کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

آلودگي هواي تهران 38 برابر استانداردهاي جهاني

مهندس محمد هادي حيدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست و رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران در حاشيه برگزاري نخستين مانور مديريت بحران آلودگي هوا در تهران، با اشاره به اينكه از ابتداي سال جاري تا كنون 38 روز هواي پايتخت «ناسالم» بود گفت: آمارها نشان مي‌دهد آلودگي هواي تهران در سال جاري 38 برابر استانداردهاي جهاني است و وضعيتي بحراني دارد.

به گزارش ايسنا، وي از تنظيم لايحه‌اي خبر داد كه بر اساس آن موضوع بحران آلودگي هوا جزو مسووليت‌هاي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران قرار مي‌گيرد و افزود: اين لايحه پس از تدوين براي تصويب نهايي به شوراي شهر تهران ارايه مي‌شود.

مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست با تاكيد بر اينكه آلودگي هوا در تهران «بحران» است و بايد براي آن مديريت بحران اعمال شود، افزود: بر اساس برنامه‌ريزي انجام گرفته سه مانور منطقه‌اي، پهنه‌اي و شهري در تهران براي آلودگي هوا برگزار خواهد شد كه مانور منطقه‌اي آن امروز در منطقه 13 برگزار شده و پس از آن مانور پنه‌اي در يكي از پهنه‌هاي شهري و مانور شهري در كل پايتخت و با فرماندهي شهردار تهران برگزار خواهد شد.

راحتي، رييس ستاد مديريت بحران منطقه 13 شهرداري تهران نيز گفت: آمارها نشان مي‌دهد سالانه 5 هزار نفر تهراني بر اثر آلودگي هوا كشته مي‌شوند اما اين سوال مطرح است كه آيا حساسيت لازم در اين خصوص در بين مسوولان امر وجود دارد يا خير؟

وي با اشاره به اينكه هر سال هفته هواي پاك مي‌آيد و سازمان محيط زيست و ساير نهادهاي مرتبط به نوعي وارد عمل شده و تبليغات مي‌كنند اما پس از پايان هفته همه چيز تمام مي‌شود تا سال بعد، به آمار كودكان مبتلا به انواع سرطانهاي خون اشاره كرد و گفت: اين آمار در تهران بسيار بيشتر از ساير نقاط است.

رييس ستاد مديريت بحران منطقه 13 شهرداري تهران گفت: آمارها نشان مي‌دهد سالانه 5/4 ميليون نفر در جهان بر اثر آلودگي هوا جان مي‌بازند.

وي با اشاره به برخي مشكلات در كشور گفت‌: در حالي كه 70 درصد آلودگي هوا منشا خودرويي دارد هم‌اكنون مرجع توليد، تصويب استاندارد و تاييد خودرو، زيرمجموعه يك خانواده هستند كه به نظر مي‌رسد جاي مردم و نمايندگان آنها در اين تصميم‌گيري خالي است.

رييس ستاد مديريت بحران منطقه 13 شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه بايد سفرهاي زائد را حذف كنيم افزود: طرح آموزش شهروند الكتريك در منطقه 13 در حال اجراست، از سوي ديگر بروكراسي اداري بايد حذف شود، ‌خودروها استاندارد شوند و معاينه فني جدي گرفته شود. از سوي ديگر افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي و كنترل بر ميزان آلايندگي صنايع ضروري نيز است.

دكتر يوسف رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا نيز تاكيد كرد: آمارها نشان مي‌دهد كيفيت هواي تنفسي تهران در 365 روز سال بر اساس استانداردهاي سالانه آلودگي هوا در شرايط «ناسالم» قرار دارد.

وي با اشاره به اين كه بحران تنها در سيل و زلزله خلاصه نمي‌شود و با توجه به ميزان مرگ و مير ناشي از هواي آلوده، آلودگي هواي تهران هم يك بحران است افزود: با توجه به اين كه مديريت بحران پايتخت به شهرداري تهران واگذار شده، مديريت شهري از اين جنبه بايد مديريت بحران كند.

وي تصريح كرد: دنيا 20 سال است كه مشكل آلاينده منوكسيدكربن را حل كرده، اما هنوز در بسياري از روزها در تهران ميزان اين آلاينده بالاست، چرا که در پروژه خروج خودروهاي فرسوده خوب عمل نكرده‌ايم.

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا تاكيد كرد: خودروهاي توليد شده در از سال 82، فرسوده‌اند و به اندازه خودروهاي 30 ساله آلودگي توليد مي كنند.

وي با تأكيد بر اين كه تهران شرايط شكننده‌اي دارد و قابليت تحمل اين تعداد خودرو فرسوده را ندارد، اظهار كرد: در حالي كه مشكل سوخت حل نشده، موتورسيكلت‌ها هم آلودگي زيادي توليد مي‌كنند.

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا با اشاره به اين كه اگر ميزان منوكسيدكربن در هوا نصف شود، هواي تهران دو برابر پاك مي‌شود، اضافه كرد: با نصب مبدل كاتاليزور در خودروها مي‌توان اين كار را انجام داد و اين در حاليست كه در همه جاي دنيا توليدكننده كالا مسوول كالايي است كه توليد مي كند، اما در ايران اين‌طور نيست.

وي در پايان با ذكر اين که كه اخيراً استانداردهاي جديدي در مورد ميزان آلاينده‌هاي هوا براي سال آينده در شورايعالي محيط زيست تصويب شده كه حتي از استانداردهاي امريكا هم سخت گيرانه تر است، تصريح كرد: پيش از تصويب اين استانداردها بايد به اين پرسش پاسخ داده شود كه با چه امكانات و تجهيزات و با چه خودرو و سوختي مي‌خواهيم اين استانداردها را اجرا كنيم؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر