کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

آغاز مذاکرات غرب برای فشار بر دولت ایران و سپاه


وزیر امور خارجه آمریکا با رد مهلت یک‌ماهه ایران برای تبادل سوخت هسته‌ای، اعلام کرد که همراه با متحدانش به دولت ایران و به‌ویژه عوامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فشار بیشتری وارد خواهد کرد.
هیلاری کلینتون پیشنهاد ایران به غرب برای پذیرش مهلت یک ماهه را غیرقابل قبول اعلام کرد. وی درعین حال تاکید کرد که واشنگتن درها را برای گفت‌وگو با ایران باز نگاه داشته اما اعمال برخی تحریم‌های جدید و فشار علیه تهران را با متحدانش به بحث گذاشته است.
کلینتون تاکید کرد زمانی که ایران از افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده سخن می‌گوید آمریکا نمی‌تواند تماشاچی باشد و اقدامی نکند.
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه، با کشورهای غربی اتمام حجت کرد در صورتی که تا یک ماه دیگر به پیشنهاد ایران برای خرید یا تبادل سوخت هسته‌‌ای در حجم اندک پاسخ ندهند، جمهوری اسلامی ایران سوخت مورد نیاز خود با غلظت ۲۰ درصد را در داخل کشور تولید خواهد کرد.
دولت جمهوری اسلامی ایران مهلت غیررسمی دولت آمریکا تا پایان ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) برای پذیرفتن پیشنهاد غرب مبنی بر ارسال اورانیوم به یک کشور دیگر برای غنی‌سازی بیشتر را رد و اعلام کرده بود که تضمینی برای بازگشت سوخت به کشور وجود ندارد.
درها باز است
هم ‌زمان بیل برتون، سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرد که درها به روی ایران باز است تا کار درست را انجام دهد و به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.
برتون اعلام کرد که اعضای شورای امنیت ملی دولت آمریکا و برخی از مشاوران ارشد اوباما هفته آینده درمورد اتخاذ گام‌های بعدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران تشکیل جلسه می‌دهند.
آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند درکنار آلمان اعضای گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.
موضع فرانسه
فرانسه، که عضوی از گروه هسته‌ای ۱+۵ است، مهلت یک‌ماهه ایران به غرب برسر غنی‌سازی اورانیوم را یک «چرخش دیپلماتیک» اعلام کرد.
برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، اعلام کرد که جامعه بین‌الملل این پیشنهاد ایران را درمورد برنامه هسته‌ای نمی‌پذیرد اما بحث با مقام‌های ایران درمورد برنامه هسته‌ای می‌تواند ادامه داشته باشد.
وزیران امور خارجه آمریکا و فرانسه هم‌چنین از آنچه که سرکوب بی‌رحمانه مردم معترض ایران توسط دولت عنوان کرده‌اند، انتقاد کرده و آن را محکوم کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر