کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

احتمال مهاجرت کارکنان صنعت نفت به خارج

معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون کارکنان صنعت نفت کمتر از سایر کشورها حقوق دریافت می کنند، هشدار داد: در صورت عدم تامین مالی کارکنان، ممکن است بخشی از آنها به دیگر کشورها مهاجرت کنند.

سیف الله جشن ساز در مراسم اختتامیه چهاردهمین همایش بین المللی موسسه مطالعات انرژی با بیان اینکه ایران هم اکنون از 100 سال سابقه اقتصاد متکی به منافع نفتی برخوردار است، گفت: اگر چه از نگاه تحلیلگران این خوداتکایی به درآمدهای نفتی یک نقطه ضعف برای اداره کشور باشد اما کارکنان صنعت نفت در سالهای پس از انقلاب با پشت سر گذاشتن فراز و فرودهای بسیار اما از قطع یک لحظه صادرات نفت ایران جلوگیری کرده اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مدیریتهای علمی ریشه بسیاری از عقب ماندگیها را در سازمانها را کمبود منابع مالی و فیزیکی نمی دانند، تصریح کرد: هم اکنون در کنار منابع فیزیکی و مادی توسعه منابع و نیروی انسانی برای توسعه یافتگی یکی از ضرورتهای اصلی است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه هم اکنون در 100 کشور در حال توسعه دنیا سهم نیروی انسانی 56 درصد است، تصریح کرد: اما نقش منابع نیروی انسانی در 63 کشور صادر کننده مواد خام تنها 36 درصد است.

وی با اشاره به پیشرفتهای قابل توجه ژاپن در 30 سال اخیر، اعلام کرد: یکی از مهمترین دلایل توسعه همه جانبه اقتصادی ژاپن توسعه منابع انسانی و استفاده کلان از ظرفیتهای نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه بوده است.

جشن ساز با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب تاکنون کارکنان صنعت نفت سه بحران اساسی، انقلاب اسلامی، هشت سال جنگ تحمیلی و بازسازی تاسیسات نفتی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، اظهار داشت: پس از پایان جنگ ظرفیت تولید نفت ایران 2.2 میلیون بشکه بودکه هم اکنون این ظرفیت به 4.5 میلیون بشکه افزایش یافته که حاکی از رشد 100 درصدی تولید نفت در ایران است.

این مقام مسئول با اشاره به حفاری 300حلقه چاه جدید و 500 حلقه چاه موجود برای افزایش ظرفیت تولید نفت پس از جنگ بیان کرد: در تمامی دوران جنگ تحمیلی و پس از آن کارکنان صنعت نفت نقش بالایی در توسعه اقتصادی ایران داشته اند.

احتمال خروج کارکنان صنعت نفت به خارج از کشور

به گزارش مهر، وی یکی از مهمترین چالشهای پیش روی توسعه صنعت نفت را بررسی وضعیت حقوقی و دریافت کارکنان صنعت نفت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر صنعت نفت در دنیا یک بازار رقابتی بوده که باید با بازارهای مختلف دنیا رقابت کند و نرخ نیروی کار در این صنعت در تمامی بازارهای دنیا مشخص شده است.

جشن ساز با اشاره به اینکه اگر بازارهای خلیج فارس، دریای شمال، اروپای غربی و آمریکا را از نظر میزان دریافت حقوق کارکنان مورد بررسی قرار دهیم تبیین کرد: در هر یک از این بازارها یک تعریف مشخص از میزان حقوق و دریافتی کارکنان وجود دارد که هم اکنون میزان دریافت حقوق کارکنان صنعت نفت ایران از تمامی این بازارها کمتر است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ما در سطح صنعت نفت مدیریت و بهره برداری 20 حلقه چاه را به یک مهندس متخصص واگذار می کنیم متوسط ارزش مادی این چاهها حدود 200 میلیون دلار است، ادامه داد: اما حقوقی که ماهیانه به این مهندس تعلق می گیرد صدها برابر کمتر از ارزش کاری است که انجام می دهد.

جشن ساز در پایان خاطر نشان کرد: اگر وضعیت نظام حقوقی و دریافت کارکنان صنعت نفت به همین روال موجود ادامه یابد احتمال خروج برخی از این کارکنان به خارج از کشور وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر