کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

مهلت یک ماهه ایران به غرب برای تامین سوخت هسته‌ای

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه با کشورهای غربی اتمام حجت کرد در صورتی که تا یک ماه دیگر به پیشنهاد ایران برای خرید یا تبادل سوخت هسته‌‌ای در حجم اندک پاسخ ندهند، جمهوری اسلامی ایران سوخت مورد نیاز خود با غلظت 20 درصد را در داخل این کشور تولید خواهد کرد.
اما دولت آمریکا در واکنش به این پیام ایران اعلام کرد که ایران برای تامین سوخت مورد نیاز خود، فقط باید پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد.
مایک همر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دراین باره گفت: اگر هدف ایران دسترسی به سوخت است، دلیلی وجود ندارد که طرح کنونی را که ایران اصول آن را در ژنو پذیرفته ناکافی تلقی کند.
اکتبر امسال ایران و کشورهای گروه 1+5 توافق کردند که تا 75 درصد از اورانیوم 3.5 درصد غنی شده ایران برای تبدیل به سوخت از این کشور خارج شده و به کشور دیگری مانند روسیه فرستاده شود و پس از پالایش برای تبدیل شدن به میله‌های سوختی به کشور فرانسه رفته و مجددا به ایران تحویل داده شود.
اما بعد از مدتی ایران از پذیرش این موضوع سرباز زد و در کش و قوس‌های پرونده هسته‌ای‌اش با کشورهای غربی پیشنهادها را نپذیرفت.
کشورهای گروه 1+5 شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، پیشتر به ایران فرصت داده بودند تا پایان سال 2009 میلادی به پیشنهاد مبادله 75 درصد از ذخیره اورانیوم کم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران، پاسخ دهد.
اما ایران تا پایان این مهلت به این پیشنهاد پاسخ نداد و اکنون فرصت یک ماهه‌ای را برای کشورهای غربی تعیین کرده است تا با خرید یا تبادل سوخت در حجم کم موافقت کنند.
کاخ سفید در واکنش به ضرب‌الاجل یک ماهه ایران برای تامین سوخت اتمی، گفته است: تهران با این اقدام مانعی برای خود ایجاد کرده و جلوی راه خود ایستاده است.
ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده اما کشورهای غربی معتقدند که ایران برنامه‌ها و اهدافی برای ساخت سلاح اتمی را دنبال می‌کند.
با این حال غرب و به‌ویژه آمریکا، از مدت‌ها پیش ایران را تهدید کرده بودند که در صورت ادامه روند برنامه هسته‌ای و موافقت نکردن با پیشنهادات، روند تحریم‌های بیشتر را از سر خواهند گرفت.
این درحالی است که به باور بسیاری از تحلیل‌گران، ایران اگر بتواند غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کند، برای تولید اورانیوم با غلظت 20 درصد که برای ساخت میله‌‌های سوخت استفاده می‌شود، دست کم به چند سال زمان و توان فنی و تخصص کافی نیاز دارد.
چند روز پیش منابع خبری اعلام کردند که ایران با قزاقستان برای خرید یک هزار و 300 تن سنگ اورانیوم به توافق رسیده‌اند.
اما ایران و قزاقستان وجود توافق بر سر چنین قراردادی را تکذیب کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر