کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

قذافی طرح صلح پیشنهاد شده از سوی رهبران آفریقا را پذیرفت

منابع خبری اعلام کردند که شامگاه یکشنبه دهم آوریل، بعد از آنکه پنج تن از نمایندگان اتحادیه آفریقا به منظور حل بحران لیبی با معمر قذافی دیدار و گفتگو کرده و خواهان “آتش بس فوری” و “گفتگوهای طرفین درگیر” شده اند، حکومت لیبی طرح صلح این اتحادیه برای پایان دادن به درگیری های خونین دو ماه اخیر را پذیرفته است.


این در حالی است که انقلابیون لیبی همواره تأکید کرده‌اند تا زمانی که معمر قذافی و پسرانش قدرت را در لیبی در دست دارند، با آتش بس موافقت نخواهند کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که حمله‌های ناتو علیه نیروهای معمر قذافی و همچنین آتشبار قوای حکومتی بر سر مخالفان همچنان ادامه داشت، روز یکشنبه هیئت عالی‌رتبه‌ای از اعضای اتحادیه آفریقا برای میانجیگری میان حکومت لیبی و مخالفان وارد طرابلس شده و در باب العزیزیه، مجموعه‌ای که محل اقامت رهبر لیبی را نیز در بر می‌گیرد، با وی دیدار کردند.


نمایندگان آفریقای جنوبی، موریتانی، کنگو، مالی و اوگاندا، شامگاه یکشنبه (دهم آوریل) پس از گفت‌و‌گو با معمر قذافی به بنغازی رفته و با مخالفین وارد مذاکره شدند.


پیشتر این پنج نماینده اتحادیه آفریقا ضمن تأکید بر “پایان یافتن فوری خشونت‌ها” در لیبی اعلام کرده‌ بودند که پیشنهاد آن‌ها برای برون‌رفت از بحران در لیبی صورت گرفتن رشته‌ای از اصلاحات در این کشور است.


جیکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفته است دولت لیبی طرح صلح اتحادیه آفریقا را برای پایان دادن به درگیری های خونین هشت هفته گذشته پذیرفته است.


طرح صلح اتحادیه آفریقا شامل آتش بس فوری، گشایش کانال ارسال کمک های بشردوستانه و آغاز گفتگوی مخالفان با دولت لیبی است و رئیس جمهور افریقای جنوبی گفت: “هیات رهبر برادر (سرهنگ قذافی) نقشه راهی که ما ارائه کردیم را پذیرفته است.”


همزمان سرویس جهانی بی بی سی اعلام کرد “رهبران مخالفین گفته اند که طرح اتحادیه آفریقا را به دقت مطالعه می کنند، اما هر پیشنهادی که سرهنگ قذافی و پسرش را در قدرت نگهدارد پذیرفته نخواهد شد.”


گفتنی است در حالیکه لیبی در تحریم هوایی قرار دارد، در بیانیه ای که رئیس جمهور آفریقای جنوبی پیش تر صادر کرد گفته شده بود: “کمیته (آفریقای جنوبی) از ناتو مجوز گرفته است که وارد لیبی شود تا در طرابلس … با (سرهنگ) قذافی ملاقات کند.”


بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا وساطت این هیات آفریقایی را در کشمکش های لیبی تایید کرده، اما پیش شرط مخالفان حکومت لیبی برای کناره گیری قذافی و خانواده اش این ماموریت را بسیار دشوار کرده است.


نبردها ادامه دارد


به گزارش منابع خبری، همزمان با تلاش رهبران آفریقا برای متقاعد کردن طرفین درگیر در لیبی به ترک آتش بار، نیروهای وفادار به قذافی به حملات خود علیه شهر اجدابیا که در کنترل مخالفان است شدت بخشیده و آنها را به عقب رانده اند و همزمان ناتو که رهبری نیروهای ائتلاف را بر عهده دارد روز یکشنبه گفت که ٢۵ تانک حکومت لیبی را منهدم کرده است.




View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر