کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۱۳, شنبه

دولت هند، تحریم‌های تجاری علیه ایران را گسترش داد

دولت هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که در اجرای قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، محدودیت‌های تازه‌ای را در مورد تجارت با ایران اجرا می‌کند که بر اساس آن همه موارد تجارت کالا و تکنولوژی که می‌تواند به فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک کند، ممنوع است.


هند روابط دوستانه‌ای با ایران دارد و از خریداران اصلی نفت ایران است. با این حال این عضو غیردائم شورای امنیت، تصریح کرده است که به تحریم‌های سخت‌تری که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران اتخاذ شده، نمی‌پیوندد.


در این بیانیه آمده است که این محدودیت‌ها در پی صدور بخشنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد صدور برخی قطعات قابل کاربرد در سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم ضرورت یافته است.


اصلاحات انجام شده در سیاست تجاری هند همچنین شامل فعالیت در انتقال تجهیزات، مواد، نرم افزار و فن آوری های دارای کاربرد دوگانه هسته ای و غیرهسته ای به ایران است.


دولت هند اقلام مرتبط با فعالیت های مرتبط با برنامه موشکی ایران را نیز در فهرست کالاهای «فوق العاده حساس» قرار داده و مشمول تحریم های تجاری کرده است.


هند که به طور سنتی روابط دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی دارد و از خریداران اصلی نفت ایران است، در سال‌های اخیر در تلاش بوده که برای دست یافتن به جایگاه بهتری در معادلات بین‌المللی، روابط مستحکم‌تری را ایالات متحده برقرار کند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، از دسامبر گذشته، سیستم بانکی هند تحت فشار ایالات متحده، محدودیت‌های شدیدی را در مورد روابط مالی با ایران در دستور کار دارد.


ایران که پس از عربستان سعودی بزرگ‌ترین تأمین کننده نفت برای هند به شمار می‌آید، تأمین روزانه در حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت برای هند را بر عهده دارد و فراز و فرودهایی که در ماه‌های اخیر در مورد نحوه تبادل مالی میان دو کشور به وجود آمده، روند تجارت نفت بین دو کشور را متوقف نکرده است.


پیش از این در بهمن ماه ۸۹ خبرگزاری فرانسه گزارش کرده بود که طرف‌های ایرانی و هندی، با استفاده از بانک دولتی هند و بانک تجارت اروپا و ایران، یک راه حل موقت برای دادوستد نفتی یافته‌اند ولی همچنان به دنبال یک راه حل درازمدت هستند.


روزنامه تایمز هند نیز بهمن ماه گذشته نوشت که بانک دولتی هند و دیگر بانک‌های این کشور «هراس دارند» که در صورت ایجاد دوباره تسهیلات برای دادوستد نفتی با ایران، «با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو شوند.»




View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر