کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۱۷, چهارشنبه

ادامه روند افزایشی چک‌های برگشتی / آمار بهمن‌ماه: ۱۲٫۲ درصد

بانک مرکزی اعلام کرده که در بهمن ماه سال ۸۹ نرخ چکهای برگشتی بار دیگر افزایش یافته و به ۱۲٫۲ درصد رسیده است.


به نوشته خبرآنلاین، بانک مرکزی در پایان سال گذشته گزارش داد که نرخ چکهای برگشتی در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۸۹ به بیش از ۱۲ درصد رسیده است. این در حالی است که با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و رونق بازار و افزایش میزان نقدینگی در دو ماه پایانی سال پیش‌بینی می‌شد نرخ چکهای برگشتی کاهش یابد.


بر اساس این گزارش، طی بهمن ماه بالغ بر ۵۰۱ هزار برگه چک به ارزش ۲۴۵۰ میلیارد تومان برگشت خورده است که با احتساب میزان برگشتی های ماههای قبل، میزان چکهای برگشتی طی یازده ماهه منتهی به بهمن ماه در سال ۸۹ به رقمی معادل ۲۵ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان رسیده است و از نطر تعداد چکهای برگشتی در این دوره معادل ۵ میلیون ۳۱۴ هزار برگه چک برگشت خورده است.


این ارقام با کل مبادلات صورت گرفته نشان می دهد که طی دوره مورد نظر، بالغ بر ۱۲ درصد از معاملات انجام شده به برگشت خوردن سند مبادله شده منتهی شده و از نظر ارزش نیز ۴٫۵ درصد به مبادلات به این وضعیت دچار شده است.


قابل ذکر است این نرخ تعداد چکهای برگشتی طی ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و نشان از افزایش ریسک مبادلات طی سال ۸۹ دارد. البته لازم به ذکر است که دو رقمی شدن نرخ چکهای برگشتی از سال ۸۸ آغاز شده است.




View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر