کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

وعده های کم و دیرهنگام رئیس جمهور یمن کارساز نشد







تظاهرات چند ده هزار نفری معترضان جهت کناره گیری عبدالله صالح

جرس: درحالیکه تلویزیون یمن، شامگاه پنجشنبه بیانیه ای را از سوی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری این کشور خوانده بود مبنی بر اینکه به نیروهای امنیتی دستور داده شده است تا امنیت تجمعات مسالمت آمیز را تامین کنند و رئیس‌جمهور دستور تشکیل کمیته‌ای دولتی برای "آغاز گفت‌وگو با تظاهرکنندگان" و رهبران اعتراضات را صادر کرده، با این حال روز جمعه ده‌ها هزار تن از مردم یمن در میدان مرکزی شهر صنعا، پایتخت این کشور، گرد آمدند و با انجام بزرگترین راهپیمایی طی هفته های اخیر علیه حکومت، بار دیگر خواستار کنار رفتن رئیس جمهور از قدرت شدند.









به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه ای که تلویزیون یمن از سوی رئیس جمهوری این کشور خواند، همچنین اضافه شده بود که ماموران امنیتی وظیفه دارند مانع از درگیری طرفداران و مخالفان دولت شوند، که تا کنون حداقل دهها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.




رئیس‌جمهوری یمن همچنین به نخست‌وزیر دستور داده بود تا سرپرستی کمیته‌ای پنج نفری را برای آغاز گفت‌وگویی سازنده با تظاهرکنندگان به‌عهده بگیرد.




به گزارش این خبرگزاری، علی رغم وعده های فعلی رئیس دولت و همچنین قول قبلی او مبنی بر عدم کاندیداتوری برای دو سال آینده، با این حال مردم و دانشجویان یمنی، این وعده ها را ناکافی و دیرهنگام دانسته و همچنان خواستار کناره گیری کامل عبدالله صالح از قدرت هستند.




بر اساس گزارش ها، راهپیمایی روز جمعه ٢۵ فوریه- ششم اسفند، یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های معترضان یمنی در جریان اعتراضاتی بود که از اوایل ماه جاری در این کشور آغاز شده ‌است.




همزمان خبر رسید که تعداد نمایندگان پارلمان که در اعتراض به خشونت‌های دولتی از عضویت در حزب رئیس جمهور انصراف داده‌اند، به ۱۱ تن بالغ شده و به گزارش شبکه خبری الجزیره، گروهی از ۲۸ نماینده پارلمان نیز که از اعضای حزب حاکم هستند، نامه‌ای شامل ۱۰ بند برای رئیس جمهور فرستاده و خواستار انجام فوری اصلاحات شده‌اند.




گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی از آن بود که نیروهای امنیتی یمن با بستن خیابان‌های اطراف میدان اصلی شهر، کوشیدند تا از گرد آمدن مردم برای نماز جمعه و راهپیمایی جلوگیری کنند، اما پیش‌نماز این هفته صنعا از تظاهرکنندگان خواست "تا برکناری رئیس جمهور" هم‌چنان تظاهرات خود را گسترده‌تر کنند.




گفتنی است عبدالمُعِز دَبْوان، از رهبران حزب اصلی اسلام‌گرای یمن به نام «حزب اصلاح»، به خبرگزاری رویترز گفته بود که تمامی وعده ها و قول های علی عبدالله صالح، "هم کم است و هم دیر.

وی افزود که "این وظیفه نیروهای امنیتی است تا در هر حال از راهپیمایان مسالمت‌آمیز حفاظت کند."




لازم به ذکر است در جریان اعتراضات یمن که با الهام از جریان های اعتراضی و تغییر در تونس و مصر آغاز شده، طی ۹ روز اخیر ۱۷ نفر جان باخته‌اند و خبرها حاکی است که مرد ۲۷ ساله‌ای که چهار روز پیش خود را به نشانه اعتراض به دولت این کشور در شهر عدن یمن به آتش کشیده بود روز پنج‌شنبه در بیمارستان جان باخته‌ است.




در روزهای اخیر در شهر بندری عدن نیز ده‌ها هزار تن به خیابان‌ها آمده و خواستار پایان یافتن حکومت علی عبدالله صالح شدند.




هم اکنون تظاهرکنندگان یمنی که هفته هاست اعتراض‌های ضد دولتی و سپس ضد حکومتی را آغاز کرده‌اند، بطور شفافی خواستار برکناری علی عبدالله صالح هستند که ۳۲ سال است قدرت را در یمن در دست دارد.

 

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر