کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

هفت پرده: از جشنواره بی ستاره موسیقی تا اپرای عروسکی حافظ!






سعید زندگانی

جرس : در"هفت پرده" این هفته سری به جشنواره بی ستاره موسیقی فجر می زنیم؛ توهم توطئه در سینما را از زبان وزیر ارشاد می خوانیم؛ به سخنان وزیر پیشین گوش می دهیم که از توقیف 15 فیلم در زمان وزارتش می گوید؛ خبر حضور عباس کیارستمی در میان 50 کارگردان بزرگ جهان را می بینیم؛ ششمین جایزه سینمای ایران از "برلیناله" امسال و جوایز سالهای قبل را می شناسیم؛ و در پایان خبر اپرای عروسکی "حافظ" را می خوانیم که بهروز غریب پور در تدارک آن است و علیرضا قربانی آوازخوان نقش "حافظ" خواهد بود.
 







 


جشنواره موسیقی، بی ستاره هایش؟




اگر از جشنواره سینمائی فجربگذریم، مراسم ریز ودرشت و کم رونق دیگری که امسال بنام "جشنواره" و در سالگرد انقلاب در رشته های گوناگون هنری برگزار کردند، به همه چیز شبیه بود جز همایشهائی که از آن بوی "جشن" به مشام برسد. از جمله آخرین آنها که هم اکنون در جریان است یعنی "جشنواره موسیقی فجر" که روزنامه خبر در مورد آن نوشته "جشنواره ای که آسمانش ستاره ندارد" و خبرگزاری ایلنا با عنوان "تکنوازان هم شوری بپا نکردند" از آن یاد کرده است.




در این جشنواره جز اجرای نیم بند ارکستر سنفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی و روی صحنه رفتن ارکستر ملی به رهبری "بردیا کیارس" آنهم پس از دوسال و نیم که استاد "فرهاد فخرالدینی" آنرا ترک کرد و خانه نشین شد، اتفاق خاص دیگری نیافتاده است. در برنامه تکنوازان نیزاستاد فرهنگ شریف برخلاف برنامه پیش بینی شده روی صحنه نرفت و اعلام کردند که این تارنوازکهنه کار بیمار است و در بیمارستان بستری!




اما ستاره هائی که در جشنواره نبودند، در جائی دیگر و به دور از برنامه های تبلیغات حکومتی سر به کار خود داشتند یا برای برنامه های آینده خود آماده می شدند: استاد محمدرضا شجریان به دوبی رفت و آخرین کنسرت از تور "رندان مست" را با گروه بزرگ شهناز برای چند هزار علاقمند مشتاق روی صحنه برد؛ استاد حسین علیزاده که قبل از جشنواره موسیقی فجر گفته بود عدم حضور در این جشنواره حداقل اعتراضی است که هنرمندان می توانند به وضع موجود انجام دهند، همراه مجید خلج در کار برگزاری کنسرتهای "دونوازی" در شهرهای مختلف کشور است؛ گروه شمس به رهبری استاد کیخسرو پورناظری و خوانندگی علیرضا قربانی، آماده می شوند که بمناسبت سی امین سال آغاز به کار این گروه از یازدهم تا سیزده اسفند در سالن نمایشگاه تهران روی صحنه بروند؛ علی قمصری برنامه "برف خوانی" را با اشعار مهدی اخوان ثالث و با صدای محمد معتمدی در چند شهر اجرا خواهد کرد و گروههای نامدار دیگری مانند "کامکارها" و "دستان" آماده اجراهای خارج از کشور خود می شوند. موزیسین ها همه جا هستند، جز جشنواره فجر که بی ستاره ها رونقی ندارد!




توهم توطئه درسینما!




مسئولان حکومتی همه جا به دنبال "توطئه" دشمنان و مخالفان خود می گردند، بویژه در زمینه های فرهنگی و هنری! از جمله وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد که شکست فیلمهای سیاسی مورد نظر خود در جشنواره سینمائی فجر امسال را نتیجه یک "توطئه" می داند و در باره فیلم «پایان‌نامه» که به زعم او یک فیلم ارزشی و سیاسی است، می گوید: "برخی تماشاگرنماها با طرح و برنامه قبلی در سالن نمایش فیلم حضور پیدا کرده و از همان ابتدا شروع به هو کردن می‌کردند که در واقع این نشان می‌دهد برخی افراد برای اعمال دیدگاه‌های شخصی خود در جشنواره حضور می‌یافتند"!




اشاره محمد حسینی به جلسه نمایش فیلم "پایان نامه" به کارگردانی "حامد کلاهداری" و تهیه کنندگی "روح اله شمقدری" یکی از نزدیکان جواد شمقدری معاونت سینمائی وزارت ارشاد در جشنواره امسال است. هنگام نمایش این فیلم که نگاهی سطحی و حکومتی به ماجراهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری دارد، بسیاری از منتقدین، روزنامه نگاران و تماشاگران به نشانه اعتراض سالن سینمای را ترک کردند و همین اعتراض موجب شد که جایزه ای هم به آن تعلق نگیرد و در نظر سنجی از تماشاگران نیز بعنوان بدترین فیلم جشنواره شناخته شود.




به نوشته خبرگزاری "فارس"، وزیر ارشاد که در نشست رؤسای بانوان حزب مؤتلفه سراسر کشور سخن می گفت، به فیلم‌های اکران شده در جشنواره فجر امسال اشاره کرد و افزود: "امسال فیلم‌های خوبی مثل جنگ 33 روزه، پایان‌نامه که مربوط به حوادث فتنه سال گذشته بود و فیلم اخراجی‌ها 3 با رویکردی کاملا سیاسی در بیست ‌و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند." حسینی افزود: "برخی ازکسانی که در برج میلاد برای تماشای فیلم‌های دهه فجر حضور پیدا می‌کنند، پایبندی کافی نداشته و یا آن‏گونه که انتظار می‌رود، نیروهای علاقه‌مند به فرهنگ و سینما نیستند." وی با بیان اینکه اقدام این افراد در لحظات ابتدایی فیلم تنها به این دلیل است که کسانی که برای دیدن فیلم آمده‌اند آن را نگاه نکنند، یادآور شد: "چنین افرادی در ایجاد اغتشاش و جنجال آفرینی ید طولایی دارند"!




او در خصوص اینکه گفته می‌شود وزارت ارشاد به شبکه ماهواره‌ای "من و تو" مجوز داده است، گفت: "این موضوع از اساس نادرست است، اما به‎گونه‌ای تبلیغات در این زمینه به وجود آمد که حتی دادستان نیز موضع‌گیری و خواستار مشخص شدن موضوع توسط وزارت ارشاد شد." وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیشتر کشورهای آمریکای لاتین خواهان ترجمه آثار انقلابی در کشورشان هستند، افزود: "در بسیاری از کشورها علاقه جدی به آثار حضرت امام(ره) و دیگر اندیشمندان کشورمان وجود دارد که تردیدی نیست همه این اتفاقات در اثر استقامت مردم ما بوده است." حسینی به دوران اصلاحات اشاره کرد و افزود: "مسلمانان در ایام حج به ما می‌گفتند که شما از آ‌رمان‌های امام(ره) دست برداشته‌اید. اما تحولات بسیار خوبی از سال 84 به بعد و در دولت نهم و دهم در کشور صورت گرفت"!


 

صفارهرندی: محصول ما 15 فیلم توقیفی بود!




محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد احمدی نژاد در دوره قبلی ریاست جمهوری نیزبه وضعیت کنونی سینما تاخت، آنرا حاصل بی بند و باری دوره اصلاحات خواند و ضمن اعتراف به این مسئله که محصول دوره وزارتش پانزده فیلم توقیفی بوده، گفت : "برخی از مشکلات امروز سینما به دوران اصلاحات و فیلم‌های دختر و پسری که باب شد باز می‏گردد و کار را به جایی رساند که سینما دیگر خانوادگی و متکی بر ارزش‌ها نیست؛ اما حرف ما یک چیز و در عمل سینما یک چیز دیگر است که آن تکیه زدن سینما بر تاریخی یکصدساله است که در آن نقشی نداشته‌ایم و حتی قبل از انقلاب ما بچه مسلمان‌ها سمت سینما هم نمی‏رفتیم."




به نوشته "خبرآنلاین" وزیر سابق ارشاد در یک سخنرانی با تاکید بر این مطلب که در سینما هرچه داریم پس از انقلاب است، به انتقاد از ابراهیم حاتمی کیا فیلمسازی که آثار ارزنده ای در مورد جنگ تحمیلی دارد، پرداخت و گفت: "برخی در میانه راه دچار سیاست زدگی شدند و یکی از فیلمسازان که فیلم هایش دلگرمی بچه های جنگ بود امروز دلخوشیش این است تا جناح فلان که پارسال خیابان‌های تهران را کثیف کرده بودند برایش کف بزنند و سوال این است که چرا این بیماری‌ها به دل این‌ها افتاده که بخشی از آن به کم‌توجهی ما بر می‏گردد و امیدوار بودیم جلوگیری‌ها از فیلم‌های در سراشیب افتاده وضعیت بد سیما را درست کند و محصول دوره ما 15 فیلم توقیفی بود."




وی با انتقاد از رفع توقیف برخی از فیلمها، تصریح کرد: "واقعا جای سوال دارد که چرا فیلم‌هایی که ما توقیف کردیم، رفع توقیف شد؟ مگر دولت عوض شده بود که می‏گوییم این فیلم‌ها را آزاد می‌کنیم تا دل آن‌ها به دست بیاید در صورتی که دل‌ها به دست نمی‏آید و همان آدمی که پارسال این باج به او داده شده امسال آمد و چهره‏ای دیگر از خود نشان داد زیرا با پول خرج هنرپیشه کردن و عکس یادگاری گرفتن کار و سینما درست نمی‏شود و آن‌ها محبت شما به دل‌شان می‏افتد اما محبت انقلاب نه و تنها این‌ها به درد شب انتخابات می‏خورند"!




کیارستمی، یکی از 50 فیلمساز برترجهان




«عباس كيارستمي» فیلمساز برجسته ایرانی، در فهرست 50 كارگردان بزرگ درقيد حيات سينماي جهان قرار گرفت. نشریه معتبر سینمائی "ورایتی" به نقل ازوب‌سايت سينمايي IMDB فهرست 50 فيلم‌ساز تاثيرگذار سينماي جهان را كه در قيد حيات هستند منتشر كرد كه عباس کیارستمی، برنده نخل طلاي جشنواره سینمائی كن در رتبه چهلم این فهرست ايستاده است. در اين فهرست، «ژان لوك گدار»، پيشگام موج نو سينماي فرانسه در رتبه اول است كه طي چهار دهه فعاليت سينمايي جوايز معتبري چون دو خرس نقره‌اي و يك خرس طلاي جشنواره برلين، شير طلاي جشنواره ونيز و يوزپلنگ افتخاري جشنواره لوكارنو را كسب كرده است.




«ديويد لينچ»، كارگردان 65 ساله آمريكايي در مكان دوم ديده مي‌شود. «آلن رنه»، فيلم‌ساز سرشناس فرانسوي سومين كارگردان برتر و زنده سينماي جهان معرفي شده است. وي برنده جايزه خرس نقره‌اي جشنواره‌ برلين، جايزه فيپرشي و جايزه بزرگ جشنواره‌ كن و شير طلاي ونيز است.




به گزارش ورايتي، عباس كيارستمي كه در سال 1997 با فيلم «طعم گيلاس» موفق به دريافت جايزه نخل طلاي كن شد، در اين فهرست مكان چهلم را در اختيار دارد. وي تاكنون جوايز سينمايي متعددي از جشنواره‌هاي معتبر جهاني كسب كرده است كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به هوگو طلايي جشنواره شيكاگو، يوزپلنگ افتخاري جشنواره لوكارنو، جايزه "كوروساوا" در جشنواره شيكاگو، خوشه طلايي جشنواره وايادوليد و جايزه ويژه هيات داوران جشنواره ونيز اشاره كرد. كيارستمي در اين فهرست بالاتر از كارگردانان معروف سينماي جهان چون «تيم برتون»، «جيم جارموش»، «مايك لي»، «برادران داردن»، «سيدني لومت» و «آكي كوريسماكي» ايستاده است.




در ادامه فهرست 50 كارگردان بزرگ درقيدحيات سينماي جهان نام‌هاي بزرگي چون «لارس فون ترير»، «ورنر هرتزوگ»، «فرانسيس فورد كوپولا»، «مارتين اسكورسيزي،‌»، «رومن پولانسكي»، «وودي آلن»، «كوئنتين تارانتينو»، «برادران كوئن»، «وونگ كار واي»، «ميشل هانكه»، «ويم وندرس»، «استفن فريرز»، «پدرو آلمادوار»، «استيون اسپيلبرگ»، «گاس ون سنت»، «ترنس ماليك»، «ژانگ ييمو»، «كوستا گاوراس»، «ديويد كراننبرگ»، «هو سيائو سين»، «مانوئل دي اوليويرا»، «كلينت ايست‌وود»، «برناردو برتولوچي»، «ريدلي اسكات» و «استيون سودربرگ» ديده مي‌شود.




ششمین جایزه "برلیناله" برای سینمای ایران




هیجان و انعکاس وسیع پنج جایزه ای که فیلم "جدائی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی از شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین (برلیناله) گرفت، چنان بود که کمتر کسی متوجه شد جایزه ششمی هم در کار بوده که آنرا فیلم "باد و مه" ساخته محمد علی طالبی دریافت کرده است. در این مورد محمد اطبايي منتقد و کارشناس سرشناس سینما به خبرگزاری "ایسنا" گفته است: "پس از دريافت نخل طلای جشنواره "کن" فرانسه بوسیله عباس کیارستمی و شیر طلای جشنواره "ونیز" در ایتالیا بوسیله جعفر پناهی، سرانجام خرس طلايي جشنواره‌ي فيلم برلين نيز نصيب سينماي ايران شد که موفقیت بزرگی است."




اطبائی درارزيابي‌اش از موفقيت اخير سينماي ايران گفت: "امسال يك سال استثنايي براي سينماي ايران در جشنواره‌ برلين بود كه در نهايت شش جايزه نصيب آن شد،جدا از جايزه خرس طلايي بهترين فيلم و دو خرس نقره‌اي مجموعه بازيگران در بخش رسمي،سه جايزه از هيات داوري‌هاي مستقل جشنواره‌ برلين شامل جايزه كليساي جهاني و جايزه هيات داوري خوانندگان روزنامه «برلين مورگن» به فيلم «جدايي نادر از سيمين» و جايزه عدالت و همبستگی به فيلم «باد و مه» محمد علي طالبي تعلق گرفت كه متاسفانه در رسانه‌هاي ايران اشاره‌اي به اين جايزه آخري نشده است."




به گفته وی: "بعد از نمايش فيلم "جدايي نادر از سيمين» در برلين مجموعه بازتاب‌ها به شكل غرورانگيزي مثبت بود. نشريات مهم سينمايي از جمله ورایتی، اسكرين اينترنشنال و هاليوود ريپورتر بر روي آن نقد‌هاي مثبتی نوشتند و خبرگزاري‌هاي مهم دنيا از شانس اين فيلم براي دريافت خرس طلا گفتند. تا آنجا كه شنيده‌ام «جدايي نادر از سيمين» نمايش‌هاي بي‌نظيري در برلين داشته است و شركت پخش كننده جهاني فيلم «ممنتو فيلم» فرانسه تا پايان جشنواره‌ي برلين، فيلم را به تمامي كشورهاي دنيا فروخته است كه اين موفقيت كمتر براي يك فيلم ايراني در چند سال اخير اتفاق افتاده است."




به گزارش "ایسنا" محمدعلي طالبي نیز كه فيلم «باد و مه» او در جشنواره فيلم برلين موفق به دريافت جايزه سينماي همبستگي و عدالت شد،پس از بازگشت به تهران درباره اين جايزه اظهار كرد: "اين جايزه كه شامل پنج هزار يورو به كارگردان و پخش فيلم به مدت يك سال در 25 سينما در شهرهاي مختلف آلمان است، امسال براي اولين‌بار توسط وزارت اقتصاد و توسعه آلمان با همكاري شبكه دويچه وله (صدای آلمان) طي مراسمي با حضور وزير اقتصاد و توسعه و مديران جشنواره اهدا شد. خوشبختانه «باد و مه» مورد توجه قرار گرفت و درحالي‌كه بسياري از فيلم‌هاي آلماني موفق به اكران عمومي نمي‌شوند، اين فيلم ايراني قرار است توسط كمپاني معروف «آرسنال» در آلمان اكران شود كه اين امتيازي براي فيلم برگزيده جشنواره برلين است."




سابقه سی و هفت ساله




اگرچه همه ناظران و صاحب نظران، جشنواره سینمائی امسال برلین را "سال سینمای ایران" می نامند، اما نگاهی به گذشته نشان می دهد که سینمای کشورمان کارنامه درخشانی در طول سالها حضور در "برلیناله" داشته است. اولین فیلم ایرانی که توانست از این جشنواره جایزه بگیرد «طبيعت بي‌جان» ساخته سهراب شهيد ثالث بود كه در سال 1974 موفق به دريافت خرس نقره‌اي برليناله شد. كسب اين جايزه ارزشمند دو سال بعد، يعني در سال 1976براي سينماي ايران تكرار شد و فيلم «‌باغ سنگي» به كارگرداني پرويز كيمياوي توانست دومين خرس نقره‌اي را به‌دست آورد. فيلم «آفسايد» ساخته ‌جعفر پناهي پس از 30 سال، در سال 2006 سومين خرس نقره‌اي را نصيب ايران كرد.




در سال 2007سينماي ايران تنها شاهد حضور نيكي كريمي به عنوان داور در جشنواره برلين بود، اما سال بعد ايران با سه فيلم در برلين حضور داشت که فيلم «آواز گنجشك‌ها» ‌ساخته مجيد مجيدي، خرس نقره‌اي را براي رضا ناجي به عنوان بهترين بازيگر به همراه داشت و «‌بودا از شرم فروريخت» ساخته حنا مخملباف نيز در بخش كودك‌ونوجوان در رده‌ي سني زير 14 سال به نمايش درآمد كه توانست علاوه بر دريافت خرس كريستال این بخش، «جايزه صلح» را نيز به خود اختصاص دهد و «سه زن» ساخته‌ي ‌منيژه حكمت در بخش غير رقابتي «پانورما» به نمایش در آمد.




در سال 2009 اصغر فرهادي با چهارمين ساخته‌ي سينمايي‌اش «درباره‌الي» در بخش رقابتي حضور داشت كه خرس نقره‌اي را گرفت. سال گذشته هم فيلم «شكارچي» توليد مشترک ايران و آلمان به كارگرداني «رفيع پيتز» در بخش رقابتي جشنواره برلين به نمايش درآمد که موفقیتی نداشت؛ اما امسال براي اولين‌بار در تاريخ برگزاري جشنواره‌ي فيلم برلين يك فيلم، سه طلا و نقره دریافت کرد: "جدائی نادر از سیمین" ساخته ارزشمند اصغر فرهادی.




علیرضا قربانی در "حافظ" غریب پور




بهروز غریب پور پس از موفقیت کم نظیر اپرای عروسکی "مولانا" که سال گذشته آنرا روی صحنه برد. اینک در تدارک کار جدیدش "حافظ" است و به تازگی عليرضا قرباني به عنوان خواننده نقش «حافظ» به جمع گروه عروسکی "آران" پیوسته است. غریب پور طراح و كارگردان اين اثر نمايشي با اعلام اين خبر به "ایسنا" گفت که عليرضا قرباني از هفته پيش تمرينات اين نمايش را آغاز كرده و بخش‌هايي از كار به صورت آزمايشي ضبط شده است.




او درباره همكاري‌اش با عليرضا قرباني در اين اثر نمايشي، توضيح داد: "قصد دارم در اپراي عروسكي «حافظ» تمام ذهنياتي را كه تماشاگران از اپراي عروسكي مولوي داشتند، برهم بزنم تا خاطره آن اجرا از ذهن‌شان پاك شود تا شباهتي ميان اين اپراها وجود نداشته باشد. به همين دليل اصرار داشتم در اپراي عروسكي «حافظ» با آهنگ‌ساز و خوانندگان جديدي همكاري كنم تا اين اثر به لحاظ ساخت و موسيقي و جنبه‌هاي نمايشي كاملا متفاوت باشد." در اپرای "مولانا" محمد معتمدی آواز خوان نقش مولانا و همایون شجریان آواز خوان نقش شمس تبریزی بودند.




غریب پور درباره زمان به صحنه رفتن اپراي عروسكي «حافظ» هم عنوان كرد: "هر چند تاكنون قول‌هاي قطعي درباره تامين بودجه اين اثر داده شده اما منتظر تخصيص اين بودجه نشدم. در هر حال دوستان شيرازي و تهراني قول‌هاي مساعدي داده‌اند، اما اگر منتظر قول‌ها باشم برنامه‌ام بهم مي‌خورد. ما برخلاف جريان رايج، پيش از انعقاد قرارداد؛‌ توليد و خلق نمايش‌مان را آغاز كرده‌ايم. اگر همه چيز برابر با زمان‌بندي ما باشد اين اثر بايد مهر ماه همزمان با مراسم بزرگداشت حافظ در شهر شيراز اجرا شود." او درباره طراحي و ساخت عروسك‌هاي اين نمايش نیز یادآور شد که نخستين عروسكي كه طراحي كرده‌ايم عروسك "شاخه ‌نبات" است كه توسط علي پاكدست طراحي شده است.

 

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر