کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۹, دوشنبه

عوامل سقوط هواپيما مشخص شد

نايب رئيس انجمن هوافضاي ايران با بيان اينکه در يک تحقيق 20 عامل سقوط هواپيماها مشخص شد، گفت: سه عامل آب و هوا، اشکال در سيستم و اشتباهات انساني از عوامل مهم سقوط هواپيماها هستند. ضمن اينکه مشخص شد ساختار نيروي انساني، سيستم هواپيماها و تجهيزات فرودگاهي فرسوده و نامناسب است.

به گزارش مهر، دکتر فتح الله امي ، پيش از ظهر امروز يکشنبه در نشست خبري افزود: ايران با دارا بودن 179 هواپيما جز 10 کشورهاي حادثه خيز هوايي است از سوي ديگر به دليل ايمني پايين سفرهاي هوايي مردم به سفر با خودروهاي شخصي رو آورده اند که به دليل ايمن نبودن جاده ها نيز سالانه 30 هزار نفر بر اثر حوادث جاده اي جان خود را از دست مي دهند.


وي با بيان اينکه در تحقيقات انجام شده 20 علت سقوط هواپيما مشخص شد، افزود: سه عامل آب و هوا، اشکال در سيستم و اشتباهات انساني از عوامل مهم سقوط هواپيماها است که تحقيقات نشان داد ساختار نيروي انساني و سيستم هواپيماها و همچنين تجهيزات فرودگاهي فرسوده و نامناسب است طبق استانداردها نبايد از خلبان هاي بازنشسته پرنده هاي نظامي براي هواپيماهاي عمومي استفاده کرد چراکه اين افراد ضمن آنکه با سيستم هوايپماي عمومي آشنا نيستند، به دليل سن بالا توانايي عکس العمل هاي سريع در زمانهاي بحراني را ندارند. 
 
نايب رئيس انجمن هوافضاي ايران نبودن نگاه کارشناسي در صنعت هوا و اشکال در آيين نامه ها را از ديگر عوامل سقوط هواپيماها ذکر کرد و گفت:20 عامل سقوط هواپيما در روز چهارشنبه 11اسفندماه در دهمين همايش هوافضا با حضور مسئولان صنعت هوا مورد بررسي قرار مي گيرد.


دستيابي به 18 فناوري در حوزه هوافضا


«امي» با تاکيد بر اينکه با پرتاب ماهواره اميد، ايران به 18 فناوري در حوزه هوافضا دست يافت، خاطرنشان کرد: ايران با اجراي پروژه اميد به فناوري توليد الکترونيک ماهواره، توليد فرستنده و گيرنده فضايي، فناوري QSM به عنوان حساس سازه اي در ماهواره، فناوري TVT به عنوان حساس طراحي حرارتي ماهواره، تست هالي محيطي فضايي به عنوان بالاترين رده کيفي قطعات، فناوري به کارگيري GPS فضايي به خصوص در ماهواره هاي بدون پايداري و فناوري رنجينگ ( Ranging) دست يافت.
 
نايب رئيس انجمن هوافضاي ايران افزود: همچنين ايران به فناوري شبيه سازي پرواز ماهواره، مهندسي سامانه فضايي بومي ، فناوري اثبات وجود ماهواره در مدار، فناوري تعيين دوره تناوب و زمان طلوع ماهواره با دقت بالا، فناوري ارتباط تله متري و تله کامند با ماهواره، فناوري نرم افزارهاي گزارش گيري براي تحليل اطلاعات تله متري، فناوري ماهواره بر چند مرحله اي با سيستم تزريق ماهواره در مدار هدف، فناوري کنترل بردار تراست (TVC) فناوري پيچ هاي انفجاري براي جدايي مراحل مختلف ماهواره، فناوري طراحي و ساخت سکوهاي ثابت و متحرک فضايي و فناوري ايستگاه هاي ثابت و متحرک گيرنده و فرستنده در زمين براي ارتباطات فضايي دست يافته است.
 
وي همچنين از طراحي و ساخت کپسول زيستي براي ارسال موجود زنده به فضا خبر داد و ياداور شد: طراحي اين کپسول در مراحل تست آزمايشگاهي است و قرار است موجود زنده که احتمالا ميمون است، به فضا پرتاب شود.


زمان برگزاري دهمين دوره همايش هوافضا


دبير همايش هوافضا با اشاره به تعداد مقالات ارائه شده در حوزه هاي آيروديناميک، مکانيک پرواز، پيشرانش، سازه هاي هوافضايي، طراحي سامانه هاي هوافضايي، علوم و فناوري فضايي و حوزه مديريت صنايع هوافضايي، در همايش هوا و فضا اظهار داشت: با ارسال ماهواره اميد با موشک سفير 1A در روز 14 بهمن سال 87، ايران جز 9 کشور صاحب فناوريهاي فضايي شد از اين رو در اين دوره از همايش دو موضوع جديد مديريت صنايع هوافضا و علوم و فناوري فضايي را وارد کرديم.
 
عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به زمان برگزاري اين همايش اشاره کرد و ياداور شد: اين همايش در روز سه شنبه 10 اسفندماه در دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي شود.
 
نايب رئيس انجمن هوافضاي ايران تقدير از دو پيشکسوت حوزه هوافضا، پايان نامه هاي برتر در دوره هاي کارشناسي ، کارشناسي ارشد و دکتري و برگزار نمايشگاهي از دستاوردهاي محققان در اين حوزه را از برنامه هاي ديگر اين همايش نام برد.

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر