کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

دولت در جنگی بی سر و صدا عليه "دانشجويان ستاره دار" در ايران درگير است

وال استريت جرنال زير عنوان "رژيم در جنگی آرام عليه دانشجويان ستاره دار در ايران" می نويسد پشت صحنه وقايع جاری در خيابان های تهران، رژيم بی سر و صدا به سرکوبی بعضی از بهترين دانشجويان کشور از طريق محروم ساختن آنان از تحصيل و تخصص مشغول است. مليشای طرفدار دولت روز چهارشنبه درحمله ای به دانشجويان در شمال شرقی ايران آنان را مضروب کرد. پس از اعتراض های گسترده سراسری يکشنبه گذشته، دهها دانشجوی دانشگاه در چارچوب سياستی خصمانه عليه دانشجویانی بازداشت شده اند که به دانشجويان ستاره دار معروف اند.

در بيشتر جاها، ستاره بودن به معنای ارشد بودن است. اما در ايران اين به معنای بودن نام شما در فهرست دانشجويانی است که وزارت اطلاعات آنان را يک تهديد می شناسد. اين همچنين به معنای منعی نسبی يا کامل از تحصيل است.

اين واژه پس از آن شکل گرفت که بعضی از دانشجويان از وضعيت خود با ديدن ستاره هائی که در مقابل نامشان در ورقه های امتحانی گذاشته شده بود آگاه شدند.

مهرنوش کريمی، دانشجوی بيست و چهارساله دانشکده حقوق در ماه اوت فهميد که ستاره دار شده است. او در امتحان ورودی سراسری امسال برای رشته حقوق در ميان هفتاد هزار نفری که امتحان داده بودند در رديف پنجاه و پنجم بود.اين رتبه می توانست جای او را در دانشکده موردانتخاب اش تضمين کند. اما بجای آن، دولت به او گفت به خاطر وضعيت ستاره اش نمی تواند وارد انشکده حقوق بشود.

خانم کريمی ميگويد فکر ميکند بدان جهت به او ستاره دادند که در مبارزات انتخاباتی بهار گذشته مير حسين موسوی رهبر اپوزيسيون برای احراز مقام رياست جمهوری داوطلبانه همکاری ميکرد. او همچنين در چندين اعتراض ضد دلتی جنبش سبز شرکت کرده بود، که ايران را تکان داده است.

خانم کريمی در مصاحبه ای تلفنی از محل زندگی اش در اصفهان ميگويد آنها به من گفتند بيش از اين اجازه تحصيل يا کار در اين کشور را ندارم. چرا؟ برای اينکه به موسوی رای دادم؟ يا شال گردن سبز داشتم؟

 بنا به اظهارات مصطفی معين، وزير سابق آموزش، که در ماه سپتامبر در وسائل ارتباط جمعی رسمی نقل شد، از سال ۲۰۰۶ که اين شيوه به اجرا درآمد بيش از هزار دانشجو، از طی دوره های تحصيلی بالاتر منع شده اند.

رژيم دانشجويان ستاره دار را از طريق شبکه ای از نيروهای امنيتی و خبرچين هائی شناسائی ميکند که برای حفظ کنترل بر جامعه بکار ميگيرد. وزارت اطلاعات منظما ایميل ها و مکالمات تلفنی افرادی را زير نظر دارد که آنان را ناراضی و فعال می شناسد.

صالح نيک بخت، وکيل مدافع چند دانشجوی ستاره دار در تماسی تلفنی که با او در تهران انجام گرفت ميگويد دولت بشدت از شورش دانشجوئی در وحشت است زيرا آنان جوان و آرمان گرا هستند و بارها نشان داده اند آماده اند در مقابل بی عدالتی بايستند. دانشگاههای ايران نظير يک بمب ساعتی هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر