کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

محققان بهترین زمان آموزش توالت کودکان را تعیین کردند

محققان برای اولین بار دوره زمانی خاص بین 24 تا 32 ماهگی را به‌عنوان بهترین زمان شروع‌ آموزش توالت کودکان تعیین کردند.
آموزش توالت یکی از مهم‌ترین مراحل رشد کودک و یکی از مهم‌ترین چالش‌های سال‌های اولیه زندگی او شمرده می‌شود.
محققان بیمارستان کودکان بریستول ـ مایرز اسکوئب در دانشگاه رابرت وود جانسون و دانشکده پزشکی همین دانشگاه در آمریکا مطالعه‌ای را تکمیل کردند که دوره بین 24 تا 32 ماهگی را به‌عنوان موثرترین زمان برای شروع آموزش توالت کودکان از سوی والدین تعیین می‌کند.
این مطالعه که در مجله «اورولوژی پزشکی اطفال» منتشر شده است، هم‌چنین نشان می‌دهد که زمان‌ آغاز آموزش توالت مهم‌تر از شیوه‌های خاص آن است.
محققان 150 کودک را در دو گروه مورد مطالعه قرار دادند. این دو گروه شامل کودکانی در فاصله 4 تا 12 سالگی بودند که برخی از اشکال بی‌اختیاری ادراری را تجربه کرده‌بودند.
یافته ها نشان داد کودکانی که پس از 32 ماهگی توالت را آموخته بودند بیشتر دچار مشکلات بی‌اختیاری ادرار مانند شب‌ادراری ‌و روزادراری‌های بی‌اختیار شده بودند.
به نظر جوزف بارون پزشک و سرپرست گروه جراحی این بیمارستان دانشگاهی و سرپرست بخش اورولوژی دانشکده جراحی این دانشگاه پزشکی، این مطالعه اولین بررسی در نوع خود است که به والدین یک دوره زمانی خاص را برای آموزش توالت به کودکانشان پیشنهاد می‌کند.
دکتر بارون دراین باره چنین توضیح می‌دهد: این پژوهش راهنمای زمانی لازم را برای آغاز آموزش توالت کودکان به والدین ارائه می‌دهد اما نیازی نیست که والدین احساس فشار کنند بلکه می‌توانند پیشگام بوده و شروع به تمرین‌های آموزشی قبل از سن 32 ماهگی کودکشان کنند.
مشکلات مختلف مربوط به بی‌اختیاری ادرار در کودکان مانند خیس کردن در شب یا روز می‌تواند منجر به مشکلات هیجانی در کودک شده و حتی در روابط کودک با همسن‌وسال‌هایش بالقوه اثر منفی گذارد. این تاثیرات ناخوشایند روان شناختی می‌تواند به والدین نیز گسترش یافته و آن‌ها را به شدت درگیر کند.
دکتر بارون دراین باره می‌گوید که والدین ممکن است احساس گناه داشته باشند زیرا احساس می‌کنند که کار غلطی انجام داده‌اند و در ایجاد این مشکل نقش داشته‌اند. چنین مشکلاتی می‌تواند هم بر والدین و هم برکودکان اثر منفی داشته باشد و در صورتی که برطرف نشود اثرات روان‌شناختی درازمدت هم داشته باشد.
آموزش توالت مستلزم آمادگی جسمانی کودک و آمادگی روانی والدین است. تشویق و پاداش نیز در این آموزش نقش برجسته‌ای دارد. اما صبر و مداومت و تشویق و توضیح رمز موفقیت آموزش توالت در کودکان محسوب می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید «آموزش توالت به کودکان، چه‌موقع و چگونه؟» را بخوانید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر