کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۱۰, چهارشنبه

قايرِمِه، كوفته كنگر





مواد اولیه:

- كنگر يك كيلوگرم

- زعفران دم‌كرده دو تا سه قاشق سوپخوري

- آب يا شير نصف پيمانه

- آرد يك پيمانه يا 125 گرم

- بيكينگ‌پودر يك قاشق چايخوري

- تخم‌مرغ سه عدد

- نمك، فلفل سياه و زيره يك قاشق چايخوري





طرز تهيه:

كنگر را پاك كرده سپس آن را بشويد و به طول سه سانتي‌متر ببريد. كنگر يا كرفس را نيم‌پز كنيد. آرد و بيكينگ‌پودر را مخلوط كرده، شير، روغن و تخم‌مرغ را اضافه كنيد. مواد را خوب مخلوط و زعفران دم‌كرده و فلفل و نمك را اضافه نماييد. سپس زيره را اضافه كرده و خوب هم بزنيد. كنگر نيم‌پز را داخل آن بريزيد و به مواد خوب آغشته كنيد و دانه‌دانه‌ آنها را داخل روغن قرار دهيد. بعد از طلايي شدن از روغن در آورده در صافي ريخته تا روغن اضافي آن گرفته شود و آن را با برنج كته و ماست سرو كنيد.



نكته:

به جاي كنگر مي‌‌توانيد از كرفس هم استفاده نماييد.

View Original Article

جدایی نادر از سیمین بالاتر از پدرخوانده و برباد رفته

اکران «جدایی نادر از سیمین» آخرین ساخته اصغر فرهادی رونق خاصی به سینمای فاخر ایران داده. این فیلم که به جرأت می توانم بگویم نظیرش در تاریخ سینمای ایران یافت نمیشود در جشنواره برلین بهترین فیلم شناخته شد و خرس طلایی گرفت.

راجع به این فیلم زیاد خوانده و شنیده ایم. نکته ای درباره این فیلم کشف نمودم که تابحال جایی ندیده بودم. آنهایی که به طور حرفه ای فیلم می بینند حتما با وبسایت IMDB - The Internet Movie Database آشنایی دارند.



این سایت بزرگترین پایگاه اطلاعاتی سینمای جهان است. اعضای این سایت اکثرا از حرفه ای ترین فیلم بین های دنیا هستند. این اعضا به فیلم های مطرح جهان امتیازی بین صفر تا 10 می دهند. مثلا بهترین فیلم تاریخ سینمای جهان یعنی «پدر خوانده» امتیاز 9.2 را کسب نموده، و یا فیلم «بر باد رفته» که پر مخاطب ترین فیلم جهان است در امتیازگیری از اعضای این سایت امتیازش 8.2 شده است. نکته ی جالب قضیه اینجاست که که فیلم «جدایی نادر از سیمین» تا این لحظه امتیازش 9.3 است. یعنی بالاتر از بهترین های تاریخ سینمای جهان. جالب تر اینجاست که چند روز پیش که تعداد کسانیکه به این فیلم رأی داده بودند کمتر بود، امتیاز این فیلم نیز کم بود و هرچه فیلم بین های حرفه ای بیشتری این فیلم را می بینند امتیازش بالاتر میرود.





فیلم جدایی نادر از سیمین در IMDB



فیلم پدرخوانده در IMDB



فیلم برباد رفته در IMDB





- امتیاز دهی در سایت IMDB فقط برای اعضای سایت امکان پذیر است و کاربران عادی نمی توانند در امتیازدهی شرکت کنند.



- ویل دورانت میگوید: «باید گریست به حال ملتی که چنین فیلمی بر پرده سینماهایش است اما «اخراجی ها 3» در صدر پرفروش ترین های اکران نوروزی اش است»





لينک منبع

View Original Article

اندر احوالات فرهنگ رانندگی در ایران

در یک دستش سیگار بود و در دست دیگرش گوشی موبایل! پایش را روی گاز گذاشته بود و هرکسی جلوی راهش سبز می شد، فحش بارانش می کرد. راننده جلویی راهنمای سمت راست را زد و قصد حرکت به لاین راست را داشت، اما برای او که خود را صاحب حق می دانست راهنما معنایی نداشت. پس سرش را از شیشه ماشین بیرون برد و فریاد کشید: هوی مرتیکه چه خبرته!؟ و بعد به شخصی که پشت خط تلفنش بود گفت "باتو نبودم با این عوضی بودم" و بعد ادامه داد: "خارج که بودم کیف می کردم از رانندگی مردم. شیطونه می گه به خاطر اوضاع افتضاح رانندگی بذارم برم از این مملکت"!





بعد ته سیگارش را از شیشه ماشین داخل خیابان پرت کرد و همانطور که مشغول حرف زدن با موبایل بود با زحمت دستش را دراز کرد تا از صندلی کناری یک موز بردارد بعد همانطور که مشغول رانندگی و حرف زدن با موبایل و غرزدن بود، موز را پوست کند و آن را به سرعت خورد و بدون معطلی پوست موز را از شیشه ماشین به بیرون پرت کرد بعد همانطور که با دهان پر با موبایل حرف می زد گفت: مملکت نیست که بی نظمی بیداد می کند. خیابونها کثیف، راننده ها بی قید!... خاک بر سر من که موندم اینجا و دارم زندگی می کنم. کی قدر آدمو می دونه اینجا؟!



همانطور که داشت حرف می زد بی آنکه راهنما بزند به سمت راست متمایل شد و وقتی بوق ممتد ماشین پشتی به صدا درآمد، سرش را از شیشه بیرون برد و فریاد زد "زهر مار، چه خبرته؟"

دوباره گوشی موبایل را به گوشش نزدیک کرد و با اخم گفت: "با تو نبودم، با یک راننده عقده ای بودم، فکر کرده اتوبان رو خریده"

همانطور که مشغول صحبت بود ادامه داد: یک لحظه گوشی! صبر کن چراغ قرمز را رد کنم بعد حرف می زنیم"

و بعد با مهارت از چراغ قرمز گذشت و بدون آنکه غم به دلش راه بدهد گوشی موبایل را برداشت و به غرغرهایش ادامه داد.

"داشتم می گفتم. واقعا این مردم بی فرهنگ شدن؛ خارج که بودم هیچ کس هنگام رانندگی تخلف نمی کرد، آدم شرم می کنه وقتی این راننده هارو با راننده های خارجی مقایسه می کنه. یک ذره این مردم انصاف ندارن..."



در همین حین به خط کشی عابر پیاده رسید. بعد با عصبانیت فریاد کشید: "زود باشید دیگه فس فس نکنید. مگه دارید از روی فرش قرمز عبور می کنید که اینقدر ادا دارید" و بعد با سرعت از روی خط کشی عابر پیاده رد شد و صدای اعتراض عابران را بلند کرد. اما او بی توجه گذشت و همانطور که بین ماشین ها لایی می کشید غرزنان از هدر رفتن استعدادش حرف می زد و با فرهنگی خارجی ها! کمی که جلوتر رفت ناگهان یک اتوشویی را دید و یادش افتاد که باید کت و شلوارش را از اتوشویی بگیرد. اما مقابل اتوشویی یک ایستگاه اتوبوس بود باز هم شروع کرد به فحش دادن "هیچ چیز سرجایش نیست، ایستگاه اتوبوس اینجا چکار می کنه؟ بعد مکالمه موبایلش را قطع کرد و همانجا داخل ایستگاه پارک کرد و زیر لب گفت: "اگه جلوتر پارک کنم باید کلی پیاده برگردم. همینجا خوبه!"



بعد پیاده شد و داخل اتوشویی رفت. وقتی برگشت با یک قبض جریمه مواجه شد که زیر برف پاک کن ماشینش چشمک می زد. برگ جریمه را برداشت و با عصبانیت گفت: فقط بلدن بیخود و بی جهت از آدم پول بیگرن. برم خارج راحت شم. نه قانون سرشون می شه نه فرهنگ می دونن چیه؟"

بعد سیگار دوم را روشن کرد و سوار ماشین شد. تلافی عصبانیتش را سر راننده های دیگه درمیآورد و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر رانندگی می کرد.

هرکس دم پرش می شد با کلمات رکیک از او پذیرایی می کرد.

همچنان با سرعت حرکت می کرد و به این فکر می کرد که خارجی ها کجا هستند و ما کجا هستیم؟ آنقدر سرعتش بالا بود که علایم راهنمایی و رانندگی را نمی دید. اگر هم می دید فرقی نمی کرد. به نظر او این علایم فقط در خارج کاربرد دارد و هر وقت رفت خارج به آنها توجه می کند.



آنقدر عجله داشت و عصبانی بود که حتی متوجه نشد که کمی جلوتر خط کشی عابر پیاده است. البته اگر هم متوجه می شد، فرقی نداشت. چرا که به عقیده او حق تقدم در همه موارد با خودش بود.

همان موقع بود که پیرمرد عصا به دست به گمان آنکه خط کشی عابر پیاده از سایر نقاط خیابان امن تر است در حال عبور از روی خط کشی بود. اما راننده عصبانی، در فکر برگ جریمه بود و فرهنگ رانندگی خارجی ها. آنقدر عصبانی بود که هیچ چیز و هیچ کس را نمی دید. همان موقع بود که بی آنکه بفهمد صدای برخورد یک چیز را با ماشینش حس کرد.

وقتی چشمش را باز کرد و به خودش آمد فهمید یک پیرمرد روی خط کشی عابر پیاده نقش زمین شده و عصایش آن طرف تر پرت شده و خون از سر و صورتش به بیرون ریخته می شود. نمی دانست چه عکس العملی نشان دهد. چه کسی را باید فحش دهد. پیرمرد را؟ خط کشی عابر پیاده را! خارجی ها را؟! فرهنگ رانندگی را، قبض جریمه را یا خودش را که استعدادش هدر رفته بود؟!!





مقایسه ای از فرهنگ رانندگی در تهران و کالیفرنیا

این روزها خیلی چیزها برایمان عادی شده. اگر ببینیم که یک موتور با سرعت از پیاده رو می گذرد، بی آنکه اعتراضی بکنیم، راه را برایش باز می کنیم و موتورسوار با طلبکاری فراوان از کنارمان می گذرد و می رود. اگر ببینیم که چراغ قرمز است و بعضی راننده ها از غیبت پلیس استفاده می کنند و از چراغ قرمز عبور می کنند، باز هم برایمان عادی است و خیلی عادی تر است که ببینیم موتورسیکلت کارکرد تاکسی یا باربر را دارد و چند سرنشین و یا یک بار طویل را حمل می کند. عادت کرده ایم خیلی راحت از کنار همه اینها بگذریم چرا که این روزها پیاده رو کار کرد سواره رو، و سواره رو کارکرد پارکینگ را پیدا کرده و علایم راهنمایی و رانندگی هم برای تزیین خیابانها به کار می روند و کاربرد دیگری ندارند.



همه ما وقتی برای گرفتن گواهی نامه رانندگی ثبت نام می کنیم کتاب آیین نامه را با دقت می خوانیم و علایم راهنمایی و رانندگی را در ذهنمان حک می کنیم. اما به محض اینکه امتحان آیین نامه به پایان رسید و در امتحان شهری رانندگی هم قبول شدیم دیگر علایم را می بوسیم و می گذاریم لب تاقچه! آن وقت است که دیگر رعایت کردن قوانین می شود قرتی بازی! بستن کمربند سوسول بازی است و راهنما زدن افت دارد!



خیلی زود یاد می گیریم که تنها زمانی باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم که افسر سفید پوش پلیس در معابر و چهارراهها ایستاده باشد و بیشتر از آنکه حواسمان به علایم راهنمایی و رانندگی باشد، حواسمان به این است که مبادا پلیس جایی ایستاده باشد و از چشم تیزبین ما مخفی بماند.

بدترین اتفاقی که ممکن است برایمان بیفتد این است که جریمه شویم. آن هم خیلی مهم نیست فدای سرمان. جریمه شدن از انتظار کشیدن پشت چراغ قرمز اعصاب خورد کن، بهتر است ضمن اینکه مبلغ جریمه ها آنقدر بالا نیست و حتی در صورت تلمبار شدن قبوض پرداخت نشده جریمه های رانندگی، حتی در حد چند میلیون تومان از دادگاه و زندان خبری نیست و تنها مجازات سخت گیرانه آن، دوبرابر شدن مبلغ جریمه است.



● ۵۰ میلیون قبض جریمه در سال

هیچ اشکالی ندارد، اگر بدانیم که سالانه ۵۰ میلیون قبض جریمه برای رانندگان متخلف کشورمان صادر می شود. اصلا لازم نیست خودمان را ناراحت کنیم. چرا که رانندگان خودشان بلدند که چطور با جریمه شدن مقابله کنند البته اصلا تصور نکنید که آنها قوانین را رعایت می کنند چرا که فقط ۳۲ درصد از رانندگان متخلف پس از اعمال قانون ما تخلف خود را می پذیرند و ۷۸ درصد آنها از طریق توهین، رشوه، تهدید یا چانه زنی به توجیه تخلف خود و برخورد با ماموران راهنمایی و رانندگی می پردازند.





● قربانیان تصادفات برابر با تلفات جنگ

ما مردم خوبی هستیم. یعنی حداقل خودمان این ادعا را داریم. پس بنابراین قوانین و مقررات برایمان در حد کشک محسوب می شود و رعایت آن ضرورتی ندارد. همین که از دیدگاه خودمان آدم های با فرهنگ و با کمالاتی هستیم کافیست. این توهم بی نقص بودن گاهی اوقات کار دستمان می دهد و آنقدر غرور به ما فشار می آورد که یادمان می رود که قوانین برای خودمان وضع شده اند نه کشورهای خارجی! آن وقت است که آمار کشته های تصادفات جاده هایمان می رسد به ۲۳ هزار نفر! این تعداد کشته با تلفات یک جنگ برابری می کند و حتی گاهی کشته های یک سال حوادث رانندگی ما به اندازه ۱۰ سال یک کشور اروپایی است.





● هزینه های پنهان تصادفات

البته مرگ، بسیار ناخوشایند است. مرگ یک پدر در تصادف بسیار دردناک تر است. اما این تصادفات علاوه بر هزینه های جانی و مالی آشکار، یک سری هزینه های پنهان هم دارد. همه آدم ها در تصادفات جان خود را از دست نمی دهند و بعضی ها این شانس را دارند که باز هم از نعمت زندگی بهره مند شوند. اما این زنده ماندن همیشه هم عالی نیست. در اکثر تصادفات مصدومان دچار صدمات شدیدی می شوند که این صدمات تا آخر عمر همراه آنهاست. شکستگی ها و له شدگی ها، قطع اعضای بدن، قطع نخاع و هزاران مشکل جبران ناپذیر دیگر که نه تنها هزینه های درمان را بر مصدومان تحمیل می کند هزینه های دیگری هم دارد که به آن هزینه پنهان می گوییم. از کار افتادگی یک مرد که در اثر تصادف دچار عارضه شدید شده یکی از این هزینه های پنهان است. همچنین هزینه ای که باید بابت دیه توسط رانندگان متخلف پرداخت شود از دیگر انواع هزینه هاست. یک پدر از کار افتاده نه تنها توانایی کسب و درآمد را ندارد بلکه هزینه های شخصی خود و همچنین هزینه های درمان خود را نیز به خانواده اش تحمیل می کند و همه اینها بر اثر یک لحظه بی احتیاطی ایجاد می شوند.





● جریمه های یک روز تهران برابر با یک سال اروپا

وقتی از فرهنگ رانندگی اروپایی ها حرف می زنیم، چنان آهی می کشیم که جگر همه را می سوزاند. اما مگر فرهنگ رانندگی در اروپا را غیر از مردمان آن کس دیگری می سازد، مگر مردم ما افرادی غیر از تک تک اعضای جامعه هستند؟ مگر خود ما شامل این مردم نیستیم؟ پس چرا انتظار داریم دیگران فرهنگ رانندگی ها را درست کنند؟ چرا از خودمان شروع کنیم. چرا باید در خبرها بخوانیم که جریمه های رانندگی یک روز تهران با تعداد جریمه های رانندگی یک سال اروپا (یعنی یک قاره) برابری می کند. یعنی تعداد تخلفاتی که در یک روز در شهر تهران از چشم پلیس پنهان نمی ماند به اندازه تخلفات یک سال یک قاره است و این یعنی فاجعه، حال تصورش را بکنید تعداد تخلفاتی که در طول یک روز از چشم پلیس پنهان می ماند و به جریمه شدن نمی رسد چقدر است؟

این عدد و رقم ها ما را به این می رساند که عادت کرده ایم زور بالای سرمان باشد و اگر ما را به حال خودمان بگذارند قانون و احترام به حقوق دیگران و حتی حقوق خودمان سرمان نمی شود. شاید لازم باشد و یا بهتر بگوییم واجب باشد که در کنار هر تابلوی راهنمایی یک مامور بایستد و در کنار هر چراغ چند مامور تا تخلفات ما به حداقل برسد!





● قوانین برای چه کسانی است؟

آنچه مسلم است علایم راهنمایی و رانندگی بین المللی هستند و در تمام دنیا یک معنای مشخص را دارند. اما از آنجائی که ما عادت داریم همه چیز را برای خودمان تفسیر کنیم و در نهایت خود را توجیه کنیم که اشتباه نکرده ایم یا علایم راهنمایی و رانندگی را نمی بینیم و یا اگر هم ببینیم متناسب با شرایط روحی و خانوادگی و سیری و گرسنگی و اقساط عقب افتاده، نمره دیکته فرزندمان در روز گذشته و درجه انصاف صاحب خانه آن را تفسیر می کنیم.

در نتیجه همیشه حق تقدم با ماست. چه علایم این حق را تاکید کنند، چه نکنند! علایم راهنمایی و رانندگی از کجا می فهمند که قسط و پول آب و برق و گاز و تلفن و هدفمند شدن یارانه ها و اجاره بهای مسکن و قیمت سکه یعنی چه؟ آنها برای آدم های خوش و مرفهین بی درد ساخته شده اند نه برای ما که هزار فکر و خیال و بدبختی داریم. بهتر است این قوانین را خارجی ها رعایت کنند که از هفت دولت آزادند. ما خیلی هنر کنیم به بدبختی هایمان می رسیم. پس کمربند ایمنی را نمی بندیم چون قلبمان می گیرد. راهنما نمی زنیم چون رانندگان دیگر باید خودشان شعور داشته باشند و جهت حرکت ما را تشخیص دهند. چراغ قرمز را رد می کنیم چون عجله داریم. جلوی بیمارستان بوق می زنیم تا حال راننده جلویی را بگیریم. سبقت غیر مجاز می گیریم چون راننده های دیگر فس فس می کنند و خلاصه این که تخلف می کنیم چون اعصاب نداریم.





● قوانین و جرایم راهنمایی و رانندگی در سایر کشورهای دنیا

ما خیلی راحت از قوانین راهنمایی و رانندگی سرپیچی می کنیم و به راحتی از کنار آنچه موظف به انجام آن هستیم می گذریم. شاید یکی از دلایل آن پایین بودن نرخ جریمه در ایران نسبت به سایر نقاط دنیاست. بررسی و مقایسه میان میزان جریمه های رانندگی در کشور ما با دیگر کشورهای دنیا بیانگر تفاوت چشمگیر و معنادار میان ما و این کشورهاست. به طوری که به وضوح مشخص است نوع و شیوه برخورد با تخلفات رانندگی در کشور ما به میزانی نیست که مانع ارتکاب تخلف توسط رانندگان باشد.





● در اینجا نگاهی داریم به جرایم رانندگی در سایر کشورهای دنیا

در کشورهایی مانند کانادا و آمریکا رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز رانندگی از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز، لایی کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و عبور از چراغ قرمز می شوند، خودروی آنها در پارکینگ متوقف و راننده متخلف نیز برای اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی می شود. محمد بلغاری ادامه می دهد: تشخیص اینکه راننده متخلف از بیماری ذهنی و روانی برخوردار است، کنترل اعتیاد و تست استفاده از داروهای روانگردان، کنترل بیماری های روانی و در نهایت ابطال و توقیف گواهینامه از عمده مواردی است که پس از تنظیم گزارش پلیس درباره آن تصمیم گیری می شود و در برخی کشورها این کار به عهده دادگاه و مراجع قضایی است. به طور مثال در کانادا تصمیم گیری درباره نحوه برخورد با رانندگان متخلف به عهده مراجع قضایی است و در کشور ما پلیس راهنمایی و رانندگی این مسوولیت را به عهده دارد. به اعتقاد این کارشناس، عدم سختگیری پلیس در برخورد با متخلفان از یکسو و عدم بازدارندگی کافی جرائم راهنمایی و رانندگی، میل به تخلفات را در میان رانندگان کشورمان افزایش داده و انجام تخلف را به صرفه کرده است.





● متخلفان در فهرست بیماران روانی سوئیس

سوئیس از جمله کشورهایی است که تجربه موفقی در زمینه کنترل تخلفات حادثه ساز رانندگی و کاهش رشد تصادفات داشته، اما روش مسوولان این کشور در برخورد با تخلفات مخاطره آمیز رانندگی، راهکار جالب و موثری بوده است. در این کشور، راننده ای که تعداد تخلفات رانندگی اش از حد مجاز تعیین شده در سال بیشتر باشد به عنوان یک بیمار روانی از رانندگی محروم می شود.

در آمریکا نیز چنانچه راننده ای مرتکب تخلفات حادثه ساز رانندگی همچون سرعت بیش از حد مجاز و حرکات بی پروا و خطرناک هنگام رانندگی شود یا حتی یک بار در طول دوره آزمایشی دریافت گواهینامه خود مرتکب تخلف شود، گواهینامه اش به مدت ۶۰ روز و چنانچه در حال غیرعادی رانندگی کرده باشد، به مدت ۹۰ روز معلق می شود.





● نیوزیلند و جریمه های ۲۰ هزار دلاری

رانندگی پس از نوشیدن مشروبات الکلی بخصوص در صورتی که منجر به جراحت و تلفات شود یکی از اعمال خلافی است که اگر رانندگان در نیوزیلند مرتکب آن شوند، هزینه سازترین تخلفات را مرتکب شده اند. رانندگانی که چنین تخلفاتی را مرتکب می شوند مجازات نقدی، حبس و محرومیت از رانندگی را متوجه خود می کنند. راننده ای که در نیوزیلند پس از مصرف مشروبات الکلی اقدام به رانندگی کرده و تصادفی منجر به جرح یا فوت را رقم زده است، بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار دلار معادل ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی همراه یک سال محرومیت از رانندگی و حبس حداکثر ۲ سال را متحمل می شود. سرعت غیرمجاز در نیوزیلند ۲۸ روز توقیف گواهینامه و جریمه نقدی ۶۳۰ دلاری را برای راننده متخلف به همراه دارد. راندن خودروی دارای نقص فنی برای راننده متخلف حداکثر ۲ هزار دلار جریمه دارد.





● جریمه ۱۰۰۰ پوندی سرعت غیرمجاز در انگلیس

در انگلیس جریمه ۵۰۰۰ پوندی (معادل ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) همراه مجازات حبس پیش روی آن دسته از رانندگانی قرار می گیرد که حداکثر ظرف ۲۴ ساعت از وقوع تصادف، اقدام به فرار از گزارش کردن تصادف به پلیس می کنند. گریختن از صحنه تصادف در انگلیس علاوه بر جریمه ۵۰۰۰ پوندی مجازات حبس حداکثر ۶ ماهه را مشمول خود می کند. علاوه بر این، سرعت غیرمجاز نیز در انگلیس جریمه ۱۰۰۰ پوندی را در پی دارد.





● جریمه ۱۲۰۰ دلاری سرعت غیرمجاز در نیویورک

معمولی ترین میزان جریمه در میشیگان آمریکا برابر ۵۰ دلار معادل ۵۰ هزار تومان است که برای نبستن کمربند ایمنی در نظر گرفته می شود. نداشتن بیمه خودرو، رانندگی بی دقت و سرعت غیرمجاز از جمله تخلفاتی هستند که در میشیگان آمریکا جریمه های ۱۵۰ دلاری دارند. سبقت غیرمجاز و بی توجهی به علامت ایست ۲ تخلفی هستند که جریمه های ۸۰ دلاری دارند. همچنین قوانین جاری درباره تخلفات ترافیکی در ایالت اوهایوی آمریکا حاکی از آن است که اگر راننده ای از خودرو برای انجام امور خلاف استفاده کند از طرف بخش ثبت وسایل نقلیه نامه ای دریافت می کند که اگر بار دیگر چنین تخلفی را مرتکب شود علاوه بر این که امتیاز رانندگی اش به مدت ۶ ماه تعلیق می شود باید ضمانت نامه مالی به مدت ۵ سال به اداره امور وسایل نقلیه تحویل دهد. همچنین آزمون رانندگی مجدد از وی اخذ و مجبور به گذراندن یک دوره مفید آموزش رانندگی شود.



در نیویورک داشتن سرعت غیرمجاز هنگام رانندگی ۴۵ تا ۶۰۰دلار جریمه دارد و اگر این تخلف در حوالی مدارس انجام شود مشمول ۹۰ تا ۱۲۰۰ دلار جریمه می شود. نبستن کمربند ایمنی در نیویورک ۵۰ دلار جریمه و نبستن کمربند ایمنی مخصوص کودکان ۲۵ تا ۱۰۰ دلار جریمه دارد. استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، رعایت نکردن فاصله مجاز از خودروی جلو، سرپیچی از دستورهای پلیس، خرابی چراغ ها و تخلفات موتورسیکلت در زمره تخلفاتی در نیویورک هستند که مشمول جریمه های ۱۰۰ دلاری می شوند. نگاهی به قوانین ترافیکی در کشور همجوار، کویت نشان می دهد اگر راننده ای برای ۴ بار دچار تخلف استفاده از خودروی شخصی برای حمل ونقل عمومی شود، مجوز رانندگی اش به مدت یک سال توقیف می شود. جریمه سرعت غیرمجاز در امارات عربی متحده برابر ۲۰۰ درهم، در انگلیس حداکثر ۱۰۰۰ پوند، در میشیگان برابر ۷۵ تا ۱۲۰ دلار و در نیویورک ۴۵ تا ۶۰۰ دلار است.





● توقیف یکساله گواهینامه در آلمان

در آلمان وقتی پلیس راننده ای را شناسایی می کند که با سرعت غیرمجاز می راند نه تنها وی را جریمه می کند، بلکه اعتبار گواهینامه اش را به مدت یک سال لغو می کند. در این کشور فقط کافی است راننده ای طی ۲ سال، یک بار مرتکب هر کدام از ۳ تخلف عبور از چراغ قرمز، سرعت غیرمجاز و رعایت نکردن فاصله مناسب با خودروی جلویی شود تا گواهینامه رانندگی وی باطل شود.





● حرف آخر

از همه این حرفها که بگذریم، می رسیم به این موضوع که تا خودمان اصلاح نشویم فرهنگ رانندگی کشورمان اصلاح نخواهد شد و تا زمانی که فرهنگ خارجی ها را چماق می کنیم و بر سر فرهنگ خودمان می کوبیم، هیچ کاری از پیش نخواهیم برد مگر اینکه این چماق ها تلنگری باشد برای تک تک ما. تلنگری برای اصلاح تک تک اعضای جامعه ما تا با اصلاح هر کدام از ما فرهنگ رانندگی کشورمان هم بهبود یابد و اوضاع زخمی رانندگی در ایران ترمیم شود.



گذشته از این، نحوه رانندگی در هر کشوری فرهنگ مردمان همان جامعه را نشان می دهد ولی به راستی ما را چه شده است که یکی از بی‌فرهنگ‌ترین مردم دنیا در رانندگی از آب درآمده‌ایم به طوری که در کنار معرفی جاذبه‌های گردشگری در ایران، "هشدار جدی نسبت به رانندگی خطرناک ایرانیان" یکی از بخشهای جدایی ناپذیر کتابچه‌های راهنمای جهانگردان است؟ مگر ما چگونه رانندگی می‌کنیم که فیلم رانندگی و نیز نحوه عبور عابران در ایران، تبدیل به یکی از انواع کلیپهای پربیننده و خنده دار در اینترنت با صدها هزار بیننده شده و آبروی "ایرانی" را یکجا به حراج گذاشته ایم؟ هر چه هست ما اصلاح ناشدنی نیستیم و الا ایستادن خودروها در پشت خط عابر پیاده و نیز بستن کمربند ایمنی، امروز در میان ما فراگیر نشده بود.



از برخی کشورها مثل بنگلادش و افغانستان که بگذریم، رانندگی در دنیا یک امر "جمعی" است ولی در ایران یک امر "فردی" تلقی می‌شود. رانندگی در ایران یعنی "می خواهم خودم را با خودرو به مقصدم برسانم". پس رانندگان دیگر، "رقیب" من هستند و من نباید از رقبا عقب بمانم. این نگرش در عمل چگونه خود را نشان می‌دهد؟



هر فضای خالی که پیدا شد، باید زودتر از دیگران آن را پر کنم. چنین است که رانندگی ایرانی یعنی "چپاندن خودرو یا موتور در اولین فضایی که خالی می‌شود". اینکه روی خط طولی می‌روم، فضا را برای دیگری تنگ می‌کنم و چه مزاحمتی برای عابران یا رانندگان دیگر ایجاد می‌کنم مهم نیست و حتی نزد برخی می‌توان از شانه خاکی سمت راست جاده برای فرار از ترافیک کمک گرفت. رانندگی به سبک ایرانی یعنی "رفتن از هر مسیر ممکن نه از مسیر تعیین شده"؛ درست مانند کودکی که در فضای حیاط منزلش که تعلق به خودش دارد ماشین بازی می‌کند و در هر لحظه به هر جهتی که خواست سر اسباب بازی اش را می‌چرخاند.



گرچه اتومبیل سال‌هاست وارد ایران شده، اما تعریف رانندگی، چه رسد به فرهنگ آن، هنوز وارد کشورمان نشده است. "رانندگی صحیح" که نوعی مشارکت در یک امر جمعی است به معنای "هدایت خودرو خود در جای صحیح در بین خودروهای دیگر" است. این "جریان عبور و مرور" است که راننده را به مقصد می‌رساند نه به اصطلاح زرنگی او !



وقتی در جامعه‌ای این نگرش به رانندگی حاکم باشد، یعنی هر کس قبل از آنکه به رسیدن به مقصدش فکر کند به دنبال مشارکت در حرکت جمعی خودروها باشد، این نظم در همه جا خود را نشان می‌دهد. بنایراین کسی که می‌خواهد در بزرگراه به راست بپیچد از صدها متر جلوتر در مسیر تعیین شده قرار می‌گیرد و خالی بودن باند کناری، او را به قانون شکنی نمی‌کشاند. رانندگی ایرانی معنای خاص خود را دارد. این رانندگی خاص، اصطلاحات خاصی هم به دنبال آورده است که در کتابهای آموزش رانندگی اصلا" وجود ندارد؛ اصطلاحاتی مانند "راه گرفتن" و یا "رد کردن".



"راه گرفتن" یعنی جلوی دیگری را بگیر تا خودت بتوانی بروی. چه وقت راه را "می گیریم"؟ مثلا هنگام گردش به چپ در چهارراه. تا می‌توانیم وسیله نقلیه خود را جلوتر و جلوتر می‌بریم تا ماشین مقابل چاره‌ای جز راه دادن به ما نداشته باشد. "رد کردن" را هم وقتی به کار می‌بریم که خودرو خود را از فاصله بسیار نزدیک از کنار اتومبیل‌های دیگر یا پای یک عابر عبور می‌دهیم.



حالا تا اندازه‌ای معلوم می‌شود که چرا در کشور ما این مقدار تصادف رخ می‌دهد و چرا بیشترین کشته‌ها در میان عابران پیاده در ایران یا "سالمند" هستند و یا "کودک"؛ تا کسی حرکات شبه آکروباتیک بلد نباشد نمی‌تواند خود را از اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌هایی که چفت در چفت یکدیگر و با فاصله سانتیمتری و گاهی میلیمتری از کنار عابران می‌گذرند نجات دهد.



تفاوت رانندگی ایرانی با رانندگی استاندارد بی شباهت به تفاوت فوتبال آمریکایی و فوتبال معمولی نیست. ما در بسیاری موارد رانندگی نمی‌کنیم اسکی می‌کنیم، زیرا اصل در رانندگی ما بر توقف نکردن است مگر آنکه مانعی فیزیکی مقابلمان باشد.




View Original Article

حمید استیلی: نمی‌دانم داغ برادر را چگونه تحمل کنم

سرمربی تیم فوتبال شاهین بوشهر که در سوگ از دست دادن برادر نشسته است گفت: شرایط بدی دارم و نمی دانم داغ برادر را چگونه تحمل کنم.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید استیلی یکشنبه شب برادر کوچکش(مسعود) را به دلیل شدت وارده ناشی از سانحه تصادف رانندگی از دست داد تا در تعطیلات نوروز سیاه پوش شود. مسعود استیلی بازیکن تیم های فوتبال بهمن، کشاورز، پاس و پرسپولیس بود و در سانحه تصادف به شدت مصدوم شد و پس از دو روز جدال با مرگ، یکشنبه شب در بیمارستان رسول اکرم جان به جان آفرین تسلیم کرد.



حمید استیلی در خصوص این ضایعه و ابراز همدردی اهالی ورزش با وی گفت: ابتدا از تمام رسانه های گروهی تشکر می کنم که با من از ساعات ابتدایی امروز همدردی کردند. واقعا شرایط بدی دارم و نمی دانم داغ برادر را چگونه تحمل کنم، برادری که یار و یاور من بود.



وی افزود: پس از اتفاق تلخی که افتاد و البته ابراز همدردی و تسلی همه دوستان و بزرگان، لازم دانستم تا از تمام مردم خوب، هواداران، ورزشی ها و مسئولان بلند پایه ورزشی کشور تشکر کنم مخصوصا از افرادی مثل علی پروین، حبیب کاشانی و بازیکنان پرسپولیس، استیل آذین، شاهین، علی کریمی، آقای سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی، حشمت مهاجرانی، حسین هدایتی و اعضای هیات مدیره باشگاه استیل آذین، تمامی شاهینی ها و کلیه افرادی که با من همدردی کردند و تمام مدیران باشگاه ها و بازیکنان تشکر کنم.



سرمربی تیم فوتبال شاهین بوشهر در پایان گفت: قطعا دعاها و فاتحه هایی که برای روح مسعود می فرستند باعث آرامش آن عزیز و همچنین صبر و شکیبایی خانواده های بازمانده خواهند شد.



مراسم تشییع پیکر مرحوم مسعود استیلی صبح امروز سه شنبه برگزار شد و قرار است مراسم ختم آن مرحوم نیز از ساعت 16 الی 17:30 دقیقه روز جمعه 12 فروردین ماه در مسجد نور تهران واقع در میدان فاطمی برگزار شود.

View Original Article

افزایش خودسرانه عوارض در آزادراه امیرکبیر کاشان

قاضی یک دادگاه کاشان، اعلام کرد که دریافت افزایش عوارض در آزادراه امیرکبیر کاشان در ایام سفرهای نوروزی سال جاری، عملی خودسرانه بوده است.

قاضی فرزین، قاضی تعزیرات کاشان گفت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر دریافت عوارضی غیر قانونی در مسیر آزادراه کاشان _ اصفهان و کاشان _ قم از ۲۸ اسفند تا ششم فروردین، نرخ عوارض این آزادراه به حالت اول بازگردانده شد.



او با اشاره به اینکه در این مسیرها، مبلغ چهار هزار تا هفت هزار ریال از هر راننده دریافت می‌شد، کل مبلغ عوارضی غیرقانونی دریافت شده را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.



قاضی فرزین از شناسایی متصدیان متخلف عوارضی خبر داد.



همزمان به گزارش خبرگزاری فارس، علی نطاقی، رئیس اداره بازرگانی کاشان، با اعلام اینکه کمیته رسیدگی به شکایات ستاد نوروزی مامور رسیدگی به این تخلف بوده است، گفت: طرح نظارتی ویژه نوروز نود در سراسر کشور از اول اسفند آغاز شده و تا دهم اردیبهشت ادامه دارد.



او با اعلام اینکه این پرونده تخلف در قالب پرونده گران‌فروشی رسیدگی می‌شود، گفت که روزانه بیش از ۴۰ هزار خودرو در این مسیر تردد می‌کنند.



مسئولان مشخص نکرده‌اند که رانندگانی که بیش از نرخ مجاز، عوارض پرداخت کرده اند چگونه باید پول خود را پس بگیرند.

View Original Article

نخستین نمای نزدیک از سطح عطارد

فضاپیمای مسنجر طی شش ساعت پس از اولین تصویربرداری خود، ۳۶۳ تصویر دیگر نیز از بخش‌های مختلف عطارد تهیه کرد و درنهایت بسته اطلاعات را به زمین مخابره کرد.

دانشمندان ناسا پس از دریافت این اطلاعات، تحلیل آن‌ها را آغاز کرده و نخستین تصویر را برای عموم منتشر کرده‌اند.



سیاره عطارد نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید است که قطرش کمتر از ۰٫۴ قطر زمین است.



این سیاره در فاصله تقریبی ۵۵ میلیون کیلومتری از خورشید واقع است و هر ۸۸ روز به‌دور خورشید می‌گردد.



هر سال عطارد برابر ۱٫۵ شبانه‌روز این سیاره است.

View Original Article

نوجوانان شاد در بزرگسالی سالم‌تر خواهند شد

رابطه بین شادی و مثبت بودن در دوره نوجوانی و رضایت از زندگی و سلامت در بزرگسالی، یافته مطالعه جدیدی است که در بریتانیا انجام شده است.

محققان دانشگاه کمبریج و واحد شورای تحقیقات پزشکی مربوط به بهداشت طول عمر و پیری در بریتانیا با بررسی رابطه بین نوجوانی مثبت و سلامتی دوره میانی زندگی به این نتیجه رسیدند که یک نوجوان «شاد» و مثبت در سال‌های بعدی زندگی سلامتی بیشتری خواهد داشت.



مطالعات گذشته نیز نشان داده بودند که مثبت بودن نه تنها به عملکرد بهتر اعضای بدن کمک می‌کند بلکه توانایی فرد در مقابله با بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد و در چگونگی عملکرد مغز و انجام تکالیف مختلف ذهنی نقش قابل توجهی دارد.



تحقیقات زیادی نیز در باره رابطه بین مشکلات دوره کودکی و مشکلات بهداشت روانی در بزرگسالی صورت گرفته اما کمتر تحقیقی به بررسی اثرات کودکی مثبت در زندگی آینده پرداخته است.



پژوهشگران مطالعه حاضر که اخیرا در مجله «روان‌شناسی مثبت» منتشر شده از اطلاعات موجود در باره 2776 فرد استفاده کردند که در مطالعه عمومی متولدان سال 1946 شرکت کرده بودند.



در روان‌شناسی مثبت که شاخه نسبتا جدیدی در روان‌شناسی است درباره شادی و رضایت انسان‌ها با استفاده از شیوه‌های مختلف تحقیق انجام می‌شود.



محققان مطالعه اخیر نیز در همین چارچوب، رابطه بین داشتن یک نگاه مثبت در دوره کودکی و سلامتی فرد در بزرگسالی را آزمون کردند.



«مثبت بودن» در کودکی براساس ارزیابی معلم در باره سطح شادی کودک و میزان دوستی و انرژی او در سنین 13 و 15 سالگی مشخص می‌شد.



به هر یک از کودکان در هر یک از چهار مورد در صورتی امتیاز مثبت داده می‌شد که معلمان آن‌ها می‌گفتند که کودک « در میان سایر کودکان خیلی محبوب است» ، «به حد غیرعادی خوشحال و قانع است»، «خیلی به راحتی دوست پیدا می‌کند» و «بسیار پرانرژی است به‌طوری که اصلا خسته نمی‌شود».



معلمان هم‌چنین مشکلات رفتاری کودکان مانند بی‌قراری، خیال‌پردازی، نافرمانی و دروغگویی و نیز مشکلات هیجانی آن‌ها مانند اضطراب، ترس، عدم اعتماد به نفس و بی‌توجهی را درجه بندی کردند.



سپس محققان ارتباط این درجه‌بندی‌ها را با بهداشت روانی و تجربه کاری افراد و روابط و فعالیت‌های اجتماعی‌ آن‌ها، چند دهه بعد و در سال‌های میانی زندگی مورد مطالعه قرار دادند.





مثبت بودن در نوجوانی همراه با رضایت و سلامت بیشتر در بزرگسالی

آن‌ها دریافتند سلامتی نوجوانانی که از سوی معلمان خود «مثبت» ارزیابی شده بودند، در دوره‌های بعدی زندگی خیلی بیشتر از کسانی بود که مثبت درجه بندی نشده بودند.



مثلا نوجوانان مثبت، در سال‌های بعدی زندگی رضایت کاری بیشتری داشتند، با خانواده و دوستان خود تماس بیشتر برقرار می‌کردند و در فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی بیشتری درگیر می‌شدند.



ضمنا کودکان شاد گذشته و بزرگسالان کنونی، کمتر از دیگران در طول زندگی خود دچار اختلالات روانی شده بودند به طوری که بروز این گونه اختلالات در آن‌ها در مقایسه با سایرین کمتر از 60 درصد بود.



محققان در این مطالعه تاثیر عواملی مانند طبقه اجتماعی، هوش و میزان تحصیلات افراد را روی موضوع مورد بررسی کنترل کرده‌‌اند.





شاد بودن در نوجوانی احتمال ازدواج فرد را در بزرگسالی بیشتر نکرد

در این مطالعه بین شادبودن در دوره نوجوانی و احتمال بیشتر ازدواج رابطه‌ای یافته نشد. حتی محققان یافتند که افرادی که در گذشته کودکانی شاد تلقی می‌شدند پس از بزرگ شدن و ازدواج، بیشتر طلاق گرفته‌اند.



پژوهشگران دلیل احتمالی این یافته را این می‌دانند که افراد شادتر اعتمادبه‌نفس و احساس کفایت بیشتری دارند و بنابراین بیشتر تمایل دارند و حتی بیشتر قادرند تا خود را از یک ازدواج ناشاد رها کنند.



پروفسور فلیسیا هاپرت، یکی از نویسندگان این مطالعه که خود مدیر انستیتوی سلامت دانشگاه کمبریج است می‌گوید: بهداشت روانی خوب، روابط مثبت و کار رضایت‌بخش احتمالا دارای مزایای زیادی برای افراد، خانواده‌ها و جامعه است.



به نظر این محقق یافته‌ها گویای آن است که حتی در وضعیت کنونی که مردم دارای مشکلات اقتصادی زیادی هستند سیاست گذاران اجتماعی باید سلامت کودکان را در اولویت قرار دهند تا آن‌ها زندگی خود را به بهترین حالت ممکن آغاز کنند.



دکتر مارکوس ریچاردز، محقق دیگر این مطالعه با بیان این‌که بیشتر مطالعات طولی روی تاثیر منفی مشکلات روانی اولیه تاکید می‌کنند نکته مهم یافته‌های مطالعه جدید را «وجود پیامدهای مثبت روشن و بسیار بلندمدت سلامت روانی در دوره کودکی» دانسته است.



پس می‌توان نتیجه گرفت که پرورش کودکان شاد و راضی از زندگی و با نگاهی مثبت به دنیای پیرامون وسیله‌ای برای ضمانت آینده‌ای سالم‌تر برای آن‌هاست.



البته پرورش کودکان و نوجوانان شاد به معنای آن نیست که آن‌ها باید همواره شاد باشند، بخندند، ااصلا ناراحت نشوند و تحت شرایط دشوار قرار نگیرند. بلکه منظور، پروراندن مهارت‌هایی در کودکان است که به کودک و نوجوان فرصت دهد نگاهی مثبت به اطراف خود داشته باشد و با واقعیت‌ها بهتر کنار بیایند.




View Original Article

کویت دو ایرانی را به اعدام محکوم کرد

مردمک: یک مقام قضائی کویت به خبرگزاری فرانسه گفت که دو ایرانی و یک کویتی به اتهام جاسوسی برای ایران، به اعدام محکوم شده‌اند.

این مقام قضائی کویت که نامش فاش نشده، روز ۲۹ مارس (نهم فروردین) به خبرگزاری فرانسه گفت که این دو ایرانی و فرد کویتی که به اعدام محکوم شده‌اند، در زمان بازداشت در ماه مه سال ۲۰۱۰ در ارتش کویت خدمت می‌کردند.



به گفته این مقام قضائی کویت یک شهروند سوریه و یک فرد دیگر که تابعیت هیچ کشوری را ندارد در ارتباط با این پرونده جاسوسی توسط دادگاه شهر کویت به حبس ابد محکوم شده‌اند.



براساس این گزارش یک مرد ایرانی و تنها متهم زن این پرونده که دختر یکی از ایرانیان محکوم به اعدام است از اتهام‌ها تبرئه شده‌اند.



این افراد به جمع‌آوری اطلاعات درمورد ارتش کویت و سربازان آمریکایی مستقر در این کشور و انتقال اطلاعات به سپاه پاسداران و جاسوسی برای جمهوری اسلامی متهم شده‌اند.



احکام صادر شده برای این افراد در دادگاه عالی کویت قابل تجدیدنظر است.



دادگاه این افراد نخستین بار در اوت سال گذشته (مرداد ۸۹) در کویت به‌طور غیرعلنی برگزار شد و آن‌ها در این دادگاه به انتقال اطلاعات محرمانه نظامی به یک کشور خارجی و عکس‌برداری از تاسیسات نظامی کویت و جاسوسی برای ایران متهم شناخته شدند.



براساس گزارش خبرگزاری فرانسه رسانه‌های محلی اعلام کردند که این افراد به عکس‌برداری از تاسیسات نظامی کویت و آمریکا و ارسال آن‌ها برای سپاه پاسداران اعتراف کرده بودند اما در دادگاه اعتراف خود را پس گرفتند و گفتند که این اعتراف‌ها زیر شکنجه از آن‌ها گرفته شده است.



نخستین بار روزنامه کویتی «القبس» در یازدهم اردیبهشت ماه سال گذشته خبر بازداشت اعضای یک شبکه متهم به جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران را منتشر کرد.



در آن زمان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران دستگیری و محاکمه هفت نفر را در کویت به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران، «کذب محض» خواند و گفت: مقامات کویتی تاکنون نتوانسته‌اند مدرکی در این زمینه ارائه کنند.



رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز «طرح دستگیری جاسوسان ایرانی در خاک کویت را جنگ نرم و فضاسازی کشورهای غربی و اسرائیل» دانست و آن را تکذیب کرد.



یک روز پس از انتشار خبر بازداشت اعضای شبکه متهم به جاسوسی برای سپاه پاسداران بسیاری از نمایندگان مجلس کویت خواستار اخراج سفیر ایران از کویت و فراخواندن سفیرشان از تهران شدند.



براساس گزارش خبرگزاری فرانسه حدود ۴۵ هزار ایرانی در کویت، کشور نفت‌خیز عضو اوپک، کار و زندگی می‌کنند.

View Original Article

نگهداری بهتر از ماهی های قرمز کوچک خانگی

ماهی قرمز کوچک یا همان ماهی طلایی (Goldfish) از معمول ترین ماهی هایی است که در منزل می توان از آنها نگهداری کرد. این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست داشتنی می باشد در صورت مراقب مناسب می تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند.

اما متاسفانه بخاطر قیمت ارزان آن اغلب بهای لازم به آن داده نمی شود و در شرایط نامناسب نگهداری می شود و بیش از چند ماه عمر نمی کند. باید دانست که قیمت ارزان این ماهی های زیبا نباید با ارازن بودن جان این موجودات زیبا اشتباه گرفته شود. لذا لازم است برای فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی آنها مواردی را رعایت کنیم.





ظرف نگهداری

اولین موضوعی که می تواند بعنوان یک عامل مهم در عمر بیشتر ماهی موثر باشد محل زندگی آن است. ظروفی که در آنها ماهی فروخته میشود اغلب کوچک می باشد و نباید اشتباه کرد و ماهی ها را در همان ظروف کوچک نگاه داشت. ماهی ها به اکسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اکسیژن از طریق سطح هوایی که با آب در تماس است وارد آب می شود. هرچه سطح مقطع بالای تنگ کوچکتر باشد اکسیژن کمتری می تواند وارد آب شود. پس سعی کنید تا آنجا که ممکن است از ظروف کوچک برای نگهداری ماهی ها استفاده نکنید.





آب

از آنجایی که ماهی در تمام طول عمر خود در آب می باشد لذا لازم است آبی که برای زندگی آن انتخاب می کنیم دارای شرایط مناسب زندگی باشد. معمولا" استفاده از آب شهری مشکل خاصی برای ماهی های قرمز ایجاد نمی کند. اما قبل از کنار گذاشتن آب برای ظرف ماهی، بگذارید یک دقیقه آب از شیر بیرون برود این باعث می شود برخی مواد شیمایی که احتمالا" در لوله رسوب کرده اند بیرون روند. برای اطمینان از خارج شدن موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها، بگذارید که آب بمدت یک شبانه روز در ظرف بماند. همچنین این عمل باعث می شود که آب دمای محیط را گرفته و تغییر آن برای ماهی ها خطری در بر نداشته باشد.



هرگز نباید اجازه دهید که آب ظرف ماهی ها کثیف شود، اینکار می تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و در نهایت مرگ آنها شود. برای تعویض آب هرگز آب را یک دفعه عوض نکنید، با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خالی کرده و سپس کم کم آب برداشته شده از ظرف را با آبی که از روز قبل نگه داشته اید جایگزین کنید. در هر صورت باید سعی کنید که کمترین استرس را به ماهی های کوچک منتقل کنید. شما باید در طول هفته یک یا دو بار آب ظرف ماهی ها را به اینصورت عوض کنید.





غذا

ماهی های قرمز کوچک حیوانات بسیار سخت جانی هستند و هر چیزی را می خورند. لذا به راحتی می توانید در شرایطی که غذای مناسب در دسترس ندارید از خرده های نان، شیرینی و ... به مقدار کم بعنوان غذا به آنها بدهید. اما اگر در نگهداری آنها مبتدی هستید به شما پیشنهاد می شود از غذاهای آماده آنها که ارزان قیمت هم می باشد تهیه کنید. فقط مطمئن باشید که غذایی را که می خرید مربوط به Goldfish می باشد. ماهی ها نیز مانند انسان به پروتئین، ویتامین و ... برای رشد و زندگی نیاز دارند.



در ارتباط با غذا دادن باید دقت کنید که دادن زیاد غذا به آنها و ماندن آنها در ظرف باعث آلودگی آب شده و برای ماهی ها خطراتی به همراه خواهد داشت. سعی کنید به مقدار بسیار بسیار کم در سه نوبت غذایی همانند خودتان به آنها غذا دهید، مقدار آن باید بگونه ای باشد که اضافه غذا در آب نماند.





دمای محیط

بهترین دما برای زندگی این ماهی ها از حدود 10 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید دفعتا" تغییر کند، تغییر تدریجی و ملایم دمای محیط یا آب برای آنها قابل تحمل می باشد.





نور

ماهی های قرمز کوچک نیز همانند سایر حیوانات یا گیاهان احتیاج به نور خورشید دارند. محل نگهداری آنها باید به گونه ای باشد که تغییر روز و شب در آن احساس شود. هرگز آنها در زیر نور آفتاب مستقیم و شدید قرار ندهید.





سایر شرایط

ریختن شن یا ماسه کف ظرف می تواند حس بودن در منزل را برای این ماهی ها بیشتر کند. دقت کنید که بیش از دو یا سه سانتیمر ارتفاع ماسه کف ظرف نباشد چرا که در غیر اینصورت می تواند محیط خوبی برای رشد خزه و باکتری ها باشد. همچنین باید از ماسه ایی استفاده کنید که لبه های تیز نداشته باشد تا باعث زخمی شدن ماهی ها نشود. در این رابطه هرگز از ماسه های رنگ شده استفاده نکنید.





بررسی رفتار

حداقل روزی دو نوبت یک دقیقه ای به رفتار ماهی های خود توجه کنید. به این ترتیب می توانید حرکت های غیر معمول آنها تشخیص دهید، در صورت بروز مشکل در رفتار آنها اگر علاقمند باشید می توانید از متخصصین نگهداری ماهی برای درمان آنها مشورت بگیرید. اما مطمئن باشید اگر موارد بالا را رعایت کنید مشکل خاصی برای آنها پیش نخواهد آمد.




View Original Article

نخستين نمايشنامه نويس فارسی

ميرزا آقا تبريزي نخستين کسي است که با تکنيک و قالب نمايشنامه نويسي جديد، به زبان فارسي نمايشنامه نوشته است در آغاز به علت گمنامي وي، نمايشنامه هايش به نام "ميرزا ملکم خان" چاپ و منتشر شده بود، ولي با تحقيقات و بررسيهاي جديد معلوم شد که آن نمايشنامه ها همه از شخصي به نام ميرزا آقا تبريزي بوده است.

از زندگينامه ميرزا آقا تبريزي چندان اطلاعي در دست نيست، جز اينکه دو نامه از او خطاب به "آخوندزاده" موجود است و نيز رساله اي پرداخته به نام "رساله اخلاقيه" که امروزه خطي آن در دسترس است. از نامه اول او چنين بر مي آيد که ميرزا آقا تبريزي تحت تاثير نمايشنامه هاي آخوندزاده، دست به نمايشنامه نويسي زده، اول مي خواسته آثار نمايشي آخوندزاده را ترجمه کند ولي بعد تصميم ميگيرد که خود مستقلا به زبان فارسي نمايشنامه بنويسد، و مي نويسد. از نامه دوم او بر مي آيد که وي به زبان روسي و فرانسوي مسلط بوده و چندي را نيز به مترجمي مدرسه دارالفنون گذرانده و بعدها پس از گذراندن ايامي چند در بغداد و استانبول، منشي اول سفارت فرانسه در تهران شده است.



نمایشنامه‌های میرزا آقا در دوران حکومتهای ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه، امکان چاپ نیافت و تنها با آغاز نهضت مشروطیت، نمایشنامهٔ «طریقهٔ حکومت زمان خان» در فاصلهٔ سالهای ۱۳۲۴-۱۳۲۶ قمری بدون ذکر نام مؤلف در مطبعهٔ دولتی به چاپ رسید. اندکی بعد، نمایشنامه‌های «سرگذشت اشرف خان»، «طریقهٔ حکومت زمان خان» و «حکایت کربلا رفتن شاهقلی میرزا»، این‌بار هم بدون ذکر نام مؤلف در پاورقی روزنامهٔ اتحاد چاپ تبریز منتشر شد. در ۱۳۰۰ خورشیدی همان ۳ نمایشنامه بر اساس نسخه‌ای متعلق به فردریک روزن وزیر مختار آلمان در تهران، با عنوان مجموعهٔ مشتمل بر ۳ قطعه تیاتر منسوب به میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله در برلین به چاپ رسید.



اما در سال ۱۳۳۴ خورشیدی (۱۹۵۵) بود که با انتشار اسناد، دست‌نوشته‌ها و نامه‌های فتحعلی آخوندزاده توسط ابراهیم‌اف و کشف ۴ نمایشنامه به خط خود میرزا آقا تبریزی، روشن شد که او علاوه بر ۳ نمایشنامهٔ چاپ شده، نمایشنامهٔ چهارمی هم باعنوان «حکایت عشق بازی آقا هاشم خلخالی» داشته‌ است. این آثار بعدها با عنوان «نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی» در تهران منتشر شد.



از ميرزا آقا تبريزي پنج نمايشنامه در دست است که همه منتشر شده است. عناوين آنها از اين قرار است:



1- سرگذشت اشرف خان حاکم عربستان در ايام توقف او در تهران.



2- طريقه حکومت زمان خان بروجردي و سرگذشت آن ايام.



3- حکايت کربلا رفتن شاه قلي ميرزا و...



4- حکايت عاشق شدن آقا هاشم خلخالي به سارا نام دختر حاجي پيرقلي و حکايت آن ايام.



5- حکايت حاجي احمد مشهور به حاجي مرشد کيمياگر.



بدين ترتيب نام ميرزا آقا تبريزي به عنوان اولين نمايشنامه نويس زبان فارسي، در ادبيات نمايشي ايران رقم خورد. وي ذهني وقاد و سياسي داشته و وقايع را از زاويه ديد سياست و اجتماعيات نگريسته، لذا توانسته در آن ايام که کسي را ياراي سخنگويي نبوده، با بهره جويي از فن تآتر به نقادي سياسي - اجتماعي بپردازد. نمايشنامه هاي او گر چه از حيث تکنيک و اصول نمايشنامه نويسي نقصان دارد و گاه به داستان و قصه بيشتر شباهت دارند، ولي به هر حال نخستين تلاشها در اين زمينه هستند و از اين حيث ارزش آنها محفوظ است.





برگرفته از kanooneiranian.blogspot و ويکی پديا

View Original Article

باراک اوباما: واشنگتن همچنان به گزینه تجهیز نظامی شورشیان لیبی می اندیشد

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا میگوید واشنگتن گزینه ی کمک نظامی به شورشی های لیبی را همچنان بر روی میز نگاه داشته است. باراک اوباما که سه شنبه شب در گفت و گو با شبکه ان بی سی آمریکا سخن می گفت، اضافه کرد که وی اطمینان دارد معمر قذافی ،رهبر لیبی، در نهایت و تحت فشار بین المللی، از قدرت کناره گیری می کند. سخنان رییس جمهوری آمریکا درباره ی تجهیز شورشی های لیبی در حالی مطرح شده است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت مسکو معتقد است بنا بر قطعنامه شورای امنیت دولت های خارجی نباید دست به این اقدام بزنند. پیشتر وزیر خارجه فرانسه آلن ژوپه نیز از آمادگی کشورش برای تجهیز نظامی شورشیان لیبی خبر داده بود.

View Original Article

نخست وزیر ترکیه به کردستان عراق رفت

رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه، روز سه شنبه به کردستان عراق رفت. اردوغان اولین رهبر ترکیه است که به این منطقه سفر می کند. نخست وزیر ترکیه در شهر اربیل مورد استقبال مقامات محلی قرار گرفت و در مراسم افتتاح یک فرودگاه که توسط یک شرکت ترک احداث شده، شرکت کرد. در سالهای نخست شکل گیری منطقه خودمختار کردستان عراق پس از جنگ خلیج فارس در سال 1990، ترکیه رویکرد مثبتی نسبت به آن نداشت ولی در سالهای اخیر روابط ترکیه با دولت منطقه خود مختار کردستان عراق بویژه در زمینه همکاریهای اقتصادی بهبود یافته است. در همین حال ارتش ترکیه بارها در منطقه کردستان عراق علیه ستیزه جویان حزب کارگران کردستان ( پ کا کا) عملیات نظامی انجام داده است.

View Original Article

پدر میرحسین موسوی درگذشت

بنا بر گزارش منابع آگاه، میراسماعیل موسوی، پدر میر حسین موسوی امروز چهارشنبه در تهران در گذشت. میراسماعیل موسوی متولد سال ۱۲۸۷ بود و به دلیل کهولت سن درگذشت. پدر میر حسین موسوی نسبت خانوادگی دوری نیز با آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی داشت. خبر درگذشت پدر میرحسین موسوی درحالی اعلام شده است که روز گذشته وبسایت کلمه گزارش داد که مسئولان امنیتی و قضایی به فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اجازه نداده‌اند که به مناسبت نوروز با آنها دیدار کنند.

View Original Article

رییس جمهور ساحل عاج از تلاش برای اعلام آتش بس خبر داد

لوران باگبو رییس جمهور ساحل عاج، پس از پیشروی نیروهای حامی ِ رقیبش آلاسان واتارا، خواستار برقراری آتش بس شد. شورشیان حامی واتارا تا کنون دو شهر مرکزی این کشور را تصرف کرده و به سمت پایتخت آن کشور در حال حرکت هستند. یک سخنگوی باگبو اعلام کرد که ارتش تاکتیک عقب نشینی را در پیش گرفته اما وی در عین حال هشدار داد که نیروها یش همچنان از حق دفاع از خود استفاده می کنند. در شهر «دوئه کوئه» در جنوب غربی ساحل عاج، حدود سی هزار نفر در محوطه یک کلیسا پناه گرفته اند تا از درگیری ها در امان باشند. از زمان انجام انتخابات ریاست جمهوری در ساحل عاج و نزاع بر سر تعیین پیروز این انتخابات، باگبو به کناره گیری از قدرت رضایت نمی دهد. این در حالیست که جامعه بین المللی واتارا را به عنوان فرد پیروز این انتخابات به رسمیت شناخته است.

View Original Article

دستکم سه بلاگر در بحرین بازداشت شدند

به گزارش خبرگزاری رویترز دستکم سه بلاگر در ادامه سرکوب اعتراضات در بحرین بازداشت شده اند. مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کرده است بازداشت شدگان ، محمود یوسف، معلم و فعال حقوق کارگری، صنا عبدالرزاق زین الدین شاعر و آیت قورموزی دانشجو هستند که هر سه از وبلاگ نویسان مطرح بحرینی به حساب می آیند. این افراد توسط پلیس بازداشت شده اند اما دولت بحرین هنوز دراینباره واکنشی نشان نداده است. از آغاز اعتراضات در بحرین و ورود نیروهای عربستان سعودی و امارات به این کشور، شدت سرکوب معترضان افزایش یافته است. تجمعات عمومی ممنوع شده و نیروهای امنیتی در نقاط مختلف منامه ایست بازرسی مستقر کرده اند.

View Original Article

رییس جمهور چین از بمباران هوایی لیبی توسط نیروهای خارجی انتقاد کرد

هوجین تائو ،رییس جمهور چین روز چهارشنبه از بمباران هوایی لیبی توسط کشورهای غربی انتقاد کرد. وی دراینباره گفته است که گفت و گو و ابزار صلح آمیز راه نهایی حل مشکلات است. هو جین تائو اضافه کرده است که تاریخ نشان داده که استفاده از زور مشکلات را پیچیده تر می کند. چین به همراه روسیه ، برزیل، آلمان و هند از جمله کشورهایی بود که به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد رای ممتنع داد. چین پیشتر نیز نسبت به کشتار غیرنظامیان در لیبی ابراز نگرانی کرده و خواستار برقراری آتش بس فوری شده بود.

View Original Article

اپوزیسیون شیعه بحرین از ایران خواست در امور آنها دخالت نکند

رهبر اپوزیسیون شیعه بحرین روز چهارشنبه از ایران خواست تا در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نکند. این خواسته بعد از آن مطرح شد که دولت بحرین تهران را به طرح ریزی اعتراضات ماه گذشته در آن کشور متهم کرد. شیخ علی سلمان ،رهبر اپوزیسیون شیعه بحرین که در یک کنفرانس خبری سخن می گفت همچنین از نیروهای تحت رهبری عربستان سعودی نیز خواست تا خاک بحرین را ترک کنند.

View Original Article

بشار اسد در پارلمان سوریه، توطئه گران را به تلاش برای نابودی کشور متهم کرد

بشار اسد رییس جمهور سوریه، روز چهارشنبه در پارلمان این کشور سخنرانی کرد. اگر چه پیشتر خبرگزاری ها از اعلام لغو قانون وضعیت فوق العاده و آغاز اصلاحات گسترده خبر داده بودند، بشار اسد دراینباره سخنی به میان نیاورد. قانون وضعیت فوق العاده چندین دهه است که در سوریه پابرجاست. این درحالیست که بشار اسد که برای اولین بار پس ازآغاز اعتراضات با مردم سخن می گفت درباره ی رخدادهای اخیر در این کشور گفت عده ای «توطئه گر» می خواهند سوریه را نابود کنند. وی در عین حال گفت که به نیروهای امنیتی و نظامی دستور داده شده تا به شهروندان در زمان اعتراضات آسیبی نرسانند. این درحالیست که گروههای مدافع حقوق بشر ار کشته شدن دستکم شصت نفر در جریان اعتراضات خیابانی خبر می دهند.

View Original Article

بریتانیا پنج دیپلمات لیبیایی را اخراج کرد

بریتانیا پنج دیپلمات لیبیایی را به خاطر ارعاب مخالفان حکومت لیبی اخراج کرد. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت این اقدام برای ابراز نگرانی عمیق کشورش از رفتار حکومت لیبی انجام شده است. آقای هیگ بدون اشاره به جزئیات افزود، باقی ماندن پنج دیپلمات لیبیایی در بریتانیا خطری برای امنیت این کشور محسوب می شد.

View Original Article

نیروهای حکومت لیبی سه شهر را از مخالفان باز پس گرفتند

نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی، روز چهارشنبه سه شهر را از مخالفان حکومت باز پس گرفتند. این نیروها با پیش روی به سمت شرق، دو شهر نفت خیز راس لانوف، عقیله و همچنین شهر بُریقه را تصرف کرده و به حوالی شهر اجدابیا رسیده اند. مخالفان قذافی روز سه شنبه موفق شده بودند با حمایت نیروهای غربی تا ۱۰۰ کیلومتری شهر سرت، زادگاه رهبر لیبی، پیشروی کنند.

View Original Article

تیم فوتبال استقلال با حساب یک بر صفر تیم پرسپولیس را شکست داد

تیم فوتبال استقلال تهران در چارچوب بازی های لیگ برتر ایران، با حساب یک بر صفر بر تیم پرسپولیس غلبه کرد. در این بازی که امروز (چهارشنبه) در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، تیم استقلال با گل دقیقه ۴۳ آرش برهانی حریف خود را شکست داد. تیم استقلال با این پیروزی با ۵۲ امتیاز در رده سوم جدول قرار گرفت و پرسپولیس با ۴۴ امتیاز همچنان در رده پنجم باقی ماند.

View Original Article

هنگ کنگ در راستای تحریم های سازمان ملل، اموال شرکت کشتیرانی ایران را توقیف می کند

هنگ کنگ روز چهارشنبه اعلام کرد، در راستای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، قوانینی را وضع کرده است که طبق آنها از جمله اموال شرکت کشتی‌رانی ایران را توقیف می کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه این قوانین از جمعه گذشته اجرایی شده‌اند. حدود دو ماه پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، ۲۰ شرکت صوری مستقر در هنگ کنگ را به اتهام ارتباط با شرکت خطوط کشتی‌رانی ایران مورد تحريم قرار داده است.

View Original Article

یک روزنامه کویتی می گوید کویت سفیر خود را از ایران فراخوانده است

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه با استناد به گزارشی از روزنامه کویتی الوطن نوشت، کویت سفیر خود را از ایران فراخوانده است. دادگاهی در کویت روز سه شنبه دو شهروند ایرانی و یک شهروند کویتی را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرد. روزنامه الوطن با نقل قول از شیخ محمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت نوشت، کشورش هر کدام از دیپلمات‌های ایرانی را که ارتباطشان با شبکه جاسوسی ایران محرز شده باشد، اخراج خواهد کرد.

View Original Article

بزرگترين شبكه هرزنامه از كار افتاد

بزرگترين شبكه هرزنامه جهان ، «شبكه رباتي راستاك» ، در ايالات متحده مورد هجوم قرار گرفت و از كار افتاد.

به گزارش ايرنا، اين شبكه بالغ بر 30 ميليون پيغام در روز ارسال مي كرد.به گفته يكي از افراد گروه بازرسي اي كه در از كار انداختن شبكه مذكور مشاركت داشت، اداره راستاك به عهده گروهي كوچك بود.


«الكس لانستين» ، مهندس ارشد شركت امنيتي فايرآي كه در تحقيقات مربوط به راستاك شركت داشت مي گويد: «گمان نمي كنم افراد زيادي در اداره راستاك دخيل بوده باشند».


شبكه راستاك از حدود 9 ميليون كامپيوتر تشكيل شده بود كه بدون اطلاع صاحبانشان هرزنامه ارسال مي كردند.اين شبكه قربانيان خود را از طريق وب سايت هايي كه مانند تله عمل مي كردند به دام مي انداخت. با بازديد از اين سايتها كامپيوتر قربانيان در اختيار اين شبكه قرار مي گرفت و برنامه ارسال هرزنامه بر روي آنها فعال مي شد.


كدهاي اين برنامه شبيه به جملات چت يا پيام هاي اينترنتي بود. به همين دليل رديابي اين شبكه بسيار مشكل شده بود. راستاك با قرار دادن اين سرورها در مركز آمريكا و نه در شهرهاي بزرگ توانست مدت ها بدون اين كه توجهي جلب كند به كار خود ادامه دهد. روش كار زيركانه اين شبكه باعث شد تا انهدام آن سال ها طول بكشد.نگهداري اين سرورها براي راستاك ماهانه ده هزار دلار هزينه داشت.


لانستين مي گويد تخمين درآمدي كه گردانندگان اين شبكه از طريق ارسال هرزنامه به دست آوردند آسان نيست، اما به نظر مي رسد اين درآمد نجومي بوده باشد.


ديسك هايي كه از اين مراكز ضبط شده به مؤسسه تشخيص هويت فرستاده شده است تا گرداننگان اين شبكه را از روي آثار به جا مانده بر آن ها، شناسايي كنند.


فايرآي، مايكروسافت، فايزر و چند شركت ديگر در تاريخ 16 مارس با حمله همزمان به مراكز داده راستاك در هفت شهر ايالات متحده، 96 سرور آن را كه به منزله سيستم فرمان و كنترل راستاك عمل مي كردند از كار انداختند.


از زمان حمله به سخت افزارهاي اين شبكه، ميزان ارسال هرزنامه در جهان كاهش يافته است. با اقداماتي كه شركت مايكروسافت در اين باره انجام داده، ايجاد چنين شبكه هايي در آينده مشكل خواهد بود.

View Original Article

کمبود آب 1ميليارد نفر را تهديد مي‌كند

نتايج يک تحقيق علمي نشان مي دهد بيش از يک ميليارد نفر از ساکنان کره زمين تا سال دو هزار و پنجاه با کمبود آب مواجه خواهند شد.

به گزارش واحد مرکزي خبر، در اين تحقيق که آکادمي علوم آمريکا آن را انجام داده، آمده است:«در حاليکه گرم شدن کره زمين، تاثيرات افزايش شهرنشيني را سرعت مي بخشد، چنانچه در شهرهاي بزرگ، استفاده از منابع آب با ضرباهنگ کنوني ادامه يابد ، کمبود آب، تهديدي براي بهداشت در برخي ابرشهرها محسوب شده و خطري جدي براي جانوران و گياهان به شمار خواهد رفت و در مجموع، چنانچه روند شهرنشيني جمعيت کره زمين با سرعت کنوني به جلو برود، تا سال 2050 ، حدود 993ميليون نفر از ساکنان کره زمين که در شهرها سکونت دارند، روزانه به کمتر از يکصد ليتر آب براي ادامه حيات خود دسترسي خواهند داشت و اين در حالي است که امروزه، آب مورد استفاده براي استحمام يک فرد، بيش از يکصد ليتر است».


دانشمندان مي گويند:«اگر به بحران مذکور، تاثيرات منفي و مخرب گرم شدن کره زمين را نيز اضافه کنيم، يکصد ميليون نفر ديگر از ساکنان کره زمين نيز به همين مقدار آب دسترسي نخواهند داشت البته اگرچه براي اين بحران راه حل هايي وجود دارد ولي رسيدن به اين راه حل ها، سرمايه گذاري هاي کلان را در زيرساخت ها و نيز استفاده بهينه از منابع آب را طلب مي کند».


 امروزه يکصد و پنجاه ميليون نفر از ساکنان کره زمين روزانه به کمتر از يکصد و پنجاه ليتر آب دسترسي دارند. اين در حالي است که هر آمريکايي روزانه سيصد و هفتاد و شش ليتر آب مصرف مي کند.

View Original Article

هكرها اسرار شغلي را هدف گرفته‌اند

نتايج تحقيق يك شركت امنيت كامپيوتري نشان داده است كه گروهي از هكرها در شرف تخصص يافتن در زمينه سرقت اطلاعات از شبكه هاي شركت‌ها هستند.

 به گزارش ايرنا ، شركت «مكافي» اعلام كرد كه بر سر اسرار تجاري، طرح‌هاي بازاريابي، گزارش‌هاي تحقيق ‌و توسعه و رمز منبع (source code) معاملاتي صورت گرفته است ؛همين موضوع شركت‌ها را بر آن داشته است تا دريابند چه كساني در صدد كسب اطلاعات مربوط به آن‌هاست.


راج ساماني مدير بخش فناوري شاخه اروپايي مكافي ، گفت: مجرمان سايبر بر اساس خواسته‌هاي مشتريان خود در جست و جوي اين گونه اطلاعات اند.


به گفته وي، از وقتي كه دزدان اينترنتي با استفاده از ويروس‌ها و تروجان‌ها كامپيوترها را براي جستجوي اطلاعات ورودي و جزئيات كارت‌هاي اعتباري سازگار كردند، بعضي از اطلاعات شغلي همواره موردتوجه بوده است.


تنها تفاوت آنچه امروز شاهد آن‌ايم اين است كه بازار آماده‌اي از داده‌ها براي اين‌گونه افراد به وجود آمده است. در بعضي موارد، اين سارقان تلاشي سراسري را براي دسترسي به اطلاعات شركت‌هاي خاص يا انواع خاصي از اطلاعات ترتيب مي‌دهند.


گزارش «مكافي» به نمونه‌هايي در آلمان ، برزيل، و ايتاليا اشاره مي‌كند كه طي آن‌ها اسرار تجاري توسط يك نفوذي يا دزدان سايبري (كه از طريق حمله‌اي متمركز به اطلاعات دست يافته‌اند) سرقت شده است.


در گزارش «مكافي» ذكر شده است كه در بعضي موارد شركت‌ها موجب تسهيل كار مجرمان مي‌شوند زيرا براي پنهان كردن اطلاعات مفيد مربوط به ساختار و فرهنگ سازماني خود در ايميل‌ها و ساير پيام‌هاي كاركنان اقدامي نمي‌كنند. اين اطلاعات مي‌تواند براي مجرمان حائزاهميت باشد زيرا آنان مي‌توانند با استفاده از «مهندسي اجتماعي» ، در قالب كارمند به شركت نفوذ كنند.


در گزارش مذكور راجع به تلاش بعضي شركت‌ها براي نظارت بر استخدام موقت و عقد قرارداد با كارمندان و استفاده از نرم‌افزار تحليل رفتار براي شناسايي فعاليت‌هاي غيرعادي در شبكه فعاليت شركت اطلاعات دقيقي داده شده است.


به گفته راج ساماني ، يافتن دزداني كه حق مالكيت معنوي را نقض مي كنند يا مدارك مهم را به سرقت مي‌برند كار دشواري است. حتي ممكن است اصلاً معلوم نشود كه چيزي به سرقت رفته است زيرا سارقان اطلاعات را كپي مي‌كنند.


به گفته وي ، دفاع از خود در برابر اين گونه تهديدات به طو ر روزافزوني دشوار شده است زيرا كاركنان اصلي كه به اطلاعات ذي‌قيمت دسترسي دارند از ابزار قابل‌حمل استفاده مي‌كنند و اين ابزار در خارج از دفاتر اصلي شركت از ايمني خوبي برخوردار نيستد. تلفن‌هاي هوشمند و لپ‌تاپ‌ها از محدوده ايمن بيرون مي‌روند.


اين گزارش در پي وقوع مجموعه اي از رويدادها منتشر شد- رويدادهايي كه نشان مي‌داد مجرمان سايبري از حوزه سنتي خود، يعني ارسال هرزنامه ها و ويروس‌ها، پا فرا گذاشته‌اند.


سال 2010 شاهد ظهور ويروس استاكس نت بود كه تجهيزات صنعتي را مورد هجوم قرار داد و در سال 2011 نيز به بازار بورس لندن، كميسيون اروپا و شركت‌هاي پتروشيمي حملات هدفمندي صورت گرفت.


مدير بخش فناوري شاخه اروپايي مكافي ذكر كرده است كه استفاده از خدمات مبتني بر فناوري ابري (كلاد كامپيوتينگ) براي تسهيل دسترسي به داده‌ها، شركت‌ها را واداشته كه براي شناسايي كساني كه به اطلاعات شركتي دسترسي دارند تضمين‌هاي كافي فراهم كنند، در غير اين صورت شركت‌هاي مذكور اعتماد مشتريان‌شان را از دست مي‌دهند و توجه قانون‌گذاران را به خود جلب مي‌كنند.

View Original Article

چين و هند با کمبود زن مواجه مي‌شوند

بيشتر خانواده‌هاي چيني و هندي آرزوي فرزند پسر دارند. آنها در برخي موارد حتي حاضر به سقط جنين دختر نيز مي‌شوند. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که اين کشورها ممکن است در سال‌هاي آينده با مازاد جمعيت مردان روبرو شوند.

در کشورهاي چين و هند نوزادان پسر بسيار محبوب‌تر از نوزادان دختر هستند. ريشه‌هاي اين پديده را در فرهنگ و سنن اين کشورها بايست جست. درآمد بيشتر مردها و اينکه آنان از اين طريق پايداري خانواده را تضمين مي‌کنند، از دلايل محبوبيت نوزادان پسر و در عين حا‌ل تبعيض عليه نوزادان دختر است.


کمبود زن و بروز خشونت در جامعه


يکي از عواقب اين مسئله‌ فرهنگي آن است که جنين‌هاي دختر را در اغلب موارد سقط مي‌کنند. بر اساس نتايج تحقيقي جديد که در نشريه‌ علمي Canadian Medical Association Journal منتشر شده است، در 20 سال آينده در چين و هند جمعيت مردان بين 10 تا 20 درصد بيشتر از جمعيت زنان خواهد بود.


عواقب اجتماعي اين پديده آن است که اکثر مردها به دليل کمبود زن ازدواج نمي‌کنند و بچه‌دار نمي‌شوند. مدير اين پژوهش مي‌گويد: «اين نگراني وجود دارد که اين پديده جمعيتي باعث مشکلات روحي و حتي رشد خشونت در جامعه شود.»


پرداخت جهيزيه‌ سنگين و سقط جنين دختر


در کشور هند زماني که دختري ازدواج مي‌کند، خانواده‌ آن دختر مسئول پرداخت جهيزيه است. به همين خاطر پدران و مادران هندي اغلب تصميم مي‌گيرند دختردار نشوند، زيرا از پرداخت جهيزيه‌ سنگين هراس دارند.


قرن‌هاست که چنين شرايطي در چين و هند باعث تبعيض عليه دخترها مي‌شود. اين باورها حتي در مواردي منجر به قتل نوزادان دختر تازه به دنيا آمده شده است. از زماني که از طريق سونوگرافي مي‌توان مشاهده کرد که بچه دختر است يا پسر، بيشتر خانواده‌هايي که قرار است دختردار شوند، تصميم به سقط جنين مي‌گيرند.


در حالت عادي نسبت جنسيتي نوزدان دختر و پسر متعادل است: 105 پسر به 100 دختر. اما در استان هنان در شمال چين و حتي در مناطق جنوبي اين کشور اين نسبت 130 به 100 است.


تحقيقات نشان مي‌دهد که اين نسبت در کشور هند 113 به 100 است. همچنين بر اساس اين تحقيقات، تعداد پسرها در دهلي نو و در استان ‌پنجاب به 125 در برابر 100 دختر نيز مي‌رسد. بر اساس نتايج همين تحقيقات، مناطق جنوبي و شرقي هند نسبت متعادلي داشته‌اند.


انتخاب راحت‌تر براي خانم‌ها


کمبود جمعيت زنان و مازاد جمعيت مردان در چين باعث مي‌شود که زنان بخواهند از طريق ازدواج با مرداني که مقام اجتماعي مناسبي دارند، خود را در جامعه بالا بکشند. از طرف ديگر، اين امر باعث مي‌شود که کشاورزهايي که از وضع اقتصادي خوبي برخوردار نيستند و تحصيل نکرده‌اند، نتوانند به راحتي تشکيل خانواده دهند. در کشور چين 94 درصد مردان مجرد بين 28 تا 49 سال دارند و فاقد تحصيلات عالي‌اند.


سياست تک فرزندي کشور چين نيز مساله پسر و دختر بودن نوزاد را تشديد مي‌کند. اما اين سياست هم‌اکنون به شدت گذشته پياده نمي‌شود و تنها در مورد يک سوم جمعيت چين اعمال مي‌گردد. اقليت‌‌ها نيز از اين بابت مورد استثنا قرار مي‌گيرند. در مناطق روستايي حتي به خانواده‌اي که اولين فرزندش دختر بوده است، اجازه‌‌ به دنيا آوردن دومين فرزند نيز داده مي‌شود. 


دويچه وله

View Original Article

صبحانه مهم ترين وعده غذايي كودكان

مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران اعلام كرد: صبحانه مهم ترين وعده غذايي روزانه كودكان است و اين وعده غذايي نبايد از برنامه تغذيه كودكان حذف شود.

به گزارش ايرنا، كودكاني كه صبحانه مصرف مي كنند نيازهاي تغذيه اي روزانه خود را تامين كرده و وزن مطلوب خواهند داشت.


براساس اين گزارش، راه هاي فراواني براي طراحي يك الگوي غذايي سالم وجود دارد و اصلي ترين الگو شامل غذاهاي گياهي، گنجاندن غلات متنوع به خصوص غلات كامل در برنامه غذايي مي شود.


اين دانشگاه در گزارش خود،‌ برنج، ماكاروني، ذرت و نان هاي سبوس دار را به عنوان بخش اصلي غذاي كودكان ياد كرده و افزود، سبزيجات، ميوه ها و گوشت و لبنيات نيز حتماً بايد در برنامه غذايي كودكان گنجانده شود.


اين دانشگاه به والدين توصيه كرد در صورت خودداري كودكان از مصرف برخي غذاها، كمبود موادمغذي ناشي از حذف آن را از طريق غذاهاي ديگر آن گروه و يا ساير گروه ها تامين كنند. به طور مثال اگر كودكي تحمل لاكتوز (قند شير) را ندارد، بايد مواد غذايي حاوي كلسيم را در غذاي كودكان جايگزين كرد.


برخي از منابع كلسيم شامل ماست، شير، پنير، كنسرو ماهي، سوپ شير و سبزيجات برگ سبز تيره مانند اسفناج است و برخي از منابع مانند گوشت هاي بدون چربي ( به خصوص گاو) ،جگر، دل وقلوه، ماهي ساردين، اسفناج و لوبياي خشك پخته شده وعدس نيز حاوي ميزان زيادي آهن است كه پيشنهاد مي شود در برنامه غذايي روزانه به خصوص صبحانه كودكان گنجانده شود.

View Original Article

نوشيدني‌هاي انرژي زا موجب تندخويي مي‌شود

متخصص تغذيه گفت: نوشيدني هاي انرژي زا به دليل داشتن كافئين زياد ، موجب حمله هاي عصبي ، تندخوبي و توهم در انسان مي شود.

 سوسن رستگار در گفتگو با ايرنا افزود: مصرف زياد نوشيدني هاي انرژي زا ، به دليل قدرت تحريك كنندگي بالاي كافئين، سلامت افراد به ويژه جوانان را به خطر مي اندازد.


وي با بيان اينكه كافئين از اجزاي نوشابه هاي انرژي زا است كه خاصيت تحريك كنندگي اعصاب را دارد، اظهار داشت: اين نوشابه ها براي افزايش موقت هوشياري فرد و كاهش خواب استفاده مي شود.


رستگار گفت:در ميان انواع نوشيدني هاي حاوي كافئين، نوشابه هاي انرژي زا، بيشترين مقدار كافئين را دارد كه در نتيجه در كم خوابي و به دنبال آن در اختلال رشد كودكان موثر است.


به گفته اين استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، بيشترين خاصيت انرژي زا بودن اين نوشيدني ها به علت دارا بودن قند بسيار زياد نيز است كه سريع و در كوتاه مدت، انرژي بالايي توليد مي كند.


رستگار افزود: ميزان انرژي توليد شده حاصل از مصرف يك بطري اين نوشيدني ها، حدود 600 تا 900 كيلوكالري است، در حالي كه قندهاي ساده نبايد بيش از 10 تا 12 درصد كل انرژي روزانه بدن را تامين كند كه اين مقدار براي كودكان حدود 15 درصد است.

View Original Article

وزیر کشور بحرین: ایادی بیگانه، اعتراضات را هدایت و برنامه‌ریزی می‌کنند!

وزیر کشور بحرین در سخنانی که بسیار شبیه به مواضع همتایان خود در ایران، مصر، تونس، سوریه و دیگر دولت‌های سرکوب‌گر است، ادعا کرد که اعتراضات موجود در این کشور را ایادی بیگانه هدایت و برنامه‌ریزی می‌کنند!


به گزارش خانه ملت، شیخ راشی بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور بحرین دیروز سه شنبه با حضور در پارلمان این کشور ادعا کرد که اعتراض‌های در این کشور در ابتدا مسالمت آمیز بود، اما به اعتراض های خرابکارانه و تروریستی تبدیل شد. دولت هم در زمان مناسبی وارد عمل شد و از شدت گرفتن این گونه اقدام ها جلوگیری کرد.


وزیر کشور بحرین مدعی شد: تسلسل حوادث در کشور این نکته را می رساند که ایادی بیگانه‌ای در ورای این حوادث و اعتراضات است و آنها را هدایت می کنند؛ این اعتراضات برنامه ریزی شده بود و به هیچ وجه نمی توان آنها را اتفاقی تلقی کرد.


این عضو دولت بحرین در اظهاراتی مشابه همتایان خود در دیگر کشورهای دیکتاتوری، گفت: این اعتراض ها با برپایی چادر در میدان مروارید آغاز شد و بعد از آن تا آنجا پیش رفت که شدت گرفتن اقدام های غیرقانونی و خرابکارانه معترضان، دولت را مجبور به برقراری حالت فوق العاده کرد.


اظهارات وزیر کشور بحرین در حالی مطرح می‌شود که به گفته ناظران، از موج اعتراض ها در این کشور کاسته نشده است.


در جریان تجمعات معترضانی که خواستار اصلاحات سیاسی و اقتصادی در بحرین بودند، تا کنون ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.




View Original Article

گزارش رسمی مجلس: مطالبات معوق بانکی رو به افزایش است

بنا بر گزارش رسمی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روند مطالبات معوق در بانک‌های دولتی یا بانک‌هایی که دولت در آن‌ها سهام‌دار است رو به افزایش است.


به گزارش ایسنا، روند کل تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که دولت در آن‌ها سهم دارد روندی افزایشی بوده و از یک میلیون و ۵۲۰ هزار ۲۴۹ میلیارد ریال در اسفند ۱۳۸۷ با حدود ۱۹٫۵ درصد رشد به یک میلیون و ۸۱۶ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال در اسفند ۱۳۸۸ و با حدود ۱۹ درصد رشد به دو میلیون و ۱۶۱ هزار و ۴۵۱ میلیارد ریال در آبان ۱۳۸۹ رسیده است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که رشد کل اعتبارات و تسهیلات اعطایی در سال ۱۳۸۹ بیشتر از سال ۱۳۸۸ خواهد بود.


روند کل مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که دولت در آن‌ها سهم دارد نیز به فراخور افزایش تسهیلات اعطایی، روندی افزایشی داشته و از ۱۵۰ هزار و ۴۲۳ میلیارد ریال در اسفند ۱۳۸۶ با حدود ۵۴٫۸ رشد به ۲۳۲ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال در اسفند ۱۳۸۷ و با حدود ۲۹٫۸ درصد رشد به ۳۰۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد ریال در اسفند ۱۳۸۸ و با حدود ۱۱٫۱ رشد به ۳۳۵ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال در شهریور۱۳۸۹ رسیده است.


بنابراین گرچه نرخ رشد مطالبات در طول سال‌های اخیر کمتر شده است ولی می توان اذعان داشت که رقم مطلق کل مطالبات بانکی افزایش یافته است.


نسبت مطالبات به تسهیلات که یکی از شاخص‌های مهم در این زمینه است با شفاف‌سازی صورت‌های مالی و افزایش مطالبات معوق از ۱۱ در اسفند ۱۳۸۶ به ۱۵ درصد در اسفند ۱۳۸۷ و ۲۳ درصد در شهریور۱۳۸۸رسید که با توجه به برخی اقدامات انجام شده به ۱۷ درصد در اسفند ۱۳۸۸ و ۱۶ درصد در شهریور ۱۳۸۹ کاهش یافت.


در پایان شهریور ۱۳۸۸ سهم مطالبات غیرجاری کمتر از۱۰۰ میلیارد ریال و حدود ۷۷ درصد بوده که در پایان شهریور ۱۳۸۹، به ۸۳ درصد افزایش یافته است. این افزایش به معنای آن است که سهم مطالبات بالاتر از ۱۰۰ میلیارد ریال حدود ۶ درصد کاهش یافته است.


تعداد کل پرونده‌های مربوط به مطالبات معوق حدود هفت میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۸۰ پرونده بوده است که حدود ۹۹٫۵ آن یعنی هفت میلیون و ۲۲۳ هزار و ۳۰۸ پرونده متعلق به مبالغ کمتر از یک میلیارد ریال است.




View Original Article

شمال شرقی ژاپن برای یک قرن، به منطقه ممنوعه تبدیل خواهد شد

فاجعه هسته ای درنیروگاه فوکوشیما موجب خواهد شد بخشی از شمال شرقی ژاپن که به مواد رادیواکتیو آلوده شده، طی یک قرن به منطقه ممنوعه تبدیل شود.


به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس۲۴، هنوز مرزهای دقیق محل الوده ترسیم نشده اند اما کارشناسان در فاصله پنجاه کیلومتری نیروگاه فوکوشیما با دستگاهها سنجش میزان رادیواکتیویته از میزان بالای این ماده خبر داده اند.


هنگامی که خبرنگاران با دستگاه شمارش گایگر (دستگاه سنجش میزان رادیواکتیویته ) به این نیروگاه نزدیک می شوند در فاصله پنجاه کیلومتری ان پی می برند که میزان رادیواکتیویته بیست برابر حد طبیعی است.


مسئولان ژاپنی شعاع سی کیلومتری نیروگاه را بسته اند. افرادی که در ان حوالی زندگی می کردند همگی تحت ازمایش قرار گرفته اند. در شعاع بیست کیلومتری نیروگاه یکصد و هفتاد هزار نفر مجبور شدند خانه هایشان را تخلیه کنند. اعضای خانواده ای که در فاصله ده کیلومتری نیروگاه زندگی می کردند می گویند از دو هفته پیش در ورزشگاه زندگی می کنند و احتمالا هرگز دوباره به خانه هایشان بازنخواهند گشت.


منطقه ای که به مواد رادیواکتیو الوده شده به احتمال قریب به یقین به منطقه ممنوعه تبدیل خواهد شد. ژاکی بونمن از فعالان حفظ محیط زیست می گوید به احتمال زیاد یکصد سال یا بیشتر این مناطق ممنوع خواهند ماند چرا که در منطقه اثار پلوتونیوم مشاهده شده است. همه زباله های رادیواکتیو باید دفن شوند. حیوانات و گیاهان منطقه نیز همگی محکوم به فنا خواهند شد.


در سال هزار و نهصد و هشتاد وشش پس از حادثه چرنوبیل در روسیه تا شعاع سی کیلومتری جمعیت منطقه را ترک کرده بودند. شهر کرپیات امروزه به شهری خالی از سکنه تبدیل شده است. هزار تن از سالمندان که دوری از منطقه را تحمل نمی کردند ، به رغم ممنوعیتها به انجا بازگشته اند. ژاکی بونمن افزود در ژاپن باید جلوی بازگشت مردم ر ا پس از ده تا پانزده سال گرفت چرا که این منطقه ای دریایی و وسوسه برانگیز است . سالمندان ژاپنی در بسیاری از مراکز پذیرش به حال خود رها شده اند و ممکن است تصمیم بگیرند روزی به منطقه بازگردند.




View Original Article

نگرانی نمایندگان مجلس از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و مهار تبعات این قانون

در نظرسنجی انجام شده که با حضور ۲۰ نفر از نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی، چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران طی سال ۹۰ به چند محور کلی تقسیم شده است؛ مشکلات ناشی از بیکاری و اشتغال، تورم و نقدینگی، تراز تجاری و واردات بی‌رویه، برنامه‌ریزی و اجرای صحیح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، سرمایه‌گذاری و رشد تولید و در نهایت وضعیت مصرف حامل‌های انرژی و سطوح جدید قیمتی.


به گزارش خبر آن لاین، چشم‌انداز اقتصاد ایران از آن جهت اهمیت دارد که مدیران و برنامه‌ریزان اقتصادی خود را برای رویارویی با چالش‌های پیش‌روی آماده سازند.


دیدگاه نمایندگان مجلس به عنوان گروهی که در جایگاه قوه مقننه هم با مشکلات مردم از نزدیک آشنایی دارند و هم از دغدغه‌های برنامه‌ریزان دولتی آگاهند می‌تواند از تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشد.


در نظرسنجی انجام شده توسط سایت خبرآنلاین که با حضور ۲۰ نفر از نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی، چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران طی سال ۹۰ به چند محور کلی تقسیم شده است؛ مشکلات ناشی از بیکاری و اشتغال، تورم و نقدینگی، تراز تجاری و واردات بی‌رویه، برنامه‌ریزی و اجرای صحیح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، سرمایه‌گذاری و رشد تولید و در نهایت وضعیت مصرف حامل‌های انرژی و سطوح جدید قیمتی.


نتایج این نظرسنجی‌نشان می‌دهد ۷۵ درصد از نمایندگان مجلس اصلی‌ترین چالش پیش روی اقتصاد ایران در سال ۹۰ را اجرای درست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و مهار تبعات این قانون دانسته‌اند.


در رتبه‌بعدی چالش مربوط به اشتغال و تورم قرار دارد که ۵۰ درصد از نمایندگان شرکت کننده در نظرسنجی این دو مسأله را از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصادی سال ۹۰ می‌دانند که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.


همچنین ۴۰ درصد از نمایندگان نگرانی خود را از تبعات افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر فرایند تولید ابراز کرده و تلاش برای جلوگیری از آسیب دیدن بخش تولید از این محل را مورد تاکید قرارداده‌اند.


در نهایت ۲۵ درصد از نمایندگان به بحث واردات بی‌رویه و ضرورت توجه به توسعه صادرات به عنوان یکی از چالش‌های اقتصادی پیش روی اقتصاد ایران در سال ۹۰ تاکید داشته‌اند.


نتایج این نظرسنجی به خوبی نشان می‌دهد حساس‌ترین گردنه اقتصادی سال ۹۰ همان قانون هدفمندسازی است که دولت موظف است تمام قد آن‌را به اجرا بگذارد و عبارت دیگر جراحی اقتصادی که به تعبیر شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در روزهای پایانی سال ۸۹ آغاز کرده است را به طور کامل اجرای کند و البته نکته قابل توجه آنکه در اظهرات نمایندگان مجلس مستقیما اشاره ای به محورهایی اجرایی طرح تحول در سال ۹۰ یعنی مالیات و گمرک نشده است و بیشتر اظهارات حول محور مهار تبعات قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است.




View Original Article

نماینده ایلام: دولت مصوبه استانی خود برای احداث راه‌آهن غرب کشور را اجرا نمی کند

نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: وضعیت احداث راه آهن در استان ایلام در هاله ای از ابهام قرار دارد و دولت برای اجرای پروژه راه آهن ایلام تردید دارد.


به گزارش خبرنگار مهر در ایلام، داریوش قنبری ظهر چهارشنبه در جمع تعدادی از مردم ایلام با اظهار نارضایتی خود از نحوه رسیدگی دولت به مناطق غربی کشور از نیمه تمام ماندن احداث راه‌آهن ایلام انتقاد کرد.


وی گفت: ما چند سال است که پیگیر ادامه احداث راه‌آهن غرب کشور هستیم اما متاسفانه هر بار از مسئولان مربوط حرفی تازه می‌شنویم که هنوز مطالعات مسیریابی این خط ریلی انجام نگرفته و گاهی هم می‌شنویم که مطالعات تکمیل شده و باید وارد فاز اجرا شویم، اما وقتی صحبت از کار عملیاتی به میان می‌آید مسئولان دوباره سخن از کمبود کار کارشناسی به میان می‌آورند و این ضد و نقیض گویی‌ها نشان از تردید دولت برای تکمیل این پروژه را نشان می‌دهد.


وی افزود: در حالیکه در بسیاری از استان‌های کشور خبر از دو خطه کردن راه‌آهن است، استان ایلام در قرن ۲۱ نباید از تکنولوژی قرن ۱۹ برخوردار باشد که این جای هیچ گونه توجیهی ندارد.


قنبری اضافه کرد: در حال حاضر این خط آهن تا نزدیکی همدان پیش رفته و حدود شش سال است مطالعات برای ادامه راه این خط آهن در حال انجام است که هنوز هیچ اقدامی در حوزه اجرا انجام نشده است؛ اگر بخواهیم وارد حوزه اجرا شویم حتما باید مردم ایلام سال‌ها منتظر افتتاح این خط آهن باشند.


وی در پایان با اشاره به زیادی بعد مسافت راه‌آهن ایلام ردیف بودجه در نظر گرفته شده برای این خط ریلی را ۱۰۰ ملیارد تومان اعلام کرد و آن را کافی ندانست.


به گزارش خبرگزاری مهر، استان ایلام از جمله معدود استانهای کشور است که با مشکل حمل و نقل مواجه است و این مشکل باعث عدم توسعه استان ایلام شده است. این استان با وجود مجهز نبودن راه های ارتباطی و فرودگاه نیاز اساسی به راهکارهای جدید حمل و نقل برای بیرون رفتن از بن بست جغرافیایی دارد.


یکی از مهمترین مصوبات سفر هیئت دولت در استان ایلام ایجاد راه آهن در استان بوده است که این مصوبه با تعلل و کاغذ بازی مسئولان هنوز به جایی نرسیده است. مسئولان هنوز درباره چگونگی ایجاد راه آهن به استان ایلام و نقطه متصل به استان هم هنوز تصمیم گیری نکرده اند عده ای معتقد هستند که راه آهن باید از استان کرمانشاه به ایلام کشیده شود و عده ای خواهان اتصال راه آهن از خوزستان به ایلام هستند. حال با وجود اختلاف سلیقه تکلیف مردم استان ایلام چیست که سالهای سال است منتظر راه آهن هستند.




View Original Article

اطلاعیه فرزندان میرحسین به مناسبت رحلت حاج میراسماعیل موسوی پدر میرحسین موسوی


میرحسین هاردادی؟ نیه گلمیر؟


حاج میر اسماعیل موسوی پدر میر حسین موسوی  دارفانی را وداع گفت. پدر میرحسین موسوی پدر بزرگ  شهیدان علی و ابراهیم  موسوی  پس از  حصر و بازداشت خانگی  میرحسین مدام سراغ فرزند خود را می گرفت چرا که پیش از آن به صورت منظم با ایشان ملاقات داشت، مقارن ظهر امروز به ملکوت اعلی پیوست. میرحسین در تمام بیش از  ۴۵ روزی که در حصر و بازداشت  خانگی به  سر می برد تنها یکبار  آن هم در شرایط  زننده امنیتی با حضور انبوهی از ماموران امنیتی  در داخل خانه میراسماعیل موسوی و  سه مامور امنیتی مرد  و یک مامور زن برای خانم رهنورد در اتاق پدر پیر میرحسین توانست ایشان را  ملاقات کند. به طوری که  پدر میرحسین نیز متوجه غیر عادی بودن این مساله شده بود.


به همین مناسبت فرزندان آقای موسوی اطلاعیه ای صادر کردند. به گزارش کلمه متن کامل اطلاعیه به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم


انا لله و انا الیه راجعون


حاج میر اسماعیل موسوی پدر بزرگمان، پدر میر حسین موسوی در آرزوی دیدار فرزند، دیده از جهان فرو بست.


پدر میرحسین موسوی امروز ظهر در منزل خود دار فانی را وداع گفت و به رحمت خدا پیوست. وی در آرزوی دیدار فرزند خود این چهل و پنج روز را در حالتی شبیه احتضار می گذراند و هر روز سراغ میرحسین را از همسر خود می گرفت. فرزندان میرحسین موسوی و بقیه اقوام وی به خاطر کهولت سن او در جواب سوال های مداومش، در مورد نبود میرحسین موسوی که هر هفته به دیدار پدر می رفت و هر روز تلفنی جویای حال پدر خود بود می گفتند که پدرمان به مسافرت رفته است و به زودی بر می گردد و گاهی برای رفع دلتنگی های پدربزرگ پیر یکی از پسران دیگرش از جانب میر حسین موسوی حالش را می پرسید. احوال پرسی ای که با سکوت دردمندانه و معنا دار او روبرو می شد.


مردی که خانه پاکش باغ روییدن پاکترین و خالص ترین فرزندان این خاک و بوم شد و سفره پاک و پر از روزی حلالش و عبادتهای شب و روزش سالهای سال بهشتی زمینی را پدید آورده بود که جان و دل در باغ آسمانیش آرام می یافت. مردی که ستون معنوی خانواده خود بود.


اکنون با کوله باری از درد و حرمان با داغ نوه های گلگون کفنش، ابراهیم شهید دوران پر افتخار دفاع مقدس و علی شهید راه سبز و همیشه پیروز آزادی، دو برادر به خون خفته  یکی در صحرای کربلایی جبهه ها و  دیگری  در عاشورای سرخ تهران و نیز در هجران و اندوه فرزند و عروسش که به ناحق و به جفا و تنها برای فریاد حق طلبی و آزادی خواهی اسیر ظالمان گشته اند، دار فانی را وداع گفت. دل پاکش با صبر و رضایت عجیبی که همیشه چهره نورانیش را مصفا می نمود، آرام گرفت. او ایوب خانواده بود. و پدرمان نیز ایوبی و راستی، از او فراگرفته بود ، که البته اجر مومنان و آنها که تنها گفتند لا و حاضر نشدند بنده غیر خدا شوند با خداوند متعال است و هو ارحم الراحمین.


دلهره ای از رنج مدام روزگارمان نیست که می دانیم مردان پاک خدا را هجرت از جهان خاکی به دنیای باقی سعادتیست و رها شدن از بند قفس آرزویی طولانی. می دانیم که راست قامتان جاودانه تاریخ خواهند بود. شگفت است تاریخ که مدام تکرار می شود. اندوه هجران پدر و فرزند رسم روزگار است که در طول تاریخ یوسف از یعقوب جدا کرده است و همان زمانه هم یوسف ها از چاه به بیرون کشیده است و موسی ها به دامان خانواده برگردانده است. امید که سیاهی و تاریکی رنگ ببازد و گلباغ کشور، سبز و آباد گردد.


پدر بزرگ مهربان و مظلوممان را به خدا می سپاریم و امیدواریم در کنار آنها که دوستشان می داشت و در کنار انبیا و اولیای و در جوار قرب و رحمت الهی آرام گیرد که وعده الهی حق است.


و قضی بینهم باالحق و قیل الحمد لله رب العالمین


دختران میرحسین موسوی


قابل ذکر است که به علت نسبت دور خانوادگی رهبری با میر اسماعیل موسوی خامنه، پدر میرحسین، و نیز جایگاه خاص مرحوم در خامنه ، در دوران انقلاب، آقای خامنه ای مدتی در خانه ایشان پناه داشتند و در همین خانه که پدر آقای موسوی در فقدان پسرش جان سپرد زندگی می کرد.







View Original Article

نامه ی جمعی از مادران زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج به دبیر کل سازمان ملل متحد

جمعی از مادران و خانواده های زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج (گوهردشت)، در واکنش به فشارهای وارده بر زندانیان سیاسی و اِعمال محدودیت و تهدید و فشار حکومت بر خانواده های آنان، طی نامه ای به چند سازمان جهانی و حقوق بشری، خواستار حمایت و کمک و مداخلۀ آنان در این زمینه شده و گفته اند: چه کسی پاسخ گو خواهد بود به مادرانی که هر روز در استرس و اضطراب به سر می برند و به دلیل عدم ارتباط تلفنی با فرزندانشان ناچارند هر گونه خبری را که از رسانه ها می شنوند باور کنند. یک روز می شنوند فرزندانشان در اعتصابند روز دیگر می شنوند بیمارند، دیگر روز می شنوند تحت فشارند و…


به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، این رنجنامه که خطاب به «دبیرکل سازمان ملل متحد»، «کمیساریای عالی حقوق بشر» و «سازمان عفو بین الملل»، نگاشته شده به شرح زیر است:


“این نامه درد دل مادران درد دیده زندانیان سیاسی است که از رفتار مسئولین اینطور استنباط می شود که مادران زندانیان سیاسی باید کم احساس تر و سنگ دل تر از مادران زندانیان عادی و سایر زندانیان با شد. چرا که مادران این زندانیان میتوانند هر روز با عزیزانشان صحبت کنند و از طریق تماس روزانه و گاه چند نوبت در روز از حال آنها با خبر باشند و این حداقل حقی است که از خانواده های سیاسی دریغ شده است. چگونه است که مادر زندانی عادی در ملاقات حضوری میتواند فرزند خود را در آغوش بکشد ولی مادر زندانی سیاسی باید حس مادری خود را در پشت شیشه و میله های کابین سالن ملاقات درخود سرکوب کند.


چه کسی پاسخ گو خواهد بود به مادرانی که هر روز در استرس و اضطراب به سر می برند و به دلیل عدم ارتباط تلفنی با فرزندانشان ناچارند هر گونه خبری را که از رسانه ها می شنوند باور کنند. یک روز می شنوند فرزندانشان در اعتصابند روز دیگر می شنوند بیمارند، دیگر روز می شنوند تحت فشارند و…


چرا با تغییر مسئولین هر قسمت تمام قوانین عوض می شود .آیا این قوانین سلیقه ای است که یکی وضع می کند و دیگری لغو و در این میان همه خانواده ها را بازیچه خود قرار می دهند .


اگر هر زندانی مرتکب گناه شده است به حکم قانون در حال گذراندن محکومیت خود می باشد، پس این همه تغییر قانون و فشار بر خانواده ها برای چیست؟


خانواده ها علاوه بر فشارها ی روحی، به دلیل تغییرات پی درپی قوانین زندان متحمل فشارهای مالی نیز می باشند.چرا که یک روز اجازه می دهند که خانواده ها کتاب و پوشاک و…تهیه کنند و هفته دیگر تنها با تغییر مسئولیت فردی این قانون لغو می شود و در این میان خانواده ها متحمل فشارهای مالی می شوند .و حال که به دلیل کمبود امکانات ،خانواده ها با میل و رغبت می خواهند مایحتاج فرزندانشان را خود تهیه نمایند ،این حق از آنها سلب می شود؟!


ما از طرف کلیه مادران و خانواده های زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج از دبیر کل ، کمیسر عالی حقوق بشر و مدافعان حقوق بشر تقاضای حمایت و کمک داریم و در آخر می پرسیم که گناه یک مادر چیست؟


جمعی از مادران و خانواده های زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج


فروردین ۱۳۹۰


گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:


دبیرکل سازمان ملل متحد


کمیساریای عالی حقوق بشر


سازمان عفو بین الملل




View Original Article