کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

کارگران نساجی مازندران دست از کار کشیدند

وضعیت کار در کارخانه نساجی مازندران که زمانی در تعیین قیمت فروش پارچه در کشور حرف اول را می‌زد، با اعتصاب 300 کارگر این واحد تولیدی بحرانی‌تر شده است.
بیش از 300 نفر از کارگران نساجی مازندران به دلیل دریافت نکردن سه ماه از حقوق خود باردیگر دست از کار کشیدند.
براساس گزارش‌های خبری، بحران در این کارخانه در جریان واگذاری این کارخانه به یک‏ شرکت خارجی ایجاد شده و اکنون نه تنها به بیش از 300 کارگر قراردادی این کارخانه حقوقی پرداخت نشده است که نزدیک به یک ماه است از ورود تعداد قابل توجهی از کارگران قراردادی این کارخانه که بیش از هزار کارگر دارد جلوگیری می‌شود.
براساس برخی گزارش‌ها مدیران این شركت تهدید کرده‌اند كه اگر كارگران از اعتراض دست بكشند یك ماه از حقوق معوقه خود را دریافت می کنند اما درصورتی که به اعتراض ادامه دهند، اخراج خواهند شد.
پیش‌تر در سوم آذرماه امسال کارگران کارخانه نساجی مازنداران به دلیل دریافت نکردن چهار ماه از حقوق خود، در برابر این کارخانه تجمع کردند.
کارگران نساجی مازندران در شرایطی به دریافت نکردن چندین ماه حقوق خود در دو ماه اخیر اعتراض کرده‌اند که وعده سرمایه‌گذار ترک برای بازسازی این واحد تولیدی، ورود ماشین‌آلات و اشتغال‌ شش هزار کارگر تحقق نیافته است.
استاندار مازندران اعلام کرده بود که احيای نساجی مازندران 200 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد که 120 ميليارد تومان از طريق حساب ذخيره ارزی یک سرمايه‌گذار ترک پرداخت می‌شود.
احیای کارخانجات نساجی مازندران از مصوبات سفر دور اول دولت به مازندران بوده است.
براساس قانون، تامين شغل، رفاه و مسكن شهروندان کشور برعهده دولت است.
مهلت سازمان جهانی کار
پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم تجمع‌های کارگران نساجی مازندران، کارگران مخابرات در شیراز و کارگران کارخانه لوله‌سازی اهواز از نمونه های اعتراض‌ کارگری کشور در اعتراض به دریافت نکردن حقوق معوقه خود و وعده‌های تحقق نیافته دولت برای بهبود اوضاع معیشتی کارگران است.
این در شرایطی است که سال گذشته سازمان بین‌المللی کار از وضعیت کارگری در ایران ابراز نگرانی کرد و تا سال 2010 برای رفع تبعیض در قوانین کار به ایران مهلت داد.
ازسوی دیگر قراردادهای جدید وزارت کار به کارفرمایان اجازه می‌دهد که قراردادها را به‌صورت یک طرفه، پایان‌یافته اعلام کنند بدون آن‌که امنیت شغلی کارگر درنظر گرفته شود.
در آستانه روز جهانی کارگر و پیش از انتخابات علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر به این قرارداد یک‌طرفه اعتراض کرد و به کارگران هشدار داد که به این موضوع واکنش نشان دهند که اعتصاب‌ها و تجمع‌ها بازتاب این واکنش است.
نفس‌های آخر نساجی
نساجی سبلان، چیت ری، نساجی كرمانشاه، صنايع نساجی خوی، فرنخ، مه نخ و نازنخ، مخمل، قزوین و کردستان و ابريشم كاشان از جمله کارخانه‌های نساجی کشور هستند که به دلیل وجود مشکلات کارگری نفس‌های آخر را می‌کشند.
کارشناسان گفته‌اند که صنعت نساجی كشور به دلیل وجود ماشین‌آلات فرسوده، نبود بهره‌وری و كمبود نقدینگی و مدیریت خالی از دانش دولتی و شبه‌دولتی، محكوم به شكست است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر