کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۱۳, شنبه

افغانهای معترض به قرآن سوزی در آمریکا، به دفتر سازمان ملل در افغانستان حمله کردند







کشته شدن هشت کارمند خارجی سازمان ملل

جــرس: در واکنش به قرآن سوزی توسط یک کشیش آمریکایی، گروهی از افغانهای خشمگین، طی حمله به مقر سازمان ملل متحد در شهر مزار شریف، هشت کارمند خارجی این سازمان را کشتند، که در میان آنها یک نروژی، یک سوئدی و یک رومانیائی دیده می شود. همچنین دو تن از کشته شدگان، توسط مهاجمین سر بریده شدند.









به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه اول آوریل، در جریان حمله گروهی از تظاهرکنندگان معترض به آتش زدن قرآن در آمریکا، که دفتر سازمان ملل در مزارشریف را مورد حمله قرار داده بودند، دست کم هشت کارمند خارجی این سازمان و چهار نفر دیگر کشته شده اند.




بر اساس گزارش فوق، در این تظاهرات در مجموع ۱۲ نفر کشته شده‌اند که ۵ تن از آنها سربازان نپالی، ۲ کارمند اروپایی سازمان ملل و ۵ تظاهرکننده‌ افغانی بوده‌اند.




دو هفته پیش یک کشیش افراطی در کلیسایی در ایالت فلوریدا اقدام به سوزاندن نسخه‌ای از قرآن در صحن کلیسا کرد. در این اقدام، تری جونز، کشیش افراطی نیز شرکت داشت. تری جونز همان کشیشی هست که تابستان گذشته اعلام کرده بود در سالگرد ۱۱ سپتامبر نسخه‌ای از قرآن را خواهد سوزاند. این تصمیم جونز با واکنش منفی بین‌المللی مواجه شد و او ناگزیر شد از انجام آن منصرف شود.




گفتنی است شهر مزار شریف در شمال افغانستان یکی از مراکز اصلی استقرار فرماندهی نیروهای بین‌المللی کمک به تامین امنیت در افغانستان (آیساف) است و جزو مناطق نسبتا آرام افغانستان به شمار می‌رود.




بنا بر گزارش‌ها، پیش از شروع تظاهرات اعتراضی در مزار شریف، یک روحانی گفته بود که صدها جلد قرآن در آمریکا به آتش کشیده شده است.




به گزارش سرویس خبری بی بی سی، لعل محمد احمدزی، سخنگوی پلیس شمال افغانستان گفته است"در جمع تظاهر کنندگان، تعدادی حضور داشتند که به دفتر یوناما هجوم بردند و هشت کارمند خارجی یوناما را کشتند و دو تن از آنها را سر بریدند و یک تن از آنها را مجروح کردند، که یکی از کشته شدگان زن است".


احمد زی همچنین گفت: "آنها بخشهایی از دفتر یوناما و چند ماشین مربوط به این دفتر را به آتش کشیده اند".




بر اساس گزارش ها، کارمندان داخلی دفتر یوناما جمعه تعطیل بودند و تنها کارمندان خارجی در دفتر حضور داشتند.




مقام پلیس مذکور افزود تظاهرات کنندگان نیز تلفاتی داشته اند که هنوز دقیقا معلوم نیست. او افزود پلیس چند نفر را به اتهام دست داشتن در این حادثه بازداشت کرده و تحقیقات در این مورد آغاز شده است.




نیلاب مبارز، یک سخنگوی سازمان ملل در کابل، حمله به دفتر یوناما و کشته شدن هشت تن از کارمندان این دفتر را تأیید کرد، اما از اظهار نظر در مورد ملیت افراد کشته شده خودداری کرد.




در همین حال غلام سخی کارگر، سخنگوی وزارت صحت (بهداری) گفت که دو کشته و دوازده مجروح به بیمارستانی در شهر مزار شریف منتقل شده اند که این عده احتمالا از تظاهر کنندگان بوده اند.




مزار شریف از مناطق امن افغانستان به حساب می آید و یکی از شش منطقه ای است که قرار است تا دوماه دیگر مسئولیت تامین امنیت آن از نیروهای ناتو به نیروهای افغان منتقل شود.




سخنگوی پلیس شمال افغانستان همچنین گفته است "تظاهرات قرار بود به صورت مسالمت آمیز و در صحن روضه شریف برگزار شود، اما ناگهان تظاهرکنندگان بسوی دفتر یوناما هجوم بردند."




این مقام امنیتی افغان گفت که تظاهرکنندگان ابتدا به گاردهای مسلح دفتر یوناما حمله کرده و سلاح آنها را گرفتند و پس از آن وارد دفتر شده و شروع به تیر اندازی کردند.




به گزارش خبرگزاری فرانسه، گزارش دیگری از افغانستان حاکی است که در اعتراض به سوزاندن قرآن توسط کشیش آمریکایی، تظاهراتی نیز در هرات در غرب افغانستان نیز صورت گرفت اما بصورت مسالمت آمیز پایان یافت.




یوناما (سازمان ملل) با صدور اطلاعیه ای، کشتار کارمندان خود را محکوم کرد و حمله به آنها را "بهت آور" خواند و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز تأسف این حمله‌ی خونین به دفتر سازمان ملل را به شدت محکوم کرد و گفت که "این حمله‌ی بزدلانه تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست."


 

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر