کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

واکنش متفاوت کشورهای1+5 به حوادث روز عاشورا

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، در واکنشی تند و صریح نسبت به رویدادهای روز عاشورا در ایران اعلام کرد که جهان شجاعت مردم ایران را تحسین می‌کند.
اوباما گفت،: آمریکا همراه با جامعه بین‌اللملل خشونت و سرکوب شهروندان بی‌گناه ایرانی را که ظاهرا به بازداشت، زخمی شدن و حتی مرگ شماری از آنان منجر شده است را به‌شدت محکوم می‌کند.
رییس دولت آمریکا تاکید کرد: آن‌چه که در ایران می‌گذرد ارتباطی به آمریکا یا کشور دیگری ندارد بلکه این مردم ایران هستند که به دنبال عدالت و زندگی بهتر برای خود هستند.
اوباما تصریح کرد: رهبران دولت ایران با حکومت کردن از طریق ترس و استبداد نمی‌توانند خواسته‌های مردم ایران را سرکوب کنند.
رییس دولت آمریکا از دولتمردان ایران خواست به حقوق شهروندان احترام بگذارند و افرادی که به ناحق بازداشت شده‌اند را آزاد کنند.
اوباما تاکید کرد که آمریکا در کنار معترضان ایران ایستاده است.
درپی رویدادهای انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ایران، دولت اوباما به صراحت از خواسته مخالفان مبنی بر باطل کردن انتخابات به دلیل آن‌چه که آنان تقلب در انتخابات عنوان کردند، حمایت نکرد.
علاوه بر این اوباما تعامل با محمود احمدی‌نژاد برسر موضوعات حساسی مانند برنامه هسته‌ای ایران را رد نکرده است.
موضع متفاوت مسکو
این بار در شرایطی که اوباما تندترین واکنش خود را نسبت به درگیری‌های خشونت‌بار روز عاشورا نشان داده است، اما روسیه جانب احتیاط را در مورد درگیری‌های اخیر پیش گرفته است.
وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه نگران درگیری‌های اخیر میان تظاهرکنندگان و پلیس در ایران است.
وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ما معتقدیم مهم‌ترین موضوع در این مقطع خویشتنداری و آشتی براساس قانون و تلاش‌های سیاسی برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها در ایران است.
وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه از اتهام‌هایی مبنی بر «دخالت مسکو در رویدادهای سیاسی داخلی ایران» ابراز تاسف کرد و اعلام کرد« ما متقاعد شده‌ایم که این کار مخالفان همکاری روسیه و ایران است.»
گفتنی است برخلاف رهبران غربی، دیمتری مدودف رییس‌جمهور روسیه، با سرعت به محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهور ایران در همان روزهای اوج تنش در ایران تبریک گفت که از آن زمان تاکنون نارضایتی مردم ایران از نقش مسکو در بحران‌های داخلی ایران در شعارهای مردمی بروز کرده است.
روسیه یکی از شش کشور عضو گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران است که مخالف صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی است.
آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا که از اعضای گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای هستند، با صدور بیانیه‌هایی «سرکوب خشونت‌بار مردم ایران در درگیری‌های روز عاشورا» را محکوم کرده‌اند.
دولت چین، عضو گروه 1+5، تنها کشوری است که به درگیری‌های روز عاشورا در ایران واکنش نشان نداده است اما کاربران اینترنت در چین «از معترضان ایرانی حمایت کرده و از سرکوب دولتی مردم به‌شدت انتقاد کرده‌اند.»
واکنش کشورهای گروه 1+5 به درگیری‌های خشونت‌بار روز یکشنبه در ایران در شرایطی اعلام شده که مهلت آمریکا به ایران برسر برنامه هسته‌ای این کشور، تا آخر ماه دسامبر به پایان می‌رسد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر