کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۲, شنبه

رد ادعای دست داشتن ایران در ربودن شهروند بریتانیایی

حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، ادعای روزنامه گاردین مبنی بر نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در عملیات ربودن یک شهروند بریتانیایی و چهار محافظ او در سال ۲۰۰۷ ، را رد کرده است.
آقای کاظمی قمی روز جمعه ۱۱ دی ۱۳۸۸ (۱ ژانویه ۲۰۱۰) به خبرنگار خبرگزاری فارس گفته است ادعاهای روزنامه گاردین در این زمینه صحت ندارد و مقامات انگلیسی نیز از عدم وجود هر گونه مدرکی در این زمینه خبر داده اند.
روزنامه بریتانیایی گاردین، چاپ لندن، در گزارشی در روز پنجشنبه، ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، نوشته است که عملیات ربودن پنج شهروند بریتانیایی که در ماه مه سال ۲۰۰۷ در یکی از ساختمان های وزارت دارایی عراق صورت گرفت توسط نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شد و به اجرا در آمد.
در مقابل، یک نماینده مجس عراق که به گفته گاردین در مذاکرات منجر به آزادی یکی از گروگان ها شرکت داشته، هر نوع دخالت ایران در ماجرا گروگانگیری را تکذیب کرده است.
پیتر مور، یکی از این پنج تبعه بریتانیایی روز گذشته پس از بیش از دو سال اسارت سرانجام آزاد و تحویل سفارت بریتانیا در بغداد شد اما براساس شواهد موجود، سایر گروگان ها در طول اسارت کشته شدند.
روزنامه گاردین با استناد به شخصی که از او به عنوان یکی از افسران سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد کرده می نویسد که طرح ربودن این پنج نفر در ایران ریخته شد و توسط اعضای گروه های مسلح شیعه فعال در شهرک صدر بغداد به اجرا در آمد.
از نیروی قدس به عنوان شاخه برون مرزی سپاه پاسداران یاد می شود و در گذشته هم مقامات نظامی و امنیتی غربی در عراق از دست داشتن این واحد در حمایت از شورشیان عراقی به خصوص کمک به گروه های مسلح شیعه خبر داده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر