کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۱۶, سه‌شنبه

مشكلات دندان عقل

در دهان انسان به‌طور طبيعي 32 دندان وجود دارد. از اين تعداد، 12 دندان آسياب بزرگ، 8 دندان آسياب كوچك، 8 دندان ثنايا و 4 دندان نيش است. جالب است بدانيد كه در انسان‌هاي اوليه تعداد دندان‌ها بيشتر از اين هم بوده است و با تكامل بشر و كاهش نياز او به جويدن غذاهاي سخت، تعداد دندان‌ها كمتر شده است.

انحراف از مسير طبيعي در هر دو جهت كاهش يا افزايش تعداد دندان‌ها رخ مي‌دهد ،‌طوري كه ممكن است در برخي افراد دندان اضافي و در برخي افراد كمبود تعداد دندان وجود داشته باشد.

با توجه به گرايش تكاملي انسان براي كاهش تعداد دندان‌ها، وضعيت دندان‌هاي عقل طوري است كه در برخي افراد كاملا طبيعي است و در برخي وضعيت اين دندان نيمه نهفته يا نهفته است و برخي افراد اصلا چنين دنداني ندارند.

دليل اين اتفاقات هم به اين تئوري برمي‌گردد كه با كاهش نياز انسان به جويدن غذاهاي سفت و خام، اندازه استخوان فكي كاهش پيدا كرده است بنابراين ظرفيت حفظ تمام دندان‌ها در بسياري از افراد از بين رفته و از آنجا كه دندان عقل آخرين دنداني است كه در سنين 16 تا 25 سالگي در دهان مي رويد قسمت عمده‌اي از انحرافات و كمبود فضا‌ها در اين دندان رخ مي‌دهد.

بيماران زيادي به دندانپزشكان مراجعه مي‌كنند و در ارتباط با نهفتگي دندان عقل، خطر كج شدن سايردندان‌ها به دليل فشار دندان عقل يا درد در ناحيه يا نگراني از ايجاد مشكلات فكي پرسش دارند. در مرحله اول روشن شدن اين موضوع اهميت زيادي دارد كه اصولا به دنداني كه هنوز سن رويش آن فرا نرسيده و وضعيت غيرعادي ندارد دندان نهفته نمي‌گوييم.

دندان نهفته دنداني است كه از زمان رويش آن گذشته و به دلايل متعدد قادر نيست كه در رديف مناسب ساير دندان‌ها قرار گيرد.

چنين دندان عقلي ممكن است در بافت نرم يا سخت‌ گير كرده باشد. مشكلاتي كه دندان‌هاي نهفته عقل مي‌توانند ايجاد كنند عبارت است از التهاب بافت نرم پوشاننده اين دندان‌ها كه در اغلب موارد در ارتباط با دندان‌هاي نيمه‌رويش يافته اتفاق مي‌افتد، پوسيدگي دندان عقل يا پوسيدگي در ناحيه مجاور دندان عقل و خطر صدمه رسيدن به دندان مجاور. در ارتباط با كج شدن ساير دندان‌ها به دليل فشار دندان عقل ذكر اين نكته ضروري است كه ارتباط اين دو كاملا تاييد شده نيست. مساله اصلي آن است كه اگر دندان‌ها تكيه‌گاه مناسبي براي يكديگر باشند امكان به هم ريختگي كمتري براي آنها وجود دارد.

قسمت عمده‌اي از مشكلاتي كه در ارتباط با دندان عقل رخ مي‌دهد مربوط به موقعيت اين دندان در انتهاي فك است. اين مساله باعث مي‌شود دسترسي به اين ناحيه براي تميز كردن آن مشكل شده و تجمع غذا و ايجاد پلاك دنداني در ناحيه تشديد شود. با گير كردن مواد غذايي در ناحيه و رشد ميكروب‌ها عفونت ايجاد مي‌شود و همين مساله باعث درد شديد و محدوديت باز كردن دهان مي‌شود. از طرفي با ايجاد پلاك دنداني خطر ايجاد پوسيدگي در دندان عقل يا دندان مجاور آن هم بشدت افزايش مي‌يابد.

دكتر محمد‌امين نريماني 
متخصص ارتودنسي

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر