کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

اقلیت مجلس ایران: گزارش کمیته ویژه ناقص است

فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی انتشار گزارش کمیته ویژه مجلس در مورد حوادث پس از انتخابات را گامی مثبت، اما ناقص دانست.

داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس ایران روز یکشنبه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه) گفت: "از نظر فراکسیون خط امام، این گزارش شمولیت لازم را ندارد، ناقص تهیه شده است، موارد مهم دیگری که می بایست به اطلاع مردم می رسید در این گزارش نیامده و انتظارات ما بسیار بیشتر از آن چیزی بود که امروز قرائت شد".

آقای قنبری به عنوان نمونه گفت که حادثه حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان، حمله به خانه های نمایندگان مجلس و مرگ "مشکوک" پزشک بازداشتگاه کهریزک در گزارش کمیته ویژه مورد بررسی قرار نگرفته است.

این در حالی است که کمیته ویژه مجلس در گزارش خود نوشته بود که عدم بررسی حادثه حمله به کوی دانشگاه تهران به دلیل تشکیل کمیته ای جداگانه توسط رئیس مجلس ایران برای رسیدگی به این موضوع بوده است.

اما در گزارش کمیته ویژه به مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه ای که گفته می شود در روزهای پس از ۱۸ تیرماه در مواردی پزشک بازداشتگاه کهریزک بوده است، اشاره ای نشده بود.

آقای پوراندرجانی اواخر آبان ماه به دلیلی که هنوز کاملا روشن نیست، درگذشت.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز ۱۰ آذر اعلام کرد که مرگ آقای پوراندرجانی در اثر "مسمومیت دارویی" بوده است و تحقیق در این مورد که مرگ او در اثر "خودکشی بوده یا قتل" ادامه دارد.

در گزارشی که کمیته ویژه مجلس صبح روز یکشنبه ۲۰ دی از وقایع پس از انتخابات ایران منتشر کرد، "ضعف امور بهداشتی" در بازداشتگاه کهریزک از جمله عوامل مرگ سه تن از بازداشت شدگان روز ۱۸ تیر اعلام شد.

در این گزارش در مورد مرگ امیر جوادی فر، یکی از این سه نفر، آمده بود که او "در چهار روز حضور در کهریزک یک بار به پزشک وظیفه زندان مراجعه کرده که مداوای خاصی نسبت به ایشان انجام نمی پذیرد".

پیش تر جمعی از دوستان آقای پوراندرجانی در یادداشتی که در اختیار بی‌بی‌سی قرار داده بودند، نوشته بودند که او در دوران خدمت سربازی خود هفته ای یک روز به بازداشتگاه کهریزک می رفت.

او به دوستانش گفته بود که در پرونده کهریزک ابتدا اتهام "قصور در انجام وظایف پزشکی" به او وارد شد اما پس از تأیید "اصابت جسم سخت به سر بازداشت شدگان" توسط پزشکی قانونی، این اتهام رفع شد.

چند تن از نمایندگان مجلس، از جمله مسعود پزشکیان، وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، مرگ آقای پوراندرجانی را "مشکوک" قلمداد کرده بودند.

علی مطهری، یکی از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت هم از کمیته ویژه پیگیری حوادث پس از انتخابات خواسته بود که در مورد مرگ او تحقیق کند.

اکنون سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس هم گفته است که اعضای این فراکسیون نقص های گزارش کمیته ویژه را در جلسه خود بررسی خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر