کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

شبیه‌سازی جنگ ایران و اسرائیل

مؤسسه‌ی اسرائیلی "پژوهش‌های امنیت ملی" (INSS) وابسته به دانشگاه تل‌آویو نمایشی را اجرا کرده است تا دریابد اگر اسرائیل به ایران حمله کند، چه پیش خواهد آمد. در این شبیه‌سازی سیاستمدارانی باسابقه نقش شخصیت‌های واقعی‌ای چون باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو و آیت‌الله خامنه‌ای را بازی کرده‌اند. کوشش شده است که آنان آن گونه‌ای نقش خود را ایفا کنند که انطباق سنجیده‌ای با واقعیت داشته باشد.
سناریوی جنگی در روز اول نوامبر امسال اجرا شده است. خبر آن در چند روز اخیر منتشر شده است. نخست روزنامه‌ی انگلیسی "تایمز" (۲۳ دسامبر)  در مورد آن گزارشی نوشته است.
اسرائیل در موضع ضعف
"تایمز" نوشته است که شبیه‌سازی مؤسسه‌ی اسرائیلی "پژوهش‌های امنیت ملی" به این نتیجه منجر شده که اسرائیل از حمله به تأسیسات اتمی ایران طرفی نمی‌بندد و از این کار بسیار ضرر می‌کند. مقامات اورشلیم از اینکه واشنگتن می‌کوشد با تهران به مذاکره برای حل و فصل اختلافات بپردازد، راضی نیستند و تصور می‌کنند نزدیکی به تهران به منزله‌ی رها کردن اسرائیل به عنوان مهمترین متحد آمریکا در منطقه است.
طبق این سناریوی، اسرائیل به مرکز اتمی آب سنگین اراک حمله می‌کند. به نوشته‌ی تایمز، واکنش آمریکا در این سناریو خودداری از جانبداری نظامی از اسرائیل است.
نقش بنیامین‌نتانیاهو را در بازی جنگی  جورا ایلند (Giora Eiland) ایفا کرده که پیشتر مشاور امنیت ملی بوده است. جورا ایلند گفته است که «نفوذ ما بر روی آمریکاییان محدود است».
به نظر می‌رسد اسرائیل اساسا به این دلیل که نمی‌تواند آمریکا را هم به جنگ بکشد، در مبادرت به حمله تردید دارد. شبیه‌سازی جنگی مؤسسه‌ی استراتژیک اسرائیلی هم این تردید را برجسته می‌کند.
"تایمز" همچنین از قول جورا ایلند نوشته است که حکومت ایران قاطع‌تر از حکومت آمریکاست و هدفی دارد که مصمم است به آن برسد.
حکومت ایران را نمی‌توان بازداشت
ایفاگر نقش آیت‌الله خامنه‌ای، آهارون زیوی-فرکش (Aharon Zeevi-Farkash) بوده که پیشتر با سرویس مخفی اسرائیل همکاری داشته است. به نظر او نمی‌توان حکومت ایران را، تا زمانی که این رژیم حس نکند موجودیتش به خطر افتاده، از تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی بازداشت.
به نظر وی آمریکا برای اینکه تلاش دیپلماتیکش برای کنترل‌پذیر شدن برنامه‌های اتمی ایران به نتیجه برسد، باید این تلاش را با اقدامات دیگری همراه کند: مستقر کردن کشتی‌های جنگی در خلیج فارس و متقاعد کردن هندوستان برای محدودیت کردن همکاری‌های بازرگانی‌آن با ایران.
نتیجه‌ی بازی
روزنامه‌ی سوئیسی "باسلر تسایتونگ" (Basler Zeitung) با استناد به گزارش تایمز بازی جنگی طرح شده توسط مؤسسه‌ی اسرائیلی "پژوهش‌های امنیت ملی" را تحلیل کرده و بر روی مخارج کمرشکن حمله‌ی احتمالی اسرائیل به ایران دست گذاشته است. این روزنامه‌ی منتشره در شهر بال (سوئیس) نوشته است که کارشناسان امنیتی مدتهاست به این موضوع واقف‌اند که حمله‌ی اسرائیل به ایران برای این کشور به لحاظ اقتصادی بسیار گران تمام می‌شود.
جورا ایلند، ایفاگر نقش بنیامین‌نتانیاهو در باره‌ی نتیجه‌ی شبیه‌سازی حمله‌ی اسرائیل به ایران و واکنش‌های مختلف در قبال آن معتقد است که «اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی عمل کند.» به نظر او انجام معامله‌ای میان تهران و واشنگتن قابلیت حمله را از اسرائیل می‌گیرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر