کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۸, یکشنبه

در اين خانه‌ها دست به سياه و سفيد نمي زنيد

اگر بخواهيم تصويري از زندگي آينده را در ابعاد مختلف به تصوير بكشيم نبايد، حضور گسترده فناوري و بويژه فناوري‌هاي ديجيتالي را كه به يكي از ابزارهاي لازم و ضروري براي تامين نيازهاي انسان امروزي مبدل شده‌اند از ياد ببريم.

همچنين اگر شما از جمله افرادي هستيد كه علاقه‌مند به تجربه زندگي در خانه‌اي رويايي يا به اصطلاح رمانتيك هستيد به شما توصيه مي‌كنيم كه روشن كردن شمع‌هاي كم‌نور و تزئيني روي ميز شام و گوش دادن به يك صفحه‌گرامافون در هنگام غذاخوردن كه به عنوان تصويري از يك منظره رويايي بر ذهنتان نقش بسته است را براي هميشه از ذهنتان پاك كنيد.

ما انسان‌هاي امروزي در عصر فناوري زندگي مي‌كنيم و به همين دليل بايد از اين پس تصاويري را از زندگي آينده در ذهنمان مجسم كنيم كه نقش فناوري در آن مقايسه با امروز بسيار پررنگ‌تر باشد.

در نمايشگاهي كه بتازگي در شهر لندن و با هدف معرفي فناوري‌ها و گجت‌هايي جديد كه در خانه‌هاي آينده جايگزين اثاثيه و لوازم امروز خواهد شد، برگزار شد مجموعه‌اي از فناوري‌هاي جديدي كه از ويژگي‌هاي خانه‌هاي آينده خواهند بود به نمايش گذاشته شد كه اگرچه برخي از آنها بيشتر جنبه سرگرمي داشتند، اما در اين ميان فناوري‌هايي به چشم مي‌خورد كه به نظر مي‌‌رسيد كاربرد آنها بتواند سهولت در انجام بسياري از كارهاي روزمره و خسته‌كننده زندگي را به ارمغان آورد. البته بايد اين نكته را خاطر نشان كرد كه اغلب اين فناوري‌ها قيمت‌هاي بسيار بالايي داشتند كه شايد در مقايسه با قابليت‌هاي منحصر به‌فرد آنها تعيين چنين قيمت‌هايي براي آنها چندان هم غيرمنطقي نباشد.

از تختخواب‌هاي جادويي تا ايستگاه‌هاي كاري سيار

وقتي خسته از كار روزانه به خانه برمي‌گرديد، كافي است قبل از هر چيز سراغ نپ‌شل برويد. كافي است فقط 30 دقيقه روي اين تختخواب جادويي دراز بكشيد و چشم‌هايتان را ببنديد تا پس از آن به اندازه يك خواب كامل شبانه احساس شادابي كنيد.

اين تختخواب به گونه‌اي طراحي شده است كه براساس پديده‌هاي روان‌شناختي رنگ و صدا نوعي احساس آرامش و امنيت را در شما ايجاد كرده و هرگونه آثار ناشي از خستگي‌تان را از بين مي‌برد. اگرچه شايد ادعاي طراحان اين تختخواب جادويي كمي عجيب و دور از ذهن به نظر برسد اما به ياد داشته باشيد كه فناوري خود جادويي است كه مي‌تواند همه روياهاي شما را دست‌يافتني سازد. حالا پس از مدت كوتاهي استراحت مي‌توانيد فعاليت‌هاي روزانه خود را از سر گيريد.

اگر در خانه تنها هستيد حضور جوبات يك ربات ناطق و سخنگو است، به شما كمك مي‌كند تا زماني كه در خانه هستيد، احساس تنهايي نكنيد و حتي بتوانيد با حضور او در محفظه اووي (

Ouei)‌ كه فضايي اختصاصي براي علاقه‌مندان و دوستداران بازي‌‌هاي كامپيوتري است، يك بازي دوستانه 2 نفره را نيز تجربه كنيد. اين دستگاه توسط اعضاي تيم فرمول يك مك‌كلارن طراحي شده است و مي‌تواند جاي گرم و نرم يا حتي خنكي باشد كه بتوانيد ساعت‌ها و بدون مزاحمت در آنجا بازي كنيد. پس از وارد شدن به اين محفظه اختصاصي مي‌توانيد سيستم تهويه هواي آن را به دلخواه خود تنظيم كنيد.

بلافاصله نمايشگر چرخان آن در مقابل شما قرار مي‌گيرد و به محض دريافت فرمان شما به عنوان يك نمايشگر تلويزيوني، كامپيوتري يا حتي يك كنسول بازي در اختيار شما خواهد بود. اما اگر بخشي از كارهاي روزانه را كه در محل كارتان قادر به انجام آنها نبوده‌ايد همراه خود به خانه آورده‌ايد تا به پايان برسانيد، مي‌توانيد سري به ايستگاه كاري سيار خود بزنيد.

اين فناوري‌ يك ايستگاه كاري سيار را در اختيار شما قرار مي‌دهد كه مي‌توانيد آن را در هر جاي خانه كه دوست داشته باشيد، مستقر كنيد. شما مي‌توانيد حتي از اين ايستگاه كاري سيار در محل كارتان نيز استفاده كنيد. اين فناوري همه آنچه را كه براي انجام كارهايتان نياز داريد در اختيار شما قرار خواهد داد و اين در حالي است كه در اين ايستگاه راحتي و آرامش را هنگام انجام كارهايتان تجربه خواهيد كرد.

سايه سنگين فناوري‌هاي ديجيتال بر روابط اعضاي خانواده

از آنجا كه با نفوذ فناوري در ابعاد مختلف زندگي ما انسان‌‌ها بيم آن مي‌رود كه رفته رفته روابط ميان اعضاي خانواده به دست فراموشي سپرده شود.

نكته: اگر شما علاقه‌منديد كه هنگام غذاخوردن سري به آخرين اخبار و تحولات دنيا بزنيد، مي‌توانيد از سطح‌ ميزهاي هوشمند به عنوان يك نمايشگر كامپيوتري استفاده كنيد و سايت‌هاي خبرگزاري‌ يا روزنامه‌هاي منتشر شده را روي سطح ميز غذاخوري دانلود كرده و نگاهي هم به عناوين خبري بيندازيد

اين بار نيز فناوري به كمك ما انسان‌ها آمده است تا در حالي كه هر يك از اعضاي خانواده در گوشه‌اي از خانه سرگرم استفاده از امكاناتي است كه اين فناوري‌ها در اختيار آنها قرار داده است، بتواند از طريق دوربين‌هاي ويدئويي سيار مجهز به سيستم

wi-fi از طريق صوتي يا تصويري با ديگر اعضاي خانواده در ارتباط باشد و به اين ترتيب با كمك روويو (Rovio)‌ شما تنها به اندازه يك كليك با ديگر اعضاي خانواده و دوستانتان فاصله داريد و مي‌توانيد بلافاصله از حال آنها باخبر شويد. اگرچه امروزه كمبود وقت يكي از مشكلاتي است كه ما را از انجام بسياري از كارهايي كه به آنها علاقه‌مند هستيم منع مي‌كند، اما خوشبختانه در خانه‌هاي آينده كه از جنس فناوري‌هاي جديد هستند، شما مي‌توانيد انجام بسياري از كارهاي خسته‌كننده نظير جارو كشيد و شستن لباس‌ها را نيز به دست فناوري بسپاريد و از مدت زماني كه پيش از اين به انجام اين كارها اختصاص مي‌داديد براي انجام كارهاي مورد علاقه خود استفاده كنيد.

در حالي كه جاروبرقي‌هاي رباتيك هوشمند كه توسط شركت بزرگ توليدكننده تجهيزات الكترونيكي يعني سامسونگ طراحي شده‌اند به كمك سيستم‌هاي مسيرياب و همچنين سنسورهايي كه به محض برخورد با هر گونه مانعي در مسير حركت تغيير مسير مي‌دهند در حال تميز كردن همه سطوح از گرد و غبار هستند و بعد رخت‌‌هاي كثيف كه از زمين تا آسمان با سبدهايي كه در خانه‌هاي امروزي از آنها براي جمع‌آوري لباس‌هايي كه بايد شسته شوند استفاده مي‌كنيم، متفاوت هستند بدون نياز به آب و به محض انداختن لباس در آن، به صورت خودكار لباس‌هاي شما را شسته، خشك كرده و حتي چروك‌هاي ايجاد شده در سطح آن را از بين مي‌برند.

شما مي‌توانيد كمي روي صندلي صوتي يا

sonic هم لم دهيد و استراحت كنيد. اين فناوري كه شبيه يك مبل استوانه‌اي شكل است تنها براي استراحت و گوش دادن به موسيقي ساخته شده است. اين صندلي به گونه‌اي ساخته شده كه وقتي به موسيقي گوش مي‌كنيد، احساس مي‌كنيد كه درست در وسط يك بلندگو نشسته‌ايد و در حال گوش دادن به موسيقي هستيد.

وقتي انجام همه امور را به دست فناوري مي‌سپاريد

آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه بتوانيد در مقابل يك آينه بايستيد و از هر آنچه سلامت شما را تهديد مي‌كند، مطلع شويد.

اگرچه ممكن است اين تصور اندكي دور از ذهن به نظر برسد، اما در حقيقت رويايي است كه به كمك فناوري‌هاي جديد يا امروزي محقق شده است.

اين آينه‌ها پس از اين كه فرد در مقابل آن قرار مي‌گيرد، بلافاصله اطلاعات و داده‌هايي را با توجه به وضعيت ظاهري افراد دريافت كرده و بر اين اساس اطلاعات ديگري نظير اندازه‌گيري فشار خون، شدت ضربان قلب و همچنين تغيير وزن افراد را نيز در كنار هم قرار داده و پس از تجزيه و تحليل اين اطلاعات آخرين اخبار مربوط به وضعيت سلامت شما را اعلام مي‌كند.

پس از دريافت اين اطلاعات مي‌توانيد از فناوري سوك كه به عنوان يك دستيار براي آشپزي به شما كمك مي‌كند بخواهيد كه با توجه به هشدارهاي اعلام شده از سوي اين آينه درخصوص وضعيت سلامت‌تان، غذاي مناسبي را براي شام امشب به شما توصيه كند.

سوك با دسترسي به شبكه هوشمندي كه در آشپزخانه شما نصب و راه‌اندازي شده است، با توجه به مواد غذايي كه در خانه موجود است و همچنين با در نظر گرفتن يك رژيم غذايي مناسب براي وضعيت سلامت شما، شام امشب، مواد مورد نياز و دستور تهيه آن را در اختيار شما قرار مي‌دهد و جالب اين كه انجام اين كارها را با دقتي بيشتر از آشپزخانه‌هاي حرفه‌اي انجام مي‌دهد.

پس از اين كه شام امشب را آماده كرديد از همه اعضاي خانواده دعوت كنيد تا براي صرف شام به سالن غذاخوري بيايند. شما غذا را‌ آماده كرده‌ايد و ميز شام را هم چيده‌ايد كه ناگهان متوجه مي‌شويد فراموش كرده‌ايد آب يا نوشابه را سرميز بگذاريد، اما اصلا نگران نباشيد چون مجبور نيستيد به‌ آشپزخانه برويد، تنها كافي است دكمه‌اي را كه روي ميز وجود دارد فشار دهيد تا ازوسط ميز يك يخچال كوچك خارج شود و هر آنچه را كه فراموش كرده‌ايد، سر ميز بگذاريد.

اين در حالي است كه اين ميزهاي هوشمند مطابق سليقه هريك از افراد خانواده قابل تغيير خواهند بود، اگر شما علاقه‌منديد كه هنگام غذاخوردن سري به آخرين اخبار و تحولات دنيا بزنيد، مي‌توانيد از سطح اين ميز به عنوان يك نمايشگر كامپيوتري استفاده كنيد و سايت‌هاي خبرگزاري‌ يا روزنامه‌هاي منتشر شده را روي سطح ميز غذاخوري دانلود كرده و نگاهي هم به عناوين خبري بيندازيد. اما اگر تصور مي‌كنيد وجود اين فناوري‌هاي بسيار گران‌قيمت در محيط خانه شما بيش از هر چيز موجب نگراني‌تان درخصوص تامين امنيت خانه خواهد شد به شما مژده مي‌دهيم كه خوشبختانه فناوري، فكر آن را هم كرده و سيستم سه‌بعدي هوشمندي را براي تامين امنيت خانه‌هاي شما طراحي كرده است.

اين سيستم هوشمند از طريق دريافت داده‌هاي بيولوژيكي فعال مي‌شود و به اين ترتيب شما قادر خواهيد بود تنها با يك انگشت كه كليد ورود به اين سيستم خواهد بود همه قسمت‌هاي مختلف را از طريق يك سيستم هشداردهنده تحت نظر قرار دهيد.

اگرچه شايد تصور كنيد كه همه آنچه را كه در اينجا به ‌آن اشاره كرديم، تنها روياهايي برخاسته از ذهن انسان‌هاست، اما در حقيقت همه اين فناوري‌ها در حال حاضر طراحي و ساخته‌‌ شده‌اند، اما اين كه ما نيز روزي بتوانيم در خانه‌هايي از جنس فناوري زندگي را تجربه كنيم، موضوعي است كه شايد دستيابي به آن سال‌هاي زيادي به طول انجامد.

منبع :‌Talktalk.co.uk

فرانك فراهاني‌ / جام جم

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر