کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

رییس تازه حج و زیارت به انتخاب رحیم مشایی

مصطفی خاکسار قهرودی، از ریاست سازمان حج و زیارت استعفا کرد و علی لیالی به جای او منصوب شد.
چند ماه پیش در روزهای پایان کار دولت نهم، اسفندیار رحیم مشایی، رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تلاش کرد سازمان حج و زیارت را به یکی از زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی تبدیل کند.
رحیم مشایی در همان زمان علی لیالی را به ریاست حج و زیارت منصوب کرده بود اما این کار او با مخالفت مراجع مذهبی در قم و محمد محمدی‌ ری‌شهری، سرپرست حجاج ایرانی مواجه شد و آنها این آن را غیرقانونی خواندند.
با این حال، مخالفت شدید مراجع مذهبی و برخی حامیان اصولگرای دولت با این کار سبب نشد که احمدی‌نژاد از جانبداری از یکی نزدیکترین همراهان خود یعنی رحیم‌مشایی دست بکشد.
رحیم مشایی که رییس دفتر احمدی‌نژاد در دولت دهم است، اکنون علی لیالی گزینه مورد نظرش را با حکم محمد حسینی، وزیر ارشاد در جایگاه ریاست سازمان حج و زیارت نشانده است.
علی لیالی پیش از این مدیرکل حج و زیارت استان مازندران، مدیرکل حج و زیارت استان تهران، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت سازمان حج و زیارت و عضو هیات امنای «موسسه عمره سعادت» بوده است.
لیالی در دوره ریاست اسفندیار رحیم‌ مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مشاور رییس و مدیرکل امور مجلس این سازمان بود.
دعوای ایران و عربستان
مصطفی خاکسار قهرودی روز گذشته بدون اشاره به خبر استعفای خود، اعلام کرد: امسال قرار نیست ثبت‌نام جدیدی برای حج تمتع و عمره مفرده انجام شود.
او توضیح داد: موضوع لغو عمره مفرده پس از ا تفاقات سال گذشته، در شورای عالی حج مطرح و قرار شد که با طرف سعودی در این زمینه مذاکرات جدی انجام شود.
قهرودی با اشاره به مذاکره با مقام‌های سعودی تصریح کرد: اگر تضمین لازم برای جلوگیری از تکرار برخوردهای زشت با زائران ایرانی وجود نداشته باشد، اصراری برای برگزاری عمره مفرده نداریم.
رییس پیشین سازمان حج وزیارت با اشاره به «رفتارهای زشت سعودی‌ها» با زائران ایرانی در ایام عمره گفته بود: با توجه به رهنمودهای رهبری درباره لزوم توجه به عزت و حرمت زائران ایرانی و این‌که عمره عمل مستحبی است، اگر سعودی‌ها در رفتار خود تجدید نظر نکنند، ما نیز در این باره عکس‌العمل نشان خواهیم داد.
محمد محمدی ری‌شهری، سرپرست حجاج ایرانی هم گفته که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات با مقامات عربستانی، عمره مفرده لغو خواهد شد.
اختلاف میان ایران و عربستان به‌دلیل آنچه «برخورد‌ نامناسب با زائران ایرانی» خوانده می‌شود، با انتشار خبر پناهنده‌شدن یکی از دختران اسامه بن‌لادن به سفارت عربستان در تهران و ادعای این کشور در رابطه با نقش ایران در درگیری‌های یمن، اکنون شدت بیشتری گرفته است.
کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران، خبر پناهنده شدن «ایمان»، دختر 17 ساله اسامه بن لادن، به این سفار‌خانه را تایید کرده است.
برخی ناظران می‌گویند که تغییر رییس سازمان حج و زیارت در شرایط کنونی و تاکید وزیر ارشاد در حکم انتصاب او برای «تعامل فعال با مسئولان وزارت امور خارجه»، می‌تواند نشان دهنده تلاش وزارت خارجه برای بازی کردن نقش بیشتر در رابطه ایران و عربستان باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر