کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

حضرت آیت الله! جامعه مدرسین برای آینده شیعه نیز لازم است

اقدامات اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم كه توسط آیت الله محمد یزدی رئیس سابق قوه قضائیه اداره می شود موجب شده است تا نگرانی های جدی درباره رخ دادن سرنوشتی مشابه قوه قضائیه پس از پایان مدیریت آیت الله یزدی در مورد جامعه مدرسین ایجاد شود.
به گزارش خبرنگار «آینده»، به رغم سوابق برجسته انقلابی و علمی جامعه مدرسین در دوران مبارزه و پس از آن، اقدامات و اظهارات یك سال اخیر آیت الله یزدی كه با دادن فتوای «مجوز شرعی برای عبور از احمدی نژاد نداریم»، چند ماه قبل از انتخابات آغاز شده بود، با اعلام حمایت اكثر اعضای این جامعه از دكتر احمدی نژاد بدون آنكه اسامی این "اكثر اعضا" اعلام شود و بدون رعایت آئین نامه این جامعه كه موضع سیاسی نیاز به موافقت دو سوم اعضای جامعه مدرسین دارد صورت گرفت.
در گام بعدی حمله شدید آیت الله یزدی به رئیس مجلس خبرگان رهبری به خاطر تاكید بر نقش مردم در حكومت اسلامی كه با پاسخ های متعدد و محكم فضلای حوزه علمیه قم مواجه شد، اقدام سوال برانگیز دیگری بود كه حتی مورد اعتراض اعضای هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز قرار گرفت.
اكنون نیز در تازه ترین اقدام، اطلاعیه این جامعه به ریاست آیت الله یزدی به زعم خود، آیت الله یوسف صانعی را از جایگاه مرجعیت خلع كرده است.
با توجه به آنكه آیت الله صانعی و بسیاری دیگر از مراجع مسلم تقلید نظیر آیت الله سیستانی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله سبحانی، آیت الله جوادی آملی در فهرست اسامی منتشر شده از سوی جامعه مدرسین قرار ندارند، كسی بنابر تایید جامعه مدرسین از این بزرگان از جمله آیت الله صانعی تقلید نكرده است كه اكنون با اطلاعیه این جامعه از آیت الله صانعی تقلید نكند.
از سوی دیگر با توجه به آنكه كسانی كه جامعه مدرسین فعلی را قبول دارند، نوعا از آیت الله صانعی تقلید نمی كنند و مقلدین آیت الله صانعی نیز نوعا جامعه مدرسین را قبول ندارند، اعلام این نظر جز تحریك دو گروه علیه یكدیگر و تداوم درگیری و هتاكی در میان دو بخش از متدینین چه نتیجه دیگری خواهد داشت؟
در صورتی كه این اقدام آیت الله یزدی برای فراهم كردن زمینه برخورد با آیت الله صانعی باشد، این اقدام در صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت بوده و شان جامعه مدرسین بالاتر از آن است كه در حیطه برخوردهای قضائی یا زمینه سازی برای آن وارد شود.
اگر فرض كنیم اقدام جامعه مدرسین برخلاف تمایل اولیه هیات رئیسه و به دلیل فشارهای وارد شده از سوی افراطیون كه قبلا با ارسال طومار و سر دادن شعار این اقدام را درخواست كرده بودند، صورت گرفته باشد، آیت الله یزدی در مقابل درخواستهای احتمالی آینده افراطیون مبنی بر سلب صلاحیت از سایر مراجع و علمای منتقد دولت چه خواهدكرد و با توجه به آنكه این جریان در میان علما جز به آیت الله نوری همدانی روی خوش نشان نداده و البته مشخص نیست بعدها با ایشان نیز چگونه رفتار كند، آیا جامعه مدرسین به تدریج رای به سلب صلاحیت دیگر علما و مراجع تقلید خواهد داد؟ این در حالی است كه قریب به اتفاق مراجع معظم تقلید، بیانیه های دوجانبه دادند و ضمن انتقاد شدید از بی حرمتی به عاشورا خواستار وحدت میان عناصر انقلاب شدند، چیزی كه مورد علاقه افراطیون نیست.
به نظر می رسد در شرایط كنونی جهان و اقبال به تشیع در منطقه و جهان، حیف است جامعه مدرسین با سوابق منحصر به فرد آن از طریق گرایش های خاص و مواضع تند برخی اعضا علیه چهره های زحمت كشیده در انقلاب، به مسیری كشیده شود كه این جامعه را از وظایفی كه می تواند در لحظات حساس داشته باشد باز دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر