کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۸, یکشنبه

معترضان تونسی خواهان تصفیه دولت جدید از عناصر حکومت سابق شدند







سه کشته در جریان اعتراضات روز شنبه

جرس: با گذشت بیش از یک ماه و نیم از به نتیجه رسیدن اعتراضات در تونس و فرار رئیس جمهور آن کشور به خارج از کشور، معترضان تونسی هم‌چنان خواستار "تصفیه" دولت جدید از عناصر دولت پیشین هستند و درگیری پلیس تونس با معترضین در پایتخت این کشور - در روز شنبه - حداقل سه کشته و ده ها زخمی برجای گذشته است.










به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماموران گارد ضد شورش، روز شنبه هفتم اسفند – ٢۶ فوریه، برای پراکنده کردن مردمی که در برابر ساختمان وزارت کشور در پایتخت جمع شده بودند، از گلوله های واقعی، گاز اشک آور و باتوم استفاده کردند.


همچنین آمده است "پلیس در این درگیری از حمایت نیروهای لباس شخصی نقاب دار مسلح به چوب دستی برخوردار بود."




معترضان خواهان استعفای دولت محمد غنوشی، نخست وزیر شده اند که پس از کناره گیری زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق قدرت را در دست گرفته است.




در خبری دیگر اینکه گزارشگر سرویس جهانی بی بی سی می گوید که معترضان تلاش کردند ساختمان وزارت کشور را به تصرف درآوردند و درگیری طرفین چند ساعت ادامه داشت.




وزارت کشور تونس اعلام کرد که ده ها معترض زخمی و سه نفر آنها کشته شده اند. در بیانیه این وزارتخانه نوشته شده است که شماری از ماموران دولتی نیز مجروح شده اند. بر اساس این بیانیه دست کم ۱۰۰ نفر از معترضان دستگیر شده اند.




روز جمعه نیز تظاهرات بزرگی در تونس انجام شد که با دخالت ماموران امنیتی و پلیس در هم شکسته شد و حداقل ۹۰ نفر بازداشت شدند.




غنوشی که خود از اعضای حکومت سابق است، وعده داده است که پس از برگزاری انتخابات ماه ژوئیه کناره گیری کند.




دولت او از عربستان سعودی درخواست کرده است که رهبر سابق تونس را به این کشور تحویل دهد، چرا که تونس در نظر دارد زین العابدین بن علی را به خاطر سرکوب مردم معترض محاکمه کند.




زین العابدین بن علی در پی اعتراضات گسترده مردم، در روز ۱۴ ژانویه امسال کشورش را ترک کرد و به عربستان سعودی پناه برد. او ۲۳ سال بر تونس حکومت کرده بود.




گفتنی است دولت موقت تونس تا کنون مشخص نکرده است که انتخابات پیش رو، انتخابات پارلمانی خواهد بود یا انتخابات ریاست‌جمهوری و به همین دلیل اعتراضات راهپیمایان به حضور محمد غنوشی در دولت موقت، که از هم‌پیمانان پیشین، بن علی بوده‌، خشم مردم را همچنان شعله ور نگاه داشته است.

 

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر