کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اسفند ۸, یکشنبه

حمایت آیت الله سیستانی از معترضین عراقی








جرس: با گذشت یک روز از تظاهرات «روز خشم» در عراق و کشته شدن ۱۸ تن و زخمی شدن ۱۴۰ نفر دیگر در درگیری‌های معترضان با یگان های ضد شورش حامی دولت عراق، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق روز شنبه در پی انفجار یک بمب از کار افتاد







.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهار تن از کارکنان پالایشگاه «بیجی» در این بمب‌گذاری کشته شده و این پالایشگاه هم‌اینک تعطیل شده‌است.




در همین حال، آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت سماوه در جنوب عراق نیز باعث تعطیلی کار در این کارخانه شد.




روز جمعه (ششم اسفند- ٢۵ فوریه) با اعلام «روز خشم»، ۱۷ تجمع اعتراضی جداگانه در عراق گزارش شد که بزرگترین آنها تجمع چندین هزار نفری در میدان تحریر بغداد بود. سازمان‌دهندگان اين اعتراضات خواهان بهبود خدمات عمومی، رفع کمبود فرصت‌های شغلی و اصلاحات سياسی بيشتر هستند.




بر اساس این گزارش، آیت‌الله علی سیستانی، مهم‌ترین مرجع تقلید شیعه در عراق، روز شنبه خواستار اصلاحات در دولت این کشور شد و از مقام‌های دولتی خواست تا "امتیازهای غیر قابل قبولی" که برای خود قائل شده‌اند را لغو کنند و به بهبود وضعیت برق و غذا و اشتغال همت بگمارند.




این مرجع تقلید بلندپایه شیعه، با انتقاد از "فساد اداری" حکام عراق، از دولت خواست تا از ایجاد منصب‌های نالازم دولتی که برای عراق هزینه دارد خودداری کند.




گفتنی است روز جمعه پس از آنکه نوری المالکی، نخست وزير عراق دعوت کنندگان به تظاهرات و معترضین دولت خود را "شورشيان القاعده و طرفداران صدام حسين" خواند، جمعيت به خشم آمدند و رفت و آمد خودروها هم در پايتخت عراق دچار محدوديت شد و زد و خورد خیابانی منجر به کشته و زخمی شدن گروه زیادی شد.




در تجمعات عراق، بيشتر کسانی که در ميدان تحرير بغداد حضور داشتند، از قشر جوان بودند و بر روی پلاکاردهای آنها نوشته شده بود :"سکوت کافی است، بايد سخن بگوييم."

 

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر