کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

نگرانی فعالان سیاسی از وضعیت ابراهیم یزدی در زندان

11 تن از فعالان سیاسی نزدیک به دکتر ابراهیم یزدی در بیانیه‌ای با عنوان «زنگ خطر جدی برای سلامتی دکتر ابراهیم یزدی» در مورد وضعیت جسمانی وی در زندان هشدار دادند.

متن کامل بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

اکنون چند هفته از بازداشت دکتر ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران در نیمه شب پس از رخدادهای عاشورا می گذرد. این بازداشت درحالی انجام شد که دکتر یزدی با کهولت سن و ابتلا به سرطان پروستات و گذراندن دوره‌های سخت شیمی درمانی، در شرایطی است که بنا به گواهی پزشکان و متخصصان نیاز مبرم به مراقبت‌های ویژه پزشکی اعم از معاینات مرتب و آزمایش‌های ادواری و مصرف منظم دارو و استفاده از لوازم پزشکی دارد.

وضعیت جسمی دکتر یزدی به گونه‌ای‌ است که نحوه زیست ایشان را متفاوت از افراد عادی می نماید.

پیشینه نزدیک به شش دهه فعالیت‌های آزادی‌خواهانه و اسلام‌گرایانه دکتر یزدی در داخل و خارج از کشور برای همگان روشن است . بی گمان یزدی یکی از پایه‌گذاران انقلاب اسلامی در هنگامه پیروزی انقلاب بر نظام استبداد سلطنتی و از مشاوران مورد اعتماد رهبر انقلاب بود و این اعتماد به حدی بود که ایشان اجازه دریافت وجوهات شرعی را به دکتر یزدی داده بود و آگاهان به امور حوزوی می دانند که این اجازه چه مفهومی دربر دارد .

اما در سال‌های پس از انقلاب هیچ گاه این نزدیکی منجر به فرو گذاشتن استقلال فکری و عدم اظهار نظر شفاف دیدگاه‌ها از سوی دکتر یزدی نشد. وی پس از استعفای دولت موقت و کناره گیری از کلیه مقام‌های دولتی، همواره سعی نموده دیدگاه‌های انتقادی خود را در راستای خط مشی مسالمت‌آمیز و به دور از خشونت و در چهارچوب قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر و با درنظر گرفتن منافع ملی و مصالح کشور نسبت به حاکمیت، به صورت شفاف و علنی با مردم در میان گذارد.

اینک شنیده‌ها حاکی است که دکتر یزدی در سلول انفرادی به‌سر برده و از امکانات متناسب با شرایط جسمی محروم بوده و کسانی که ایشان را به تازگی دیده‌اند وضعیت نامناسب ناشی از بیماری و فشارهای زندان را در چهره تکیده‌اش گزارش می‌نمایند . این وضعیت زنگ خطری جدی برای سلامتی دکتر یزدی است .

متصدیان امور باید بدانند این نحوه برخورد در مقابله روشن با آموزه‌های دینی و منشور حقوق بشر و قوانین مدنی کشور است و آیا می‌دانند روایت دربند کشیدن پیرمرد هفتاد و هفت ساله‌ای با آن سوابق ملی و آزادی‌خواهانه در چنین وضعیت جسمی را آیندگان این مرز و بوم چگونه خواهند نوشت و چه قضاوتی خواهند کرد ؟

در اینجا به دلیل وضعیت ویژه دکتر یزدی از طرح هرگونه نقد و اعتراض سیاسی و حقوقی در پیوند با بازداشت‌های گسترده و خارج از قانون ، خوداری می‌کنیم و به عنوان یک امر اخلاقی و صرفا از جهت رعایت حقوق انسانی از مقامات مسوول انتظار جدی داریم که با آزادی ایشان و فراهم آمدن شرایط ادامه خدمات پزشکی از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری نمایند و چنانچه با وجود گذشت چندین هفته از بازداشت ایشان، هم چنان تصور می‌کنند نیاز بیشتری به انجام بازجویی است می‌توانند همانند سال 81 که دکتر یزدی با احضار به دادگاه انقلاب بیش از پنجاه جلسه بازجویی بدون بازداشت را پس داد، امور خود را پی‌گیری نمایند .

این بیانیه به امضای ابولفضل بازرگان، محمد بسته‌نگار، حبیب‌الله پیمان، غلامعباس توسلی، رضا رئیس طوسی، عزت‌الله سحابی، هاشم صباغیان، احمد صدر حاج سید جوادی، اعظم طالقانی، نظام الدین قهاری و علی‌اکبر معین‌فر رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر