کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

آیت‌الله جوادی‌آملی: باید شبهات را شناسایی کرد

مهر: آیت الله جوادی آملی گفت: اگر انسان با آموزه های پیامبر و ائمه اطهار همیشه محشور باشد و با ولایت همراهی کند راه 40ساله را یک شبه طی می کند و اگر از این موقعیت ممتاز فاصله بگیرد راه یکشبه را 100 ساله سرگردان می شود.

آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر پنجشنبه در دیدار با مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی سراسر کشور با اشاره به تلاشهای دشمنان برای القای شبهات در ذهن جوانان اظهار داشت: شبهات و مکتب های انحرافی همیشه وجود دارد و ما هم همیشه موظفیم که از اسلام و تشیع دفاع کنیم.

وی تصریح کرد: دشمنان با دست خالی به میدان می آیند ولی عالمان دینی با دست پر وارد صحنه می شوند و تفاوت این دو مبارزه این است که آنها بستر مناسبی به عنوان فطرت و عقل ندارند یعنی دل مایه ای برای مکتب های انحرافی موجود نیست ولی برای مکتب توحید دل مایه و مبدا واقعی وجود دارد.

جوادی آملی یادگیری تدریجی علوم و اصطلاحات حوزوی و دانشگاهی را یکی از خواسته های خداوند از انسانها دانست و تصریح کرد: ممکن است خداوند انسان را ناقص خلق کند اما روح ناقص الخلقه نداریم.

استاد درس خارج حوزه ادامه داد: بستر و دل مایه جذب مبانی معرفتی برای همه افراد در همه حالات وجود دارد و در این زمینه خداوند خطاب به انسانها فرمود که شما این بستر اگر را بخواهید پیامبر و ائمه اطهار را فرستادیم که این دل مایه را شکوفا کند.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر انسان از این سرمایه به بهترین شکل ممکن استفاده کند خداوند فرق بین حق و باطل و ظلم و عقل را به او نشان می دهد.

وی با بیان اینکه مکتب های انحرافی هیچکدام از عوامل شکوفایی انسان را ندارند، تصریح کرد: انبیاء الهی این مکتبها را تایید نکرده اند و خداوند تبارک و تعالی نیز به آنها توجهی ندارد.

باید به شبهات پاسخ مناسب دهیم

جوادی آملی گفت: ما با داشتن همه این مبانی معرفتی اگر نتوانیم شبهات انحرافی را شناسایی و به آنها پاسخ مثبت دهیم، معلوم می شود که از این ظرفیتها و سرمایه های وزین بهره کافی نبرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در قبل از انقلاب اسلامی در برخی امور درد جدی داشتیم، افزود: جهان در آن روز سه قطبی بود اولی موحدان یعنی یهودی ها، زرتشتی ها و مسلمانان. دومی کمونیست ها و سومی بودایی ها و هندوها بودند که بت پرست بودند.

وی با اشاره به پیشرفت علم و صنعت در جهان کنونی خاطرنشان کرد: بیش از این مقدار که در کوچه ها و خیابانها موتورسیکلت هست بالای سر شما ماهواره وجود دارد.

جوادی آملی در همین زمینه گفت: در آن زمان نگرانی ما این بود که با پیشرفت علم بساط بت پرستی برچیده شود و اگر این اتفاق افتاد قشری عظیمی از بت پرستان به سمت کمونیستها گرایش پیدا کنند اما طولی نکشید بعد از انقلاب اسلامی اتحاد جماهیر شوروی فرو پاشید و شرک و بت پرستی همچنان وجود دارد.

وی معنویت جویی را یکی از ویژگی های بشر عنوان کرد و افزود: انسان باید به جایی تکیه کند و اگر بتوانیم تکیه گاه اصلی را به آنها بشناسانیم و خودمان عمل کنیم جامعه از شرک و شر مکتب های دیگر نجات می یابد.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: بشر خلائی دارد که باید پر شود و خداوند این خلاء را با دل مایه تقوا و توحید پر می کند.

استاد درس خارج حوزه نقش سازمان تبلیغات اسلامی را در این زمینه برجسته توصیف کرد و ادامه داد: باید خودمان را بهتر بشناسیم و بدانیم مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوسته درآمدن است. بدانیم انسان مرگ را می میراند نه مرگ انسان را؛ تا این موارد روشن نشود با موعظه و تبلیغ نه اخلاق در کشور گسترش می یابد و نه علوم اسلامی ما آنگونه که باید مورد توجه قرار میگیرد.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: اگر این گونه مسایل برای جوانان به خوبی روشن شود، آنها به دنبال دین منحوس نخواهند رفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاشهای حضرت موسی برای هدایت مردم و عدم همراهی برخی افراد با ایشان اشاره کرد و گفت: اگر انسان با آموزه های پیامبر و ائمه اطهار همیشه محشور باشد و با ولایت همراهی کند راه 40ساله را یک شبه طی می کند و اگر از این موقعیت ممتاز فاصله بگیرد راه یکشبه را 100 ساله سرگردان می شود.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه خدای سبحان می خواهد ما کریمانه زندگی کنیم، تصرح کرد: باید شبهات را شناسایی کرد و اسرار این مسئله را با جوانان در میان گذاشت. آن وقت ذات اقدس الله ما را کمک می کند.

وی بر ضرورت توجه به مباحث تحقیقی و علمی و لزوم پاسداشت از تلاش علما برای تبیین معارف اهل بیت تاکید کرد و گفت: ائمه اطهار که اسوه هدایت هستند از عالمان دینی که در نشر معارف الهی می کوشیدند تقدیر می کردند و مقدم آنها را گرامی می داشتند.

آیت الله جوادی تصریح کرد: اولین روز جهل هر کسی این است که فقط بگوید از دانشگاه یا حوزه فارغ التحصیل شده است. به خاطر اینکه روح تحقیق و پژوهش باید همواره زنده باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر