کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

نويسنده بازيگران عصر طلائي

ابراهيم خواجه نوري در سال 1279 شمسي متولد گرديد. در يک سالگي پدرش را از دست داد، و زير نظر برادر بزرگش ( نظام الدوله ) تربيت شد. تحصيلات مقدماتي را در ايران انجام داد و براي ادامه تحصيل به اروپا رفت و مدت 8 سال در بروکسل به تحصيل در رشته حقوق پرداخت و در مراجعت به ايران به دعوت " داور " به کار در دادگستري اشتغال ورزيد.

ر ** ابراهيم خواجه نوري از جواني به کار نويسندگي و سياست علاقه داشت. مدتي (نامه جوانان) را منتشر ساخت که به علت انتقاداتي به زندان افتاد و چهار ماه در اسارت به سر برد و در زندان با ميرزاده عشقي آشنا شد. بعد براي تحصيل راهي اروپا گرديد.

** ابراهيم خواجه نوري بعد از شهريور 20 به انتشار کتابهاي پر خواننده ( بازيگران عصر طلائي ) پرداخت که مورد توجه گروه هاي مختلف بود. با همکاري جمال امامي و علي دشتي حزب عدالت را تشکيل داد و با حزب توده درافتاد که توده ايها همه آن ها را نمد مال کردند.
** ابراهيم خواجه نوري چند بار معاون نخست وزير و سرپرست تبليغات کشور شد. دو دوره از تهران به عنوان سناتور انتخاب گرديد ولي به علت انتقاداتي از جمله مخالفت با تاًسيس سازمان امنيت از گردونه سياست خارج شد

** ابراهيم خواجه نوري سالها از عمر خود را به نشر کتاب و گفتارهاي روان شناسي اختصاص داده بود. و مدتي هم نايب رئيس انجمن قلم گرديد. مديريت مجله ( حکومت متحده جهاني ) هم با او بود.

** ابراهيم خواجه نوري زندگي خانوادگي مرتبي نداشت، بهمين جهت فرزندي از او باقي نمانده، ولي کتابهاي پر ارزشي ( 9 جلد ) به يادگار نهاده و در سال 1371 در 92 سالگي در تهران درگذشت. از او تجليل زيادي نشد و در خارج از کشور هم برايش مراسم يادبودي برگزار نگرديد. نشريات خارج از کشور هم آن چنان که لازم بود از اين نويسنده دانشمند يادي نکردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر