کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

توصيه رهبر انقلاب و مراجع به آينده‌سازان ايران

با توجه به اینکه اکثریت جمعیت جمهوری اسلامی ایران را جوانان تشکیل می‌دهند، با ارسال استفتائی به دفتر مراجع تقلید عظام، از آنان خواستیم تا در یک یا چند جمله جوانان میهن اسلامیمان را نصحیت کنند. متن کامل استفتاء و پاسخ برخی مراجع تقلید که برای ما ارسال شد به شرح ذیل است:

متن استفتاء:

بسم الله الرحمن الرحيم
مرجع عاليقدر جهان تشيع (مد ظله)
سلام عليكم و رحمة الله و برکاته ...
لطفا در يك يا چند جمله، جوانان ايران اسلامي را نصيحت بفرمائيد تا ان شاء الله فرمايش حضرت مستطاب عالي چراغ راه آنان باشد، و به عبارتي ديگر جوانان كشورمان چگونه باشند تا جوان مورد رضايت حضرت حجت ابن الحسن(عج) باشند؟ با تشكر

پاسخ مراجع تقلید:

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای:

جوان‌ها بايد به علم بپردازند. بارها من گفته‌ام: اقتدار حقيقى يك ملت در گرو علم است. علم است كه بقيه‌ منابع و مايه‌هاى اقتدار را به كشور ارزانى مي‌دارد. از علم غفلت نكنيد؛ چه دانش‌آموزتان، چه دانشجوتان؛ در هر رتبه‌اى كه هستيد. مسئله‌ علم، مسئله تحقيق، مسئله‌ى مهمى است در كنار انگيزه‌ى دينى. دين خيلى باارزش است. دين فقط براى آباد كردن آخرت نيست، دين دنياى شما را هم آباد مي‌كند. دين به شما شور و نشاط و طراوت و تازگى مي‌بخشد. دين به شما اين روحيه را مي‌دهد كه در مقابل چشمتان همه اين قدرت‌هاى مادى كوچك و حقير بشوند، تهديد آنها اثر نكند، كار آنها اثر نكند. (برگرفته شده از سایت)

حضرت آيت‌الله شيخ ناصرمكارم شيرازي:

سعى كنيد همواره به ياد خدا باشيد، و تا مى‌توانيد به مردم خدمت كنيد، و نمازها را اوّل وقت بجا آوريد، و از همنشينى با دوستان ناباب و شركت در مجالس آلوده جدّاً بپرهيزيد.

حضرت آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی:

همه باید در همه حال، ذات مقدس پروردگار عالم را بر افکار و اعمال خویش ناظر بدانیم. مطالعه کتب مفید و معتبر را جدی بگیریم، اطاعت و عبادت الهی را با معرفت و خشوع انجام دهیم. و به طور کلی تکالیف و وظایف شرعی را با تقلید صحیح انجام دهیم.

حضرت آیت‌الله سید صادق روحانی:

جوانان باید اولا عقاید خود را مستدل کنند و لو با ادله بسیط و مختصر و بعد مراقب نماز باشند که در اخبار است اگر نماز قبول شود بقیه اعمال قبول می‌شود و اگر نستجیر بالله ترک شود یا صحیح خوانده نشود بقیه اعمال قبول نمی‌شود. و جوانان اگر درس می‌خوانند مواظب باشند که در درس و مدرک خیانت نکنند چون درس خواندن عبادتی است مهم و بواسطه خیانت و تزویر این عبادت از اثر ساقط می‌شود و اگر کاسبی می‌کنند، در روایات است کاسب حبیب خدا است به شرط آنکه در کسب موازین شرعیه را رعایت کنند. و با مفاسد این زمان اگر جوانان از اوائل زن بگیرند و باین اعمال فساد مبتلا نشوند، همانگونه که در روایات است جوان با ازدواج نصف دین خود را نائل شده است.

حضرت آيت‌الله سيد محمدعلی علوي گرگاني:

جوانان عزیز توجه داشته باشید که با رعایت موارد زیر ان شاء الله می‌توانید سعادت دنیا و آخرت را تحصیل نمائید: 1- همیشه در همه کارها چه در خفا و چه در علن خداوند را ناظر کار خود بدانید. 2 - از عمل به واجبات و ترک محرمات طفره نروید. 3 - قرآن را همیشه نصب العین خود قرار دهید. 4 - از توسل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بالخصوص حضرت أباعبدالله الحسین علیه السلام غافل نباشید. 5 - در مجالس اهل بیت حضوری پر رنگ داشته باشید. 6 - هیچگاه در کارهای اجتماعی از مسئولیت شانه خالی نکنید. 8 - به فرامین علمای اسلام و مراجع عظام عمل نمائید.

حضرت آيت‌الله شيخ حسين مظاهري:

بايد اولاً قدر جواني خود را بدانند و از اين دو سرمايه بزرگ سعادت دنيا و آخرت را تامين كنند و ثانياً تقواي الهي را جداً مراعات كنند. زيرا گناه، زندگي دنيا و آخرت را تباه مي كند و اگر يك زندگي كه دست عنايت خداوند متعال روي آن باشد مي‌خواهند، بايد متقي باشند.

حضرت آيت‌الله شيخ خليل مبشر كاشاني:

تهذيب نفس زيربناي رشد و تکامل انسان است که جوانان عزيز بايد بيشتر به اين امر مهم توجه عملي داشته باشند. مطلب ديگر اينکه ما هر چه به ظهور حضرت ولي الله الاعظم، حجت بن الحسن صلوات الله عليه نزديک مي‌شويم، جوانان عزيز بايد به تربيت نفوس خود پرداخته وآمادگي کامل جهت ظهور و پذيرش اهداف عاليه مبارکه حضرتش را پيدا کنندواين مهم براي تمامي آحاد مسلمين و مومنين ضرورت دارد. توجه به دو امر مراقبه و محاسبه در عملکرد شبانه روزي براي مومن بخصوص جواناني که طالب و جوياي حق و حقيقت و مشتاق سلوک الي الله مي‌باشند لازم است.

حضرت آیت الله شیخ حسین نوری همدانی:

جوانی را که سرمایه زود گذر است غنیمت بشمارید و خود را به انجام وظایف شرعیه و ترک محرمات عادت دهید و از خداوند قادر و متعال عاجزانه بخواهید که شما را در راه خیر و صلاح ثابت قدم بدارد و همواره در جبهه حق بر علیه باطل استوار فرماید.

در پایان گفتنی است تابدین لحظه دیگر مراجع تقلید به این استفتاء پاسخی نداده اند و به محض دریافت پاسخی از دفتر هر یک از مراجع تقلید عظام، به متن این خبر افزوده خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر