کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

پهلوانی از دیدگاه رسول خادم

" چرا تختي زنده است؟ اگر همايش‌ها و سالگردها را برگزار نكنيم، تختي ديگر زنده نيست؟ آيا در برخي سال‌ها كه در جهت اعتلاي اين نام مقاومت‌هايي وجود داشت، تختي مرد؟ "
به گزارش ايسنا، پهلوان و پهلواني و چگونه پهلوان شدن از دغدغه هاي جوامع بوده و هست و بايد اصل پهلواني را در ريشه هاي آن جستجو كرد.
رسول خادم قهرمان سابق جهان و المپيك و يكي از بهترين هاي تاريخ كشتي ايران ويژگي ها پهلوان و پهلواني را اين‌گونه بر‌مي‌شمارد: " پهلوان چون با دردهاي جامعه خويش گره مي‌خورد، بدنبال ابزارهايي در جهت رفع اين دردها خواهد بود. بسياري از دردها در نتيجه منفعت طلبي جريانها و گروههاي خاص گره خورده، با قدرت است كه خواه ناخواه درگير مسائل سياسي مي‌شود. پهلوان بدون بعد سياسي از مرز پهلوانيش به سطوح عاليه نخواهد رسيد. بالاترين الگوي پهلواني ما علي‌ابن‌ابيطالب (ع) است كه در بطن مسائل سياسي و اجتماعي دوره خويش حضور داشت و حتي كلامي كه از او باقي مانده، دقت نظر و عمق نظر يك انسان مافوق انسان در مسائل سياسي و اجتماعي آينده‌اش را تدوين مي‌كند."
" چرا تختي زنده است؟ اگر همايش‌ها و سالگردها را برگزار نكنيم، تختي ديگر زنده نيست؟ آيا در برخي سال‌ها كه در جهت اعتلاي اين نام مقاومت‌هايي وجود داشت، تختي مرد؟ "
" تختي يك نماد است و يك هويت را در يك دوره در اين كالبد تعريف كرده‌ايم. چرا جايگاه پهلواني به گونه‌اي است كه گرفتار خط قرمزهاي نظام‌هاي سياسي نيست؟ حكومت، پهلوان را انتخاب نكرده چون مردم خودشان آن را انتخاب كرده‌اند و هيچ حكومتي نتوانسته پهلوان را از مردم بگيرد. نمايش پهلواني صرفا نمايش پهلواني و جوانمردي است كه خود آن از عهده‌اش برمي‌آيد. خيلي‌ها تلاش كردند اداي پهلواني را درآورند اما جامعه آنها را نمي‌پذيرد."
" خيلي‌ها را بارها جهان پهلوان ناميده‌اند اما مردم پهلوانان‌شان را خودشان انتخاب مي‌كنند. سخت‌گيرترين جامعه در انتخاب پهلواني جامعه ايران است اما اگر انتخابي كرد، آن انتخاب را جزوي از هويت خودش مي‌گيرد. تختي و پورياي ولي يك نماد هستند وجامعه هويت خود را در اين نمادها دنبال مي‌كند و با پرچم‌داري آنها، جامعه آن ابر مردي را احساس مي‌كند."
" افتادن پهلوان در تاريخ ما سخت‌ترين لحظات جامعه بوده است و افتادن او افتادن وجود جامعه است. در شاهنامه نيز به پهلواني‌ها اشاره شده است. تفاوت رستم و اسفنديار در چيست؟ هر دو هفت خوان را مي‌گذرانند و هر دو با اژدها و جادوگر مي‌جنگند اما چرا مردم، چرا حكيم ابوالقاسم فردوسي اسفنديار را به عنوان جهان پهلوان انتخاب نكرد؟ چون اسفنديار پهلوان حكومت بود. پس از 1100 سال نيز مردم هيچ وقت اسفنديار را به عنوان پهلوان برنگزيدند. اين تفاوت را جامعه به خوبي تشخيص مي‌دهد. "
" دلدادگي پهلوان فقط به مردم و ملتش است و پهلوان زماني كه جامعه‌اش در خطر قرار مي‌گيرد در صحنه است. علي ابن ابي‌طالب را داريم، قبل از رايج شدن شيعه در زمان صفويه، مردم علي (ع) را پذيرفتند. چه تفاوتي بين علي (ع) با بقيه بود و چه شباهتي پهلوانان ما با او داشتند؟ مردم او را فارغ از جايگاه حكومتي‌اش پذيرفتند. چندين سال خانه نشين مي‌شود اما وقتي كار مردم گير مي‌كرد، در ظهرهاي گرم مدينه و كوفه در كوچه‌ها راه مي‌رفت تا كار مردم را راه بياندازد. باختن همه چيز به پاي مردم، تمام وجود هستي و دارايي را به پاي مردم گذاشتن و آزادگي، شاخصه و ويژگي‌هاي برتر روحيه پهلواني هستند. "
" هيچ پهلواني را نمي‌بينيد كه آويزان بنده‌اي يا نظامي باشد. پهلوان يك وجود مستقل از ميان مردم است و براي حفظ اين استقلال تاوان‌هاي سنگيني مي‌دهد. درجامعه‌آي كه معاويه است، پهلواني كردن و مسووليت علي بودن، علي (ع) را الگوي پهلواني مي‌كند و اين مسووليت به قدري سنگين است كه در هنگام شهادتش مي‌گويد «فزت و رب الكعبه» به خداي كعبه سوگند رستگار شدم. "
" تنهايي مفرد و بيش از حد تختي در گزارشات به چشم مي‌خورد. تنگناهاي اقتصادي و اجتماعي طبيعت و تاوان مسيري است كه دغدغه‌اش درد مردم است. مردم پهلوان را نماد چيزهايي كه ندارند مي‌دانند. اين هويت است. مردم از پهلوان جامعه‌شان توقع دارند. هويت خود و كمال خود را در او مي‌بينند. "

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر