کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

مرگ هفت مامور پلیس و چهار قاچاقچی در شرق ایران

پلیس ایران گزارش داده که در جریان درگیری ماموران نیروی انتظامی با قاچاقچیان مواد مخدر در شرق این کشور هفت مامور پلیس و چهار نفر از قاچاقچیان کشته شده اند.

سرتیپ حمید شرفی، فرمانده نیروی انتظامی خراسان جنوبی گفته است که در جریان درگیری ماموران پلیس با قاچاقچیان دو تن مواد مخدر کشف شده است.

به گفته آقای شرفی، "اشرار و قاچاقچیان مسلح با به جا گذاشتن تعدادی خودرو، موتور سیکلت و سلاح پا به فرار گذاشتند."

بخش عمده تریاک جهان در افغانستان تولید می شود که در شرق ایران قرار دارد. بخش اعظم مواد مخدر تولیدی در افغانستان از طریق ایران به دیگر کشورها منتقل یا در داخل ایران مصرف می شود.

هر ساله حجم زیادی مواد مخدر در ایران کشف می شود و مقامات ایرانی دلیل عمده افزایش قاچاق موادمخدر به ایران را بالارفتن کشت خشخاش در افغانستان می دانند.

از حدود هشت سال پیش که حکومت طالبان در افغانستان با حمله آمریکا و متحدانش از میان برداشته شد، تولید موادمخدر در این کشور رو به افزایش بوده و طرح های جلوگیری از کشت خشخاش در افغانستان به نتیجه امیدوارکننده ای نینجامیده است.

ایران در سال های گذشته برنامه گسترده ای را علیه قاچاق مواد مخدر به اجرا گذاشته است.

بنابر آمارهای نیروی انتظامی، برای مبارزه با مواد مخدر طی سالهای گذشته بیشتر از 3600 مامور نیروی انتظامی کشته و 11 هزار نفر زخمی شده اند.

ایران برای مقابله با ورود و ترانزیت مواد مخدر یک قرارگاه با 50 هزار نیرو راه اندازی کرده که در چهار استان شرقی این کشور که محل ورود مواد مخدر هستند، مستقر شده اند.

پلیس ایران تلاش های گسترده ای را برای مقابله با قاچاق و مصرف مواد مخدر انجام داده و بر اساس گزارشهای رسمی سالانه نزدیک به یک هزار تن مواد مخدر کشف می شود.

ایران با داشتن 950 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و قرار گرفتن میان این کشور و اروپا، همواره یکی از راه های اصلی ترانزیت مواد مخدر افغانستان به جهان خارج بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر