کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

شبکه‌های هرمی ؛ اختلاف وزارت اطلاعات و بازرگانی

روزنامه ایران در تیتر نخست شماره روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که «شبکه‌های بازاریابی هرمی قانونی شد» اما وزارت اطلاعات در اطلاعیه امروز چهارشنبه، این موضوع را رد کرد.
به گزارش وب‌سایت پارلمان نیوز، روابط عمومی وزارت اطلاعات تاکید کرده که فعالیت شبکه‌های هرمی در کشور همچنان غیرقانونی است.
روزنامه دولتی ایران روز سه‌شنبه گزارش داده بود که وزارت بازرگانی دستورالعمل «بازاریابی شبکه‌ای» را صادر کرده و به‌ نوعی فعالیت‌ شبکه‌های هرمی را مجاز دانسته است.
اما وزارت اطلاعات تاکید کرده که فعالیت «بازاریابی شبکه‌ای» با فعالیت «شرکت‌های هرمی» که اخلال در نظام اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود، متفاوت است.....

وزارت اطلاعات همچنین هشدار داده که همچنان با همکاری دستگاه قضایی، با فعالان شرکت‌های هرمی برخورد خواهد کرد.
با این حال رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی گفته است: آن دسته از شرکت‌های هرمی که هم اکنون درکشور به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند، در صورتی که نحوه فعالیت خود را در چارچوب آیین‌نامه مصوب وزارت بازرگانی اصلاح کنند و از وزارت بازرگانی مجوز فعالیت بگیرند، شکل قانونی می‌گیرند.
به نظر می‌رسد با وجود اختلاف وزارتخانه‌های اطلاعات و بازرگانی بر سر موضوع فعالیت شرکت‌های هرمی و گفته‌های برخی از نمایندگان که تصویب قانون را به بهانه انجام مطالعات کارشناسی به تاخیر می‌اندازند، فعالیت شرکت‌های هرمی همچنان مبهم باقی بماند.
پای مجلس به میان آمد
خبرگزاری نیمه دولتی فارس به نقل از یک عضو کمیسیون قضایی مجلس نوشت: آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت بازرگانی برای فعالیت قانونی شبکه‌های بازاریابی تصویب شده باید در مجلس مورد ارزیابی و تصویب قرار گیرد.
این نماینده که نامش اعلام نشده، شرکت‌های هرمی را تهدیدی جدی برای امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور دانسته و گفته که فقط با تصویب آیین‌نامه این‌گونه فعالیت‌ها از سوی مجلس، چنین کارهایی قانونمند و قابل اجرا می‌شود.
سالها است که فعالیت شرکت‌های هرمی از جمله شرکت گولد کوئست  در ایران ممنوع شده و بسیاری از فعالان و اعضای این شرکت‌ها بازداشت شده‌اند. اما مجلس تاکنون درباره شبکه‌های بازاریابی هرمی تصمیم روشنی نگرفته است.
این نماینده مجلس اکنون می‌گوید که تصویب چنین قانونی به مدت زمان طولانی برای مطالعات دقیق کارشناسی نیاز دارد.
گفتنی است چند روز پیش آیین‌نامه‌ای در چند بند توسط معاونت توسعه وزارت بازرگانی در زمینه فعالیت شبکه‌های بازاریابی هرمی به سازمان‌های مختلف ابلاغ شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر