کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

پوست انسان بدبوترين پوست در جهان

رايحه تند و تيز و بي همتاي پوست بدن انسان مي تواند دو گونه از حشرات را به سوي خود جذب کند. نشانه اي که مي تواند براي درمان و کنترل بيماري هاي مالاريا و تب زرد بسيار کليدي و حياتي باشد.

به گزارش مهر، شدت رايحه پوست بدن انسان در ميان تمامي جانداراني که بر روي زمين ساکن هستند مانند ندارد. ويژه بودن رايحه بدن انسان از آن رو است که تقريبا تمامي بخشهاي بدن انسان رايحه خاص خود دارند در حالي که موجودات ميکروسکوپي که بر روي بدن انسان زندگي مي کنند نيز هر کدام از خود رايحه اي ايجاد مي کنند.


بر اساس مطالعات جديد اين بوي تند و تيز و قوي دست کم دو گونه از حشرات را به سوي خود جذب مي کند و درک عاملي که منجر به جذب اين حشرات مي شود مي تواند در پيشگيري از گسترش بيماري هايي از قبيل مالاريا و تب زرد جلوگيري کند.


به گفته محققان دانشگاه «واگنينگن» ميکروارگانيزم‌هايي که بر روي پوست بدن انسان زندگي مي کنند از مواد موجود بر روي پوست و تعريق بدن براي متابوليسم خود استفاده مي کنند و مواد غير فراّر را به مواد فراّر تبديل مي کنند. محققان با بررسي ساختار شيميايي عرق بدن انسان دريافتند مواد فراّر موجود در عرق بدن مي تواند عامل تعيين کننده براي انسان دوستي حشرات باشد در حالي که اين حشرات مي توانند ناقل بيماري هاي مهلک مانند مالاريا يا تب زرد باشند.


عرق بدن انسان ترکيبي پيچيده از دي اکسيد کربن، آمونياک، اسيد لاکتيک و هفت اسيد کربوکسيلي ديگر است که اين اسيدها رايحه عرق را ايجاد کرده و همين هفت اسيد کربوکسيلي حشرات را به شدت به سوي خود جذب مي کند.


در حالي که انسانها همواره بر اين باور بوده اند که بدن حيوانات نسبت به انسان از بوي ناخوشايندتري برخوردار است اما مطالعات نشان مي دهند تعداد مواد بودار فرار بر روي پوست حيواناتي مانند پرنده ها و پستانداران بسيار کمتر از انسانها است. براي مثال بر روي پرهاي مرغ و موهاي زرافه تنها چند اسيد کربوکسيل يافته شده است.


محققان براي انجام اين تحقيق توزيع، عملکرد و ميزان ترشحات غدد مختلف پوستي بدن انسان را با ديگر جانداران مقايسه کردند که بر اساس اين مطالعه بوي بدن انسان از بوي بدن بسياري از جانداران تندتر و ناخوشايندتر است. از سويي ديگر مطالعه بر روي حشرات نشان داده است که اين جانداران کودکان و افرادي که بوي خوب بدهند را کمتر نيش مي زنند.

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر