کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

كشف 5/3 ميلون قرص روان‌گردان در 9 ماه

رييس‌پليس مبارزه با مواد مخدر از دستگيري 16 هزار نفر در رابطه با مواد مخدر صنعتي در 9 ماه گذشته خبر داد و گفت: كشف سه ميليون و نيم قرص روانگردان در 9 ماه نگران‌كننده است.

سردار حسين‌آبادي رييس‌پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به اينكه در 9 ماه گذشته بيش از 432 تن انواع مواد مخدر در كشور كشف شده است، گفت: اين ميزان تقريبا برابر كشفيات سال گذشته است كه 15 تن آن هروئين، 10 تن مرفين و 700 كيلوگرم مخدر شيشه بوده است.

وي افزود: بخش ويژه‌اي براي مبارزه با مواد مخدر صنعتي در پليس مواد مخدر تشكيل شده است و تمام مبادي ورودي تحت كنترل قرار دارد كه در رابطه با كشفيات شيشه افزايش 400درصدي داشته‌ايم و سه ميليون و نيم قرص روانگردان نيز در اين 9 ماه كشف شده كه بسيار بالا و نگران‌كننده است. كشفيات قرص روانگردان 43 درصد نسبت به گذشته افزايش داشته است.

حسين‌آبادي با تاكيد بر برخورد با توزيع‌كنندگان فروشندگان مخدر صنعتي، تصريح كرد: با توجه به كاهش قيمت مخدر صنعتي برخي افراد سودجو تعدادي را براي نتقال مواد، به سمت آسياي جنوب شرقي هدايت مي‌كنند. از طرفي كشورهايي مثل اندونزي قونين بسيار سختي تصويب كرده‌اند به‌طوريكه در اندونزي حمل بيش از 5 گرم مواد مخدر مجازات اعدام دارد و اخيرا هم هشت ايراني در اندونزي دستگير شده‌اند.

رييس‌پليس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دستگيري چند ايراني در تركيه و چند كشور ديگر، افزود: در حال رايزني در اين زمينه هستيم و با شبكه‌هايي كه اقدام به قاچاق مواد از ايران به كشورهاي آسياي شرقي و ديگر كشورها مي‌كنند برخورد شده و تاكنون 15 شبكه قاجاق مخدر سنعتي به اين كشورها كشف و متلاشي شده‌اند.

وي با بيان اينكه در 9 ماه نخست سال جاري بيش از 16 هزار نفر در رابطه با مخدر صنعتي در كشور دستگير شده‌اند، گفت: حدود 170 هزار نفر نيز در رابطه با مخدر صنعتي دستگير شده‌اند كه برخي از آنها چند بار دستگير شده‌اند.

به‌گفته حسين‌آبادي بيش از هزار و پانصد باند و شبكه اصلي قاچاق مواد مخدر در اين مدت متلاشي شدند.

رييس‌پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا به اقدامات پليس براي مدارس نيز اشاره كرد و گفت: ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر و كلانتري‌ها و پاسگاه‌ها در اطراف مدارس براي مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر حضور دارند.

او درباره ورود مخدر جديد به كشور عنوان كرد: ممكن است هر نوع موادي وارد شود اما به محض ورود مواد مخدر جديد بلافاصله ازسوي آزمايشگاه مجهز پليس بررسي مي‌شود. ما در رابطه با آدامس مخدر كشفياتي نداشته‌ايم اما موضوع بررسي مي‌شود؛ البته بخشي از اين بحث‌ها تبليغاتي است و به‌دليل نداشتن اطلاعات و تخصص افراد، مطرح مي‌شود.

حسين‌آبادي با بيان اينكه اگر هر نوع مخدر جديدي وارد شود اطلاع‌رساني مي‌كنيم، تصريح كرد: ورود مخدر جديدي به كشور و چرخه مصرف نداشته‌ايم.

حسين آبادي با بيان اينكه برنامه ما هدايت معتادان به مراكز درماني است، افزود: برخي معتادان برايشان سخت است كه مراجعه كنند اما تلاش ما اين است كه محيط ظاهري شهر از معتادان پرخطر و تزريقي پاك شود.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به اينكه از 177 هزار نفري كه در رابطه با مواد مخدر دستگير شده‌اند بيش از 95 درصدشان خرده‌فروش هستند، گفت: اين نشان مي‌دهد كه تلاش اصلي ما روي خرده‌فروش‌ها است.

وي در رابطه با لغو مجوز نگهداري معتادان در طرح جمع‌آوري معتادان از سوي دادستاني تصريح كرد: برابر قانون افرادي كه خودشان براي درمان مراجعه نمي‌كنند، مجرم هستند و ما نيز با دستگاه قضايي جلساتي را به صورت جدي برگزار كرديم و دستگاه قضايي نيز در نظر دارد شرايط نگهداري اين افراد را خودش مهيا كند.

به‌گفته حسين‌آبادي تا يكي دو هفته آينده هماهنگي‌هاي لازم در اين رابطه انجام مي‌شود.
رئيس‌پليس مبارزه با مواد مخدر با تاكيد بر اينكه ابلاغيه پليس براي جمع‌‌آوري معتادان و خرده‌فروشان براي همه استان‌ها و شهرها است، گفت: برخي از دستگيرشدگان در رابطه با مواد مخدر ممكن است دو سه بار در سال دستگير شوند و به عنوان مثال افرادي كه چند گرم مخدر همراه خود دارند كمترين مجازات برايشان در نظر گرفته مي‌شود.

وي ادامه داد: جلسه‌اي با دادستان كل كشور دنبال مي‌شود كه براي برخورد جدي‌تر با افرادي كه اصرار به فعاليت در رابطه با مواد مخدر دارند، تصميماتي گرفته شود. ما قطعا در قانون مشكل داريم كه اميدواريم مشكل كمبود قانون به زودي مرتفع شود.

وي تصريح كرد: بيشترين ميزان كشفيات مواد مخدر طي 9 ماه گذشته در استان‌هاي كرمان و هرمزگان بوده و كمترين ميزان نيز در استان‌هاي ايلام و خراسان‌شمالي بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر