کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۱۳, شنبه

تداوم بحران در یمن، با تظاهرات موافقان و مخالفان حکومت








جــرس: بنا به گزارش منابع خبری، روز جمعه، اول آوریل ۲۰۱۱ میلادی، در صنعا دو راهپیمایی در فاصله کمی از هم برگزار شد، که در یکی حامیان علی عبدالله صالح، رییس جمهوری یمن حضور داشتند و در راهپیمایی دیگر، مخالفان او به خیابان های پایتخت آمده بودند و همچنان خواهان کناره گیری وی از قدرت بودند.









به گزارش سرویس خبری بی بی سی، تظاهرکنندگان مخالف دولت به سوی دانشگاه اصلی شهر صنعا پایتخت آن کشور حرکت کردند و حامیان دولت در میدان تحریر دست به تجمع زدند.




بر اساس برخی از گزارش ها، پنجشنبه، دیداری بین نمایندگان مخالفان و مقامات دولتی انجام گرفت که بر اساس آن قرار شد از بروز برخورد بین این دو گروه از راهپیمایان پرهیز شود.




از زمان اوج گرفتن اعتراضات علیه علی عبدالله صالح، رییس جمهوری یمن، بسیاری از مخالفان خواهان کناره گیری او از قدرت شده اند، اما او همچنان می گوید تا سال ۲۰۱۲ قدرت را واگذار نخواهد کرد و تا این لحظه مذاکرات بین دولت و مخالفان بی نتیجه بوده است.




دیپلمات های غربی در صنعا می گویند در تلاشند تا به انتقال هرچه سریعتر قدرت در این کشور کمک کنند.




گفتنی است علی عبدالله صالح در سال های گذشته از متحدان غرب بوده و در جنگ علیه شبه نظامیان القاعده، با نیروهای غربی همکاری کرده است و مقام های آمریکایی در گذشته از وی به عنوان تنها شخصی در یمن نام می بردند که توانایی مبارزه با نیروهای القاعده در این کشور را داشت.




رییس جمهوری یمن بر همین مبنا، بر این نکته پافشاری می کند که در غیاب او نیروهای القاعده کنترل اوضاع را در یمن به دست خواهند گرفت.




با این حال طی هفته های گذشته هر روز بر عده کسانی که در داخل و خارج از این کشور آقای صالح را عامل اصلی بی ثباتی در یمن می دانند، افزوده شده است.




حمید الاحمر، یکی از با نفوذترین مخالفان دولت یمن اخیرا گفته است که علی عبدالله صالح نه تنها باید از قدرت کناره گیری کند، بلکه لازم است هرچه سریعتر خاک این کشور را هم ترک کند.

این عضو حزب اسلامگرای «اصلاح»، همچنین تاکید کرده است که مخالفان دولت قصد دارند تلاش های خود را برای کنار زدن آقای صالح از قدرت افزایش دهند.




پس از هفته ها اعتراضات جمعی، بسیاری در یمن و کشورهای غربی بر این باورند که کناره گیری صالح، قریب الوقوع است اما هنوز روشن نیست که این امر چه زمانی اتفاق خواهد افتاد و آیا او به طور مسالمت آمیز کناره گیری خواهد کرد یا نه.




مذاکرات میان دولت و مخالفین، هفته گذشته بدون نتیجه و هرگونه توافقی، نیمه تمام رها شد و رئیس جمهور یمن، وعده قبلی خود مبنی بر کناره گیری از قدرت را، بطور ناگهانی پس گرفت. 


 


همزمان داماد رئیس جمهور یمن و تعداد دیگری از امرای ارشد، بطور ناگهانی به اردوی مخالفین حکومت پیوستند.

 

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر