کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۸, یکشنبه

جنگ خیابانی در لیبی / قذافی: هوادارانم را مسلح می‌کنم

در حالی که درگیری میان معترضان و حامیان حکومت لیبی اکنون به خیابان های پایتخت رسیده و بیشتر شهرهای کشور نیز در دست نیروهای مخالف قرار گرفته، خبرگزاری ها گزارش می دهند که کماکان معمر قذافی کنترل طرابلس، پایتخت را دست دارد و طی سخنانی که از تلویزیون دولتی پخش شد، اعلام کرده است که هوادارانش را مسلح خواهد کرد تا اعتراض ها علیه او را بخوابانند.


معمر قذافی، رهبر لیبی، همچنین مدعی شد “با افراد مسلح، می توانیم همه این اغتشاش ها را شکست بدهیم. هر وقت لازم باشد، همه انبارهای اسلحه را باز خواهیم کرد تا لیبی تبدیل به شعله ای سرخ شود.”


به گزارش خبرگزاری فرانسه، قذافی در بخشی از سخنرانی، خطاب به حامیان خود گفت: “بخوانید، برقصید و آماده شوید! من خودم در میان مردم هستم. ما باید مبارزه کنیم و آنها را شکست بدهیم.”


بر اساس این گزارش، شبه نظامیان طرفدار دولت، غروب روز جمعه (دیروز) بر روی جمعیتی که بعد از نماز جمعه کنترل خیابان ها را در دست گرفته بودند، آتش گشودند، که دست کم هفت نفر در اثر این تیراندازی کشته شدند.


بر اساس گزارش خبرگزاری ها، قذافی روز شنبه گروهی از هواداران خود را در یکی از میدان های مرکزی پایتخت جمع کرد و از آنها خواست با دشمنانش بجنگند.


هم زمان خبرگزاری آلمان گزارش داده است که سیف الاسلام، از پسران معمر قذافی اذعان کرده است که نیروهای دولتی در شهرهای مصراته و زاویه در غرب لیبی دچار مشکل شده اند.


وی به روزنامه نگاران گفت در این شهرها، حملات بیشتری صورت نخواهد گرفت و دولت امیدوار است که بتواند برای برقراری آتش بس، با شورشیان وارد مذاکره شود.


در همین حال، سازمان ملل متحد در حال بررسی اقداماتی علیه لیبی در واکنش به خون ریزی های این کشور است و آمریکا تحریم هایی علیه معمر قذافی و افراد خانواده او اعمال کرده است.


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفت دولت معمر قذافی اصول پذیرفته شده بین المللی را زیر پا گذاشته است.


اوباما در همین راستا، دارایی های سرهنگ قذافی، اعضای خانواده او و مقام های بلندپایه دولت لیبی را مسدود کرده و گفته است املاک متعلق به دولت لیبی در آمریکا را نیز مصادره می کند.


شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است طی روزهای آتی قطعنامه ای با هدف تحریم لیبی تصویب کند.


بان کی – مون، دبیر کل سازمان ملل گفته است جامعه بین الملل باید هر چه سریع تر در این مورد وارد عمل شود.


وی تاکید کرد که موارد آشکار و جدی نقض حقوق بشر در لیبی رخ داده و هشدار داد: “ساعت ها و روزهای آینده برای مردم لیبی سرنوشت ساز خواهد بود.”


به گفته او، بیش از هزار نفر طی روزهای اخیر در لیبی کشته شده اند، ۲۲ هزار نفر به تونس فرار کرده و ۱۵ هزار نفر دیگر هم به مصر پناه برده اند.


بنا به گزارش خبرگزاری بی بی سی، اعتراضات در طرابلس زمانی از سر گرفته شد که مخالفان دولت، که در پی سرنگون کردن سرهنگ معمر قذافی هستند، بعد از اقامه نماز جمعه از داخل مساجد این شهر به خیابان ها آمدند.


در روزهای اخیر مساجد پایتخت تحت نظر تدابیر شدید امنیتی بوده است.


تلویزیون دولتی لیبی می گوید منابع دولتی در طرابلس گزارش کشته شدن سه نفر در اعتراضات روز جمعه را انکار کرده اند.


با این حال بخش بزرگی از کشور لیبی در حال حاضر در دست نیروهای ضد دولتی است و در آخرین تحول مربوط به لیبی، محمد السنوسی، ولیعهد پیشین این کشور که از زمان سرنگونی پادشاهی لیبی در تبعید به‌سر می‌برد با ستودن قهرمانی‌های مردم این کشور از جامعه جهانی خواست تا معمر قذافی را از قدرت برکنار کنند.




View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر