کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

«سینمای سلطه گر» به جشنواره فجر افزوده شد

امسال به بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، بخش جدیدی با عنوان «سینمای سلطه گر» افزوده شده که قرار است در آن ۱۱ فیلم به نمایش درآید.
موضوع اصلی این فیلم ها، «سلطه گری استعمار جهانی» توسط آمریکا و اسراییل اعلام شده است. گفته می شود که فیلم‌ها این بخش داستان های حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه و حمله نیروهای اسراییلی به فلسطین را روایت می کند.
برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر می‌گویند که هدف از افزودن این بخش جدید، «نگاه جسورانه توام با نقدی صریح به جریان های سلطه گر غربی» است.
در این بخش از جشنواره فیلم‌های «غبار جنگ» ساخته ارول موریس از آمریکا، «دروازه‌ها باز است، گهگاه» ساخته لیانا بدر از فلسطین، «قفس رنج» ساخته کاترین بیگلو از آمریکا، «گریس رفته است» ساخته جیمز سی استروس از آمریکا، «دره الاه» ساخته پل هاجیس از آمریکا، «مین‌های زمینی» ساخته دنیس اروکه از افغانستان و استرالیا، «غیر قابل انتشار» از برایان دی پالما از آمریکا و کانادا، «جاده گوانتانامو» از مایکل وینتر باتم از انگلیس، «در فاصله پرتاب یک سنگ» از لین هالورسن از نروژ، «سربازهای حلبی» از اس اندرول و تی گرود از نروژ و «اقدام بعدی» ساخته غدا تراوی از فلسطین به نمایش در می‌آید.
بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از پنجم تا ۱۵ بهمن در تهران برگزار می‌شود.
مبارزه رسانه‌ای در برابر «سلطه غربی»
افزدن بخش «سینمای سلطه گر» یکی از اهداف مسئولان دولتی سینما برای ایستادن در برابر مساله‌ای است که آنها تهاجم فرهنگی می‌نامند.
دو ماه پیش مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن ۲۰ میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای «افشای نقض حقوق بشر در آمریکا و انگلیس» هزینه خواهد شد.
مجلس، وزارت اطلاعات را به عنوان مسئول این كارگروه موظف كرد كه هر سه ماه گزارش‌های خود را به كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه كند.
براساس مصوبه مجلس، وزارت خارجه موظف شد که سالانه گزارش نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریكا و بریتانیا را تهیه کند و در روز ۱۳ آبان منتشر كند.
هرچند که نمایندگان مجلس از چگونگی تخصیص این بودجه، اطلاعاتی ندادند، اما در همان زمان اعلام کردند که باید وضعیت زندان های مخفیانه در آمریکا و کشورهای اروپایی و همچنین رفتارهای ضد بشری و توسعه تروریسم در جهان که توسط غرب صورت می گیرد، افشا شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر