاطرنشان کرد "اگر چه درگیری مخالفان با معمرقذافی از نظر نظامی به بن بست رسیده است اما هنوز می توان با استفاده از دیپلماسی و تحریم، فشار بر رهبر لیبی را بیشتر کرد."




گفتنی است بریتانیا و فرانسه هر دو خواهان بیشتر شدن عملیات هوایی ناتو در لیبی هستند در حالی که ناتو اعلام کرده است با توجه به امکاناتی که نیروهایش در اختیار داشته، عملیات ناتو در لیبی قابل قبول بوده است.




بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ایتالیا هم اعلام کرده است جامعه جهانی باید گزینه کمک نظامی به مخالفان معمر قذافی را در نظر گیرد. موریتزیو ماساری، سخنگوی وزیر خارجه ایتالیا در حاشیه این نشست گفت: "کمک تسلیحاتی به مخالفان، بدون شک یکی از موضوعات مورد بحث در این جلسه است."


لازم به یادآوری است طبق گزارش منابع حقوق بشری و بین المللی، و همچنین اظهارات دبیر کل سازمان ملل، از آغاز بحران در لیبی، حدود ۴۹۰ هزار نفر این کشور را ترک کرده اند و حدود ۳۳۰ هزار نفر مجبور به مهاجرت در داخل این کشور شده اند.


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این نشست گفت بیش از نیمی از جمعیت لیبی ممکن است نیاز به کمک های بشردوستانه داشته باشند.




آقای بان ضمن بد تر خواتدن وضعیت مردم لیبی گفت: "در بدترین شرایط ممکن است نیاز به کمک به سه میلیون و ششصد هزار نفر باشد."




بان درباره برخورد سیاسی با بحران لیبی گفت که جامعه جهانی باید در برخورد با این کشور"هم صدا" باشد.




نشست قطر در شرایطی برگزار می‌شود که حمله‌های نیروهای دولتی و طرفداران سرهنگ قذافی به شهر مصراته ادامه دارد. این شهر که تحت کنترل نیروهای مخالف دولت لیبی است، برای بیش از ۶ هفته است که در محاصره قرار دارد و گروه های مدافع حقوق بشر هشدار داده‌اند که ساکنان آن با کمبود منابع غذایی و دارو روبه‌رو هستند.


نیروهای وفادار به قذافی که این شهر را محاصره کرده‌اند شب گذشته نیز مواضع شورشیان را به شدت بمباران کردند و خبرگزاری رسمی لیبی از قول وزارت خارجه‌ی این کشور به کشورهای خارجی هشدار داده است، در صورت حمله‌ی زمینی به نیروهای دولتیِ لیبی جهت حمایت از مخالفان، با "مقاومت سرسختانه"ای روبرو خواهند شد.


 


 


 







View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر