کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۱۳ اردیبهشت

تیترهای اول
"خواب را بر مفسدان اقتصادی حرام می کنیم" تیترهای اول آرمان و افتاب یزد است، ابتکار از "هشدار شدید رییس قوه قضاییه به مفسدان" خبر داده و خراسان همین گزارش را با عنوان " اگر لازم باشد به تنهایی مسیر مبارزه با مفاسد اقتصادی را طی می کنیم."
"انتقاد از خاتمی، تمجید از هاشمی و احمدی‌نژاد" از زبان یک کارشناس برنامه عنوان اصلی پول است، "وعده دادن منع قانونی دارد" به نقل از رییس سازمان بازرسی کشور تیتر اول جهان صنعت، فرهیختگان از هاشمی رفسنجانی نقل کرده "تمکین به قانون رمز پیشرفت کشورست"، "منزلت مجلس نباید تضعیف شود" تیتر اصلی مردم سالاریاست و ابرار از قول همین مقام نوشته "مداخله سایر نهادها مى تواند به شان و منزلت مجلس لطمه جدى وارد كند".
"زمان‌بندی تكمیل فرم اطلاعات یارانه نقدی" گزارش اصلی روزنامه ایران است، دنیای اقتصاد هم "نحوه ثبت نام برای یارانه نقدی" را با اهمیت دیده و تهران امروز خبر داده "تیم ویژه ‌پلیس به دنبال مجسمه‌های گمشده."
"تقابل دو دیدگاه هسته‌ای در نیویورك" عنوان اصلی جام جماست و کیهان نوشته "سقف زمانی برای خلع سلاح پیشنهاد احمدی نژاد به اجلاس بازنگری ان پی تی."
گزیده مقالات
فرصتی برای گفتگو با آمریکا
آرمان مقاله ای دارد از علیرضا داوری که در آن سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک فرصتی برای گفتگو با آمریکا فرض شده و آمده : حرفهای گذشته دولت آمریکا را نباید دلیلی برای عدم استقبال از گفت‌وگو با ایران دانست چراکه، دموکرات‌ها معمولا زود مواضع تندی اتخاذ می‌کنند اما خیلی زود هم از مواضع خود عقب نشینی می‌کنند.
به نظر نویسنده مقاله مساله اعتراض به وجود سلاح‌های هسته‌ای اکنون موضع مشترک ایران و آمریکا محسوب می‌شود که می‌توان از آن برای ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگو بهره گرفت، هرچند که مواضع ایران و آمریکا در این خصوص بهم شبیه نیست؛ چراکه آمریکایی‌ها خواهان کاهش خلع سلاح هسته‌ای هستند و ایران خواهان خلع کامل سلاح‌های هسته‌ای.
در پایان سرمقاله آرمان آمده نباید انتظار داشت یک سفر بتواند تمامی موانع گفت‌وگو میان دو کشور را بردارد و سبب آغاز مذاکرات و حل اختلافات دو کشور شود، طبیعی است که باید فضای مناسب گفت‌وگوی مستمر شکل بگیرد اما بطور کلی می‌توان به این سفر برای ایجاد چنین فضایی امیدواربود.
اجلاس نیویورک
کیهان در گزارش اصلی خود نوشته ایران در نیویورک سه دستور كار عمده را تعقیب خواهد كرد. اول تعیین سقف زمانی برای خلع سلاح قدرت های هسته ای، دوم تمركز بر مسئله عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح هسته ای خصوصا توقف برنامه هسته ای اسرائیل و سوم تلاش برای گنجانده شدن بندی در معاهده كه كشورهای دارای فناوری هسته ای را «موظف» به ارائه آنها به دیگر كشورها کند.
به نوشته این روزنامه دیپلمات های ایرانی ماه هاست در مورد این پیشنهادها در حال گفت وگو با همتایان خود در كشورهای مختلف هستند تا نظر مثبت آنها را نسبت به این پیشنهادها جلب نمایند. نتیجه این رایزنی ها تا حدود زیادی موفقیت آمیز بوده است و به همین دلیل است كه اخیرا دیپلمات های آمریكایی از این اجلاس به عنوان دامی برای اوباما یاد كرده اند.
به ادعای کیهان آمریكا قصد دارند در این اجلاس بحث جهانشمولی ان پی تی را مطرح كنند كه بدون شك با مخالفت قاطع اكثر كشورهای جهان مواجه خواهد شد چرا كه به معنای اعمال محدودیت جدی بر برنامه هسته ای عموما جوان آنها خواهد بود.
تورم و بیکاری
مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته در سالهای اخیر سایه سنگین تورم و بیکاری بیش از زمان های دیگر بر روی اقتصاد ایران سنگینی می کند.
نویسنده مقاله با این سئوال که آیا باید تورم را فدای تولید و درنتیجه بیکاری کرد یا اینکه با افزایش اشتغال، بیکاری به فراموشی سپرده خواهد شد؟ نوشته تنوع بخشی به اقتصاد و درآمدها در جهت کاهش وابستگی ها و نوسان های اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه موضوعاتی هستند که کاهش وابستگی به عایدات حاصل از فروش نفت و افزایش صادرات غیرنفتی را می طلبند. چراکه افزایش بیش از پیش صادرات غیرنفتی یعنی افزایش تولید و در نتیجه افزایش تقاضا برای نیروی کار که همان ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است.
در پایان سرمقاله مردم سالاری آمده آیا بهتر نیست به جای هزینه کردن پول نفت در مواردی که امکان دارد به افزایش هزینه های جاری دولت بینجامد و در نتیجه بر تورم افزوده شود، از آن در زمینه تولید واقعی استفاده نماییم؟چراکه اولین شرط رشد و توسعه اقتصادی تولید است. در نتیجه باید ابتدا مسائل تولید کشور حل شود و به سمت تولید محور بودن پیش برویم.
کاهش یا تثبیت نرخ ارز
دنیای اقتصاد در سرمقاله خود با این احتمال که دولت قصد دارد نرخ ارز را با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها هم ثابت نگاه دارد نوشته این تصمیم از دو مسیر به تولید و اشتغال صدمه خواهد زد؛ از یک طرف کاهش نرخ واقعی ارز، قدرت رقابتی تولیدکنندگان داخلی در بازارهای بین‌المللی و در نتیجه توان صادرات غیرنفتی کشور را تضعیف خواهد کرد و از طرف دیگر و مهم‌تر از آن، کاهش نرخ واقعی ارز، قدرت رقابتی تولیدکنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی در بازارهای داخلی را نیز تضعیف می‌كند.
به نوشته حمید زمان زاده در این مقاله سود برندگان کاهش نرخ واقعی ارز، واردکنندگان کالاهای نهایی یا بخش کوچک تولیدکنندگانی هستند که واردکننده مواد اولیه و کالاهای واسطه از خارج هستند؛ كه به یمن محدودیت‌های بازرگانی، در معرض رقابت با رقبای خارجی قرار ندارند.
سرمقاله دنیای اقتصاد نتیجه گرفته دوره اجرای قانون یارانه‌ها به هر حال با افزایش قابل ملاحظه تورم و احتمالا کاهش تولید و اشتغال همراه خواهد بود. بنابراین در این دوره تورمی، تداوم سیاست تثبیت نرخ ارز، به معنای کاهش قابل ملاحظه در نرخ واقعی ارز خواهد بود و روشن است که کاهش نرخ واقعی ارز، به معنای هزینه‌های بزرگ برای تولید و اشتغال است.
کدام تعرفه برای واردات خودرو
مریم موسی پور در گزارشی در تهران امروز خبر داده كه رئیس كل گمرك در پی آن است که تكلیف تعرفه واردات خودرو معلوم شود اما در همین حال معاون وزیر بازرگانی به تهران امروز گفته هیچ ابهامی در خصوص تعرفه 90 درصدی واردات خودرو وجود ندارد و گمرك ملزم به اجرای این تعرفه هست.
به گزارش این روزنامه موضوع كاهش تعرفه واردات خودرو از 90 به 70 درصد درقانون بودجه سال89 یكی از موضوعاتی بود كه باعث اعتراض برخی به خصوص تولیدكنندگان داخلی خودرو شد. كشمكش‌ها درخصوص تعرفه واردات خودرو پای تعیین تعرفه آن را باردیگر به مجلس كشاند.
تهران امروز نوشته اظهارات مسئولان گمرك مبنی بر لزوم اجرای قانون بودجه نیز همین موضوع را تایید می كرد تا جایی كه قرار بود در اسرع وقت تعرفه 70 درصدی واردات خودرو بر اساس قانون بودجه به اجرا درآید. اما در این میان سخنان معاون وزیر بازرگانی و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر تعیین تعرفه 90 درصدی برای واردات خودرو تضادی دوباره را در این مبحث برانگیخت.
روز کارگر و بیکاری
پول در گزارشی از قول علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر نوشته با این میزان تولید ناخالص داخلی نمی‌توان انتظار اشتغال مولد داشت. خانه کارگر خواستار ارتقای اشتغال مولد است و آماده همکاری با دولت.
به نوشته این روزنامه محجوب با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی کشور یادآور شده دولت نیز قبول کرده است که حدود 30درصد از واحدهای تولیدی با بحران مواجهند.
در گزارش پول از قول یکی از مدیران اتاق بازرگانی که موضوع بیمه نشدن سرایداران ساختمان هاتوسط سازمان تأمین اجتماعی را مطرح کرده است نوشته اگر طرحی از سوی اتاق و خانه کارگر به سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه سرایداران برود حداقل 400هزار شغل در تهران به‌وجود می‌آید.
به سوی برنامه پنجم
جهان صنعت با تیتر برای برنامه پنجم پیشنهاد دهید نوشته جمعی از نمایندگان مجلس بر این اعتقادند که باید به مدت یک یا دو سال آینده برنامه چهارم توسعه تمدید شود زیرا به سختی می‌توان گفت که حتی 50 درصد آن هم به اجرا درآمده باشد. از سوی دیگر و در کنار پیش کشیدن چنین مباحثی در مجلس شاهد اظهارنظرهایی درخصوص برنامه پنجم توسعه هستیم که بسیار تامل‌برانگیز است.
به نوشته این روزنامه شکی وجود ندارد که لایحه برنامه پنجم توسعه در یک یا دو ماه آینده به یکی از مباحث اقتصادی بسیار پرحرف و حدیث مبدل خواهد شد و اگر این کار به درستی صورت گیرد، می‌توان خاطرنشان کرد که این اولین‌باری است تا پیش از شروع بررسی طرح یا لایحه‌ای در خانه ملت درباره نقاط ضعف و قوت آن اجماع به دست می‌آید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر