کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۳۱, چهارشنبه

مصرف ‌رازیانه مغز را فعال می‌کند

رازیانه از نظر طب قدیم ایران، گرم و خشک است و دارای خواص فراوانی است که از جمله آن فعال کردن مغز است.

رازیانه گیاهی است معطر، علفی و دوساله که ارتفاع آن تا 2 متر می‌رسد. ساقه آن دارای شیارهای هم ردیف و موازی است. برگ‌های آن نازک و نخی‌مانند و گل‌ها زرد و به صورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می‌شود. میوه رازیانه کوچک و به طول حدود 8میلی‌متر و عرض 3میلی‌متر و دارای بویی معطر و طعمی شیرین است. رازیانه در مناطق مدیترانه‌ای به‌خوبی رشد می‌کند و در ایران در مناطق شمالی کشور در دامنه‌های کوه‌های البرز به‌طور خودرو می‌روید.





خواص رازیانه

رازیانه، نوعی گیاه دارویی است که مصارف مختلفی دارد. تمام بخش‌های مختلف این گیاه یعنی دانه، برگ و ریشه آن خوراکی است، ولی روغن حاصل از دانه‌‌های رازیانه، سمی است و حتی مصرف کم آن، می‌تواند به ایجاد دانه‌های پوستی، مشکلات تنفسی و حالت تهوع منجر شود.



رازیانه با خواص فراوان دارویی، التیام بخش بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرفه و سرماخوردگی است. این گیاه دارای طعم تند، تلخ و شیرین است و کمی به طعم نعناع شبیه است.



مصرف رازیانه باعث افزایش شیرمادر و نیز کاهش وزن می‌شود اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این گیاه، ممکن است منجر به تشنج عضلانی و حتی توهم شود.



رازیانه همچنین دارای مقدار فراوانی پتاسیم است که باعث کاهش فشارخون می‌شود و به این ترتیب برای افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، مفید است. این گیاه دارویی، سموم بدن را پاک می‌کند و بیماری‌ التهاب دهان را از بین می‌‌برد و به خاطر خاصیت خلط‌آور‌ش برای درمان سرماخوردگی و نیز سرفه مفید است. بخار حاصل از جوشاندن برگ‌‌های این گیاه در آب، بیماری آسم و برونشیت را تسکین می‌‌دهد. رازیانه باعث تقویت چشم می‌شود، حساسیت‌های چشم را از بین می‌برد و دارای خواص فراوانی برای کبد، طحال و مثانه است، قاعده آور است، اشتها را زیاد می‌کند و مغز را فعال و حالت تهوع را برطرف می‌کند.



برگ‌های رازیانه ادرار آور است، نفخ و گاز معده را از بین می‌برد و دردهای مفاصل را برطرف می‌کند. جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است، روغن تخم رازیانه کرم روده را از بین می‌برد، رازیانه به علت داشتن هورمون زنانه رشد دخترها را جلو می‌اندازد. برای از بین بردن درد آرتروز روغن رازیانه را در محل درد بمالید، برای برطرف کردن آسم، سرفه و تنگی نفس از دم‌کرده تخم رازیانه به مقدار 3فنجان در روز استفاده کنید.



ریشه رازیانه دارای کومارین (Coumarin) است. چون این ماده رقیق‌کننده خون است بنابراین افراد مبتلا به تصلب شرائین یا انسداد رگ‌ها می‌توانند از جوشانده ریشه رازیانه استفاده کنند.





دم کرده رازیانه

مقدار یک قاشق چایخوری رازیانه را کوبیده و در یک لیوان آب جوش بریزید و آن ر ا به مدت 10‌دقیقه دم کنید.





دم کرده برگ رازیانه

30‌گرم برگ رازیانه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت 10دقیقه دم کنید. این دم کرده مقوی اعصاب است و هضم غذا را سریع می‌کند.





پیاز رازیانه

رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است؛ منگنز، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، ویتامینC و B3 از این موارد است. ویتامین‌C موجود در پیاز رازیانه، ضد‌باکتری بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

علاوه بر آن، این بخش از گیاه، دارای فیبر فراوانی بوده که برای کاهش کلسترول، مفید است و از ابتلا به سرطان روده پیشگیری می‌کند.





مضرات رازیانه

رازیانه چون گرم است بنابراین برای گرم مزاج‌ها خوب نیست و این افراد باید آن را با سکنجبین بخورند. زیاده‌روی در مصرف رازیانه معده را سست می‌کند و تشنج می‌آورد.




View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر