کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

عطریانفر: خشونت محصولی جز خشونت به بار نمی‌آورد

‌محمد عطریانفر، عضو سابق حزب کارگزاران در نشست خبری به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و علت لغو جلسه قبلی خود را شرایط بعد از رحلت آیت‌الله منتظری اعلام کرد.
عضو سابق حزب کارگزاران با بیان این‌که دو اصل معیشت پایدار و امنیت که در قرآن برای نظام‌های اسلامی تاکید شده در جمهوری اسلامی دچار خدشه شده است گفت: زمانی که بحرانی شکل می‌گیرد طبیعتا کارگزاران اجرایی و افرادی که ماموریت خدمت به مردم را دارند کارهایشان تحت تاثیر بحران‌ها قرار خواهد گرفت به همین جهت معیشت مردم نیز دچار خدشه می‌شود.
وی ادامه داد: علی‌رقم این‌که اقتصاد ملی ما در سطحی است که دولت مستقر می‌تواند آن‌را حل کند اما به دلیل این‌که امنیت ملی ما دچار آسیب شده طبیعتا معیشت مردم نیز دچار آسیب خواهد شد.
وی با این استدلال که حضور و اظهار نظر نخبگان امری ضروری و قطعی است ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز تاکید داشتند که بر عهده نخبگان تکالیفی است که باید به آن توجه کافی کرد. بسیاری از چهره‌های سیاسی که در موضع نخبه حضور دارند در مقابل سکوت و یا حتی بیان سخنان خود نیز پاسخگو هستند.
عطریانفر اظهار داشت: تلقی من این است که اگر بخواهیم جریان اصلاحات در دفاع از ارزش‌های انقلاب پایدار بماند باید آسیب‌شناسی کرده و اقدامات و کارهای او را نقد جدی کنیم.
وی خاطر نشان کرد: اعلام مواضع چهره‌های شناخته شده در مقطع زمانی به این دلیل است که شاید بتواند در کنترل ناآرامی‌ها موثر باشد، بنده بر این باورم در حوادث انتخابات یک اختلاف خانوادگی در داخل نظام رخ داد که آثار آن‌را از زمان اعلام نتایج انتخابات تاکنون شاهد هستیم.
این فعال مطبوعاتی افزود: این اختلافات درونی به یک جریان نسبتا نگران‌کننده تبدیل شده و عملا با ساختارشکنی و تعریض به حوزه مقدسات، آثار سخیفی را از خود برجای خواهد گذاشت که نمی‌تواند مورد تایید چهره‌های معترض اصولی باشد.
وی استمرار نقد بر هر جریان سیاسی را رمز پایداری و بقای آن جریان دانست و گفت: اگر جریان‌ها در طول عمر سیاسی خود فرصت نقد را یافته و مسیر خود را اصلاح کنند می‌توانند پایدار مانده و نقش انقلابی خود را ایفا کنند.
عطریانفر محور نخست سخنان خود را تبارشناسی از جریان چپ سیاسی عنوان کرد و گفت: اصلاحات از جریان چپ سیاسی که در زمان امام وجود داشت متولد شد.جریان چپ نسبت خود را در آن زمان با مبانی انقلابی امام تطبیق داد که مهمترین موضوع آن تز حکومتی امام یعنی ولایت فقیه بود و در آن زمان جریان چپ به شدت خود را موظف به دفاع همه‌جانبه از این تز حکومتی امام می‌دانست.
وی با اشاره به این سخن امام خمینی مبنی بر این‌که ولایت فقیه مقابل دیکتاتوری را می‌گیرد اظهار داشت: به گفته امام حاکمیت ولایت فقیه در یک جغرافیای انسانی می‌تواند مقابل هر دیکتاتوری را بگیرد کسانی که مفهوم ولایت فقیه یا مصداق ولایت را بر شخصی مستقر می‌شود به سمتی تعریف می‌کنند که از آن دیکتاتوری استنباط می‌شود می‌توان گفت: مفهوم ولایت فقیه را متوجه نشده و یا نشناخته‌اند.
عضو سابق حزب کارگزاران تاکید کرد: چنین اندیشه و شخصیتی نه تنها خود دیکتاتور نیست بلکه کانون امیدی است که با هر حرکت اقتدارگرایانه در هر سطحی قدرت سیاسی و هر سطحی مدیریت حکومت ایستادگی می‌کند.
وی ادامه داد: بر این باورم که بعد از رحلت امام جریان چپ سیاسی و یا به تعبیر دیگر اصلاح‌طلبان به مانند زمان حیات امام التزامی را به ولایت فقیه نشان نمی‌دهند، چراکه بعد از رحلت ایشان به صورت کامل و عیان از رفتار آن‌ها این التزام مشاهده نمی‌شود.
این فعال مطبوعاتی خاطر نشان کرد: عمده‌ترین و بزرگ‌ترین خسارت را افتراق به این عمل و ذهن سیاسیون اصلاحات به وجود آورد ناخودآگاه اصلاحات به سمت رقیق شدن ارزش‌های انقلاب رفت که این ضربه نگران‌کننده در پوشش بدست آوردن برخی مطالعات سیاسی در دراز مدت آثار خود را بر جای خواهد گذاشت.
عطریانفر با بیان این‌که جریان اصلاحات در کشور به حق بر روی موضوع قانون و قانون‌گرایی تاکید کرده است ادامه داد: در دوره‌ای که اصلاحات قدرت را در دسترس داشتند سعی کردند قانونگرایی را اصل قرار دهند اما اگر به عملکردها نگاه کنیم معتقدم به مواردی از قانونمند حرکت کردن و یا مضامینی که در قانون اساسی به آن تاکید شده برخی از لایه‌های جریان اصلاحات به آن توجه نکرده و قانون‌گریزی را چه در رفتار و چه در گفتار خود نشان داده‌اند.
وی به بیان مصادیقی از قانون‌گریزی پرداخت و گفت: به‌طور نمونه اولین محور آن فاصله گرفتن از مواد اول و دوم قانون اساسی که عملا با بی‌اعتناعی از آن عبور شد هم‌چنین به گونه‌ای عمل و رفتار کردیم که این‌گونه برداشت می‌شد که قانون‌گرایی به معنای تقابل با رهبری است و اگر فردی در پناه و ذیل رهبری سخن می‌گوید به معنای این است که از التزام به قانون می‌خواهد دوری گزیند.

عضو سابق حزب کارگزاران تاکید کرد: جریان اصلاحات در فرایند ارتباطات جهان اسلام در مقام ضرورت از مستضعفان جهان خواسته یا ناخواسته منفعل بود و در عرصه سیاست‌ورزی در مقابل آمریکا و رژیم مشروع صهیونیست دچار نوعی تسامح بود که می‌تواند مورد نقد باشد و آنچه‌را که شایسته و بایسته خط امام است دنبال نشد.
وی افزود: دیپلماسی خارجی در لایه‌هایی بر این باور بود که آمریکا قدرت جهانی است و ما باید به ناچار خود را با آن سازگار کنیم. طبیعتا این امر ما را به نوعی دچار خودباختگی و عقب‌نشینی در برابر تهدیدها کرد.
وی گفت: اسرائیل دشمن دیوار به دیوار اعتقادی ما است به هر روشی این موضوع را اظهار می‌کند هر چند درگیری فیزیکی با این رژیم نداریم اما درگیری اعتقادی ما امری نیست که بتوان از آن به سادگی گذشت.
عطریانفر به سردادن شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران اشاره کرد و گفت: ریشه‌ها و مبانی چنین شعارهایی در کانون ذهن اشخاص به این تفکر که اسرائیل دشمن اعتقادی ما نیست، باز می‌گردد اگر شعاری در عرصه سیاست منتشر می‌شود اگر به عقبه توجه کنیم ریشه چنین شعارهایی مشخص خواهد شد و این امر ناشی از رنگ باختن همان موازین ارزشی است.
این فعال مطبوعاتی به بیان سوءاستفاده بیگانگان از برخی ساده‌اندیشی‌ها در عرصه سیاست پرداخت و گفت: اگر به مجموعه آثار به جای مانده از امام راحل توجه شود تذکرات فراوان ایشان در رابطه با بیگانگان را می‌توان مشاهده کرد، ایشان تایید بیگانگان از سیاست‌ها را جای تامل دانسته و خواستار آگاه بودن و حفظ هوشیاری نسبت به مسائل بودند.
وی به مواضع سران غربی در قبال حوادث ایران اشاره کرد و گفت: باید این همراهی رهبران و رسانه‌های بیگانه را مورد توجه قرار داد اگر میزان و محک، سخن امام باشد قطعا این همراهی مساله‌دار جای تامل است ما نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که نیروهای دشمن و بدخواهان بخواهند از آن استفاده کنند.
وی با بیان این‌که رهبری بر 3 اصل عزت، حکمت و مصلحت در حوزه سیاست خارجی تاکید دارند ادامه داد: اگر یک کارگزار سیاست خارجی و دیپلمات ما به اعتبار اینکه می‌خواهد عزت اسلام را در جهان حمایت و دفاع کند اگر رویکرد مصلحت‌گرایانه نظام را در نظر بگیرد به عزت نظام کمک نکرده است همان‌طور که در دولت مستقر برخی کارگزاران و دولت‌مردان با وجود اینکه می‌خواهند به اعتبار عزت کشور را نجات دهند سخنی به حکمت بر زبان نمی‌آورند یا مصلحت‌گرایی را مورد نظر قرار نمی‌دهند.
عطریانفر در بخش دیگری از این نشست به تلازم پایدار میان جمهوریت و اسلامیت نظام اشاره کرد و گفت: مضمون جمهوریت و اسلامیت نظام یک تلازم و همبستگی است که نه می‌توان جمهوریت را به اتکای اسلامیت نظام زیر سئوال برد و نه می‌توان اسلامیت نظام را به‌خاطر پرداختن بیشتر به جمهوریت را تضعیف کرد.
وی ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم برخی شعارها که در محافل مطرح می‌شود صحبت از حکومت اسلامی است در این مسئله اعلام می‌شود که ما نقشی را برای مردم قائل نیستیم و نقش مردم تشریفاتی است. عکس این موضوع نیز وجود دارد به دلیل شرایط عرفی و ذهنیت‌هایی که وجود دارد برخی می‌خواهند معقولیت جمهوریت را آن‌قدر بزرگ کنند که در گام اول اسلامیت را تحت شعاع قرار دهد و بعد خود جمهوریت را دچار آسیب کند.
این فعال مطبوعاتی به حوادث بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخاباتی برگزار شده که می‌تواند تخلفاتی در آن رخ داده باشد و اصولا قانون می‌نویسند که اگر تخلفی رخ داد بر اساس آن موضوع را بررسی و رسیدگی کنند. اگر احساس می‌کنیم در یک رقابت سیاسی از ما حقی ضایع شده باید با استفاده از ابزار قانونی حق خود را استیفا کنیم.
وی حضور 85 درصدی مردم در انتخابات را نصابی تاریخی در نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: به همان اندازه که این نصاب جای امیدواری و خوشحالی دارد اما این توقع را بوجود می‌آورد که در انتخابات‌های بعدی نیز باید خود را به این نصاب برسانیم و اگر از این نصاب پایین‌تر آمد شاید نشانه‌ای از کاهش محبوبیت و مشارکت مردم است.
عطریانفر ادامه داد: این اقتدار مردمی و صلابت جمهوریت در عین حال این‌که دلالت بر استحکام و پایداری نظام می‌کند متذکر این نکته به کارگزارنی است که بر اساس این انتخابات به قدرت رسیده‌اند که باید پاسدار این ارزش باشند.
وی تضعیف انسجام اجتماعی را یکی از عواقب حوادث بعد از انتخابات عنوان کرد و گفت: حیاتی‌ترین رکن برای بقا و گسترش هم‌افزایی اعتماد میان مردم و نظام است، اعتماد در پرتو ثبات سیاسی در حاکمیت شکل می‌گیرد و در این فرایند است که انسجام ملی و اجتماعی به وجود می‌آید.
عطریانفر با اشاره به اظهارات و بیانیه‌های برخی از احزاب اصلاح‌طلب گفت: صدور بیانیه‌های تند احزاب اصلاح‌طلب به ایجاد وحدت و ایجاد انسجام اجتماعی کمک نمی‌کند. این‌گونه از بین رفتن اعتمادها به گستاخی و مدعی‌گرایی بدخواهان تبدیل می‌شود.
وی ادامه داد: حوادث ضدامنیتی و ایجاد آشوب‌ها که در مقاطعی از جغرافیای ایران شاهد هستیم نشان از رویکرد گستاخانه بدخواهانی است که نمی‌خواهند این نظام وجود داشته باشد.
این فعال مطبوعاتی در ادامه سخنان خود به موضوع فرصت‌سوزی اشاره کرد و گفت: به دلیل این‌که قدرت اهم و فی‌الاهم کردن مسائل را نداشتیم فرصت‌های بسیاری را از دست دادیم مدعیان و تندروهای جریان اصلاحات با رفتار فزاینده رادیکالیسمی خود فرصت حضور جریان اصیل اصلاحات برای شرکت در رقابت‌های سیاسی را از اصلاح‌طلبان گرفتند.
عطریانفر اظهار داشت: در گذشته تحت تعابیر حاکمیت دوگانه یا طرح رفراندوم فرصت‌های ارزشمند حضور معنادار سیاسی خود را از دست دادیم و این مسئله توسط برخی از افراد دامن زده شد که برافروختن آتش آشوب‌های اخیر را در پی داشت.
وی با طرح این پرسش که با توجه به فرصت‌های از دست رفته در حوادث بعد از انتخابات آیا اصلاحات می‌تواند بار دیگر در موضع قدرت بر بیاید ادامه داد: پاسخ مثبت است اما مشروط به این‌که نقش تاریخی خود را در بازگرداندن آرامش به کشور در این فتنه به گونه‌ای ایفا کند که کاملا مشهود باشد. ممکن است در ایفای این نقش چهره‌های شاخص اصلاحات مورد نقد قرار بگیرند باکی نیست. صیانت از نظام، انقلاب و ارزش‌های نظام اگر از اصیلی‌ترین مسائل است چه باکی وجود دارد که منافع ما قربانی نظام شود و برخی حیثیت‌های بدست‌آورده خود را در مسیر نظام قربانی کنند.
عطریانفر تصریح کرد: رمز حیات و احیاء اصلاحات بازگشت به اصل نظام و حمایت از مضامین ماندگار امام و پشتیبانی از ولایت فقیه و ولی فقیه شجاع و مدبری است که در پرتو آن خدمت به قاطبه ملت میسر خواهد بود.
وی تاکید کرد: اصلاحات خارج از موازین نظام و یا تردید در تبعیت صادقانه از ولی فقیه سهم مهلکی برای اندیشه اصلاحی در نظام جمهوری است.
عضو مستعفی حزب کارگزاران در ادامه این نشست به ارائه راهکارهایی برای برون‌رفت از شرایط فعلی کشور پرداخت و گفت: از همه کسانی که دل در گرو ملت ایران دارند دعوت می‌کنم با پرهیز از هرگونه خشونت فضایی را برای هم‌دلی ایجاد کنند و به گونه‌ای نباشد که هر طرف به طرف مقابل اعلام کند که باید میدان را خالی کنی.
وی ادامه داد: این تفاهم و هم‌دلی در پرتو ولایت فقیه که پاسدار قانون است و رای ولی فقیه در شرایط بحرانی نافذ است ایجاد می‌شود.
عطریانفر اظهار داشت: باید در هر سطحی و توسط هرکسی هرگونه رفتار ساختارشکنانه باید محکوم شود چه اشخاصی که در پوشش مطالبات سیاسی فضا را خشن می‌کنند و چه افرادی که برای دفاع از نظام اقدام می‌کنند، اقدامات ساختارشکنانه قبول نیست.
وی تاکید کرد: اقدامات دو طرف باید قانونمند باشد و نیروی انتظامی به‌گونه‌ای باید در برابر ساختارشکنی افراد حرکت و اقدام کند که بعدها بتواند از عمل خود دفاع کند تا مساله‌ای مانند حادثه کهریزک رخ ندهد و مقام معظم رهبری به دلیل عملکرد بد برخی از مسئولان هزینه نشود.
عطریانفر با بیان اینکه در یک رقابت سیاسی امکان ابهامات وجود دارد اظهار داشت: کسانی‌که مسئولیتی در عرصه دارند باید در مقام رفع ابهام باید به هر کوشش و پوشش اقدام کنند معمولا در حوادث سیاسی برخی ابهام آفرینی می‌کنند و ابهام آفرینی جدا از وجود ابهام است چراکه افرادی عامدانه به دنبال تغییر فضا و رسیدن به اهداف خود هستند.
این فعال مطبوعاتی با تاکید بر این‌که خشونت محصولی جز خشونت به بار نمی‌آورد تصریح کرد: کسانی که تصور می‌کنند با خشن کردن فضای سیاسی چیزی به‌دست می‌آورند به آن‌ها صمیمانه می‌گویم خروجی آن خشونت، خشونت تندتری است و اولین قربانی آن کسی است که می‌خواهد فضا را از فضای امن و آرامش خارج کند.
عضو سابق حزب کارگزاران با تاکید بر این‌که حفظ و پاسداشت ارزش‌های دینی یک تکلیف است گفت: به نظر من حفظ و پاسداشت این مسائل به عنوان تکلیفی مضاعف بر دوش نخبگان است و باید اشخاص حرمت‌ها را نگه دارند.
عطریانفر ادامه داد: حرمت‌شکنی، ساختارشکنی و موضع‌گیری علیه نظام، رهبری و مقدسات دینی یک فرایند ضدانقلابی است.
وی به مسائل روز عاشورا و توهین به ولایت فقیه و شخص ولی فقیه اشاره کرد و گفت: هرچند که معتقدم عملکرد رسانه ملی باید در این مسائل مورد بررسی قرار بگیرد و صدا و سیما نباید به آن زیادی می‌پرداخت اما توهین هر چند اندک به ولی فقیه باشد باید در مقابل آن ایستاد و اعلام موضع کرد.
وی بر وحدت در جامعه تاکید کرد و گفت: رهبری محور وحدت در نظام جمهوری است و حول رهبری است که همه اختلافات زیر چتر ایشان می‌تواند به یک سر منزل برسد.
عطریانفر به مداخله قدرت‌های بیگانه در مسائل داخلی اشاره کرد و گفت: ‌نخبگان باید هوشیاری خود را حفظ کنند زیرا بیگانگان علاقمندند که سطح رقابت‌ها را از سطح طبیعی خارج تا بستر و زمینه را برای خود از همین بر هم خوردن تعادلات سیاسی بهتر کنند.
وی گفت: رهبری بر این باور است که همه عوارض خشونت را مشروط بر دعوت به آرامش و اعتماد به مسوولان کنترل کرد.
عطریانفر در پاسخ به پرسشی از سوی خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر این‌که شما در صحبت‌های خود از بازگشت آرامش به کشور سخن گفتید. آقای موسوی در بیانیه خود هتاکان را خداجو خوانده ارزیابی شما از بیانیه ایشان چیست؟ اظهار داشت صدر و ذیل بیانیه دو رویکرد متفاوت است اگر حسن‌ظن نشان دهیم محورهای پایانی ایشان بخصوص 2 بند از 5 بند می‌تواند مورد توجه مسوولان باشد.
عطریانفر به اولین راهکار موسوی در بیانیه اخیرش اشاره کرد و گفت: موسوی به صورت تلویحی دولت مستقر را به رسمیت شناخته که این به رسمیت شناختن و مسئولیت‌پذیر تلقی کردن دولت به معنای تمکین او از نتیجه انتخابات است.
وی در پایان گفت: موسوی در بند دیگری یک‌سری مطالبات مطرح کرده و اعلام کرده لزوما نباید همه بندها یک‌جا و در عرض هم انجام گیرد.به ایشان می‌گویم خود باید به روشنی این افق‌ها کمک کنید چرا که به گفته خودتان برای حل این مسائل نیازی به توافق و مذاکره نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر