کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

کشف راز مهاجرت لاک پشت‌هاي دريايي

محققان دانشگاه کاروليناي شمالي موفق شدند يکي از قديمي ترين رازها را درباره مهاجرت طولاني مدت لاک پشتهاي دريايي "پشت سرخ" کشف کرده و به قدرت لاک پشتها در تعيين طول جغرافيايي با استفاده از نشانه هاي مغناطيسي پي ببرند.

به گزارش خبرگزاري مهر، تا به امروز توانايي مسيريابي گونه هاي مهاجري مانند لاک پشتهاي دريايي "پشت سرخ" براي دانشمندان به شکلي پديده اي مرموز و ناشناخته باقي مانده بود زيرا اين جانداران مي توانند هزاران کيلومتر مسير را بدون داشتن کوچکترين نشانه بصري قابل مشاهده اي طي کرده و خود را به مقصد مورد نظرشان برسانند.


اما اکنون اين گونه به نظر مي رسد لاک پشتهاي پشت سرخ مي توانند با استفاده از دو سري نشانه مغناطيسي طول جغرافيايي را براي خود تعيين کنند. اين اولين باري است که چنين توانايي در ميان جانداران دريايي شناسايي شده است.


با وجود اينکه تا کنون گونه هاي مختلفي از لاک پشتهاي دريايي با توانايي تعيين عرض جغرافيايي با استفاده از نشانه هاي مغناطيسي شناسايي شده اند، محققان باور داشتند استفاده از اين نشانه ها براي تعيين طول جغرافيايي غير ممکن است.


با اين همه لاک پشتهاي پشت سرخ با نمايش دادن توانايي استفاده از شدت و زاويه ميدان مغناطيسي زمين براي تعيين طول جغرافيايي دانشمندان را شگفت زده کردند. به گفته "ناتان پوتمن" مدير اين پروژه تحقيقاتي در دانشگاه کارولينا، دشوارترين بخش از مسيريابي دريايي در درياهاي آزاد تعيين طول جغرافيايي يا موقعيت شرق-غرب است.


به گفته پوتمن انسان نيز براي دست پيدا کردن به اين توانايي قرنها زمان صرف کرد تا بتواند با استفاده از آن به سفرهاي درازمدت دريايي برود. اين در حالي که لاک پشتهاي پشت سرخي که تازه سر از تخم درآورده اند نيز مي توانند به محض ورود به دريا از اين ويژگي خود براي موقعيت يابي استفاده کرده و مسير خود را به سوي اقيانوس آزاد بيابند. سپس پشت سرخهاي جوان براي چندين سال مسيرهاي پيچيده و چندين هزار کيلومتري مهاجرت را با موفقيت پيدا کرده و طي مي کنند.


محققان براي انجام اين مطالعه، پشت سرخهاي نوزاد را در مخازن مدوري از آب قرار دادند و با استفاده از سيستم مسيرياب الکترونيکي مسيرهاي شناي اين جانداران را تحت نظر گرفتند. محققان مشاهده کردند لاک پشتهاي نوزاد به راحتي مي توانند با استفاده از اطلاعاتي که از ميدان مغناطيسي زمين به دست مي آورند طول جغرافيايي خود را تعيين کنند.


پوتمن مي گويد در طول مسير مهاجرت طولاني اين لاک پشتها، تقريبا تمامي مناطق به وسيله ترکيبي از شدت و زاويه ميدان مغناطيسي زمين نشانه گذاري شده است. از اين رو لاک پشتها مي توانند طول جغرافيايي را با استفاده از ترکيب کردن شدت و زاويه ميدان مغناطيسي در سيستم مختصاتي X و Y تعيين کنند.


به گفته محققان اين کشف نه تنها مي تواند يکي از اسرار مهم زندگي لاک پشتهاي دريايي را حل کرده و به حفظ آنها از خطر انقراض کمک کند بلکه مي تواند در توسعه بخشيدن به فناوري هاي مسيريابي انساني نيز تاثير داشته باشد.


بر اساس گزارش بي بي سي، محققان باور دارند در شرايطي که شايد حتي ماهواره ها هم نتوانند براي يافتن مسير به انسانها کمک کنند، استفاده از چنين سيستمي که مبتني بر دو جنبه از ميدان مغناطيسي زمين است، مي تواند بسيار کاربردي و گاه حياتي باشد.

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر