کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

دیوارهایی که کینه می‌آفرینند

اسرائیل در مرز مشترک با مصر هم دیوار پولادین علم می‌کند

در میان سکوت بین‌المللی اسرائیل اندک‌اندک نوار غزه را تبدیل به زندانی محصور شده در میان دیوارهای بلند و آسمانی مملو از جنگنده‌های خود می‌کند . در شرایطی که مصر مرز خود با نوار غزه را با دیوارهای پولادین از هم جدا می‌کند ، همین داستان برای مرز مشترک مصر با اسرائیل هم در حال تکرار است . دولت اسرائیل در تازه‌ترین تصمیم‌گیری خود در سطح کابینه، موافقت خود را با ساخت دیوار حائل در مرز میان این رژیم با مصر اعلام کرد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیری اسرائیل ادعا می‌کند که ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی و شبه‌نظامیان اصلی‌ترین دلیل این موافقت است .

این دیوارهای پولادین در دو منطقه مرزی مشترک یکی در نزدیک دریای سرخ و دیگری در مجاورت نوار غزه ساخته می‌شود . بنیامین نتانیاهو که در یک سال گذشته با سکوت خود سر صلح در منطقه را بریده است این‌بار هم در ژستی دیپلماتیک سعی کرد توجیهی خوش آب و رنگ برای این حرکت خود پیدا کند . رهبر حزب لیکود و راست‌تریت چهره سیاسی در اسرائیل ادعال می‌کند که حفظ امنیت شهروندان و چهره دموکراتیک اسرائیل هدف اصلی از احداث این دیوار است!
نتانیاهو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که مهاجران برای ورود به اسرائیل باید مجوز کسب کنند. در طول چند سال گذشته مهاجران بسیاری از مصر به اسرائیل نقل‌مکان کرده‌اند . از ماه می تا‌کنون حداقل هفده مهاجر غیرقانونی مصری توسط گاردهای مرزی مصر کشته‌شده‌اند.بیشتر این مهاجران مصری نبوده و قاهره اعلام می‌کند که ساکنان اریتره از مرز مشترک میان مصر و اسرائیل برای رساندن خود به تل‌اویو استفاده می‌کنند.

نتانیاهو در دیدار با خبرنگاران در این خصوص گفت: اسرائیل پذیرای مهاجرانی خواهد بود که می‌خواهند در خاک این سرزمین به آرامش برسند اما حقیقت این است که ما نمی‌توانیم هزاران نفر را به شکل غیرقانونی در اسرائیل اسکان دهیم.
مصر از این تصمیم اسرائیل ابراز بی‌اطلاعی کرده اما موافقت خود را هم با این طرح اعلام کرد چرا که این دیوارها در خاک اسرائیل احداث خواهند شد .
اسرائیل در طول چند سال اخیر دیوارهای پولادین هم در مرز خود با کرانه‌باختری ساخته است . در شرایطی که اسرائیل این دیوارها را محافظ خود می‌داند،؛ فلسطینی‌ها آنها را به موانعی تعبیر می‌کنند برای ممانعت از تشکیل کشور مستقل فلسطین.
در سال 2004 میلادی ، دیوان بین‌المللی عدالت بیانیه‌ای صادر کرده و ساخت این دیوارهای مرزی را غیرقانونی خواند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر