کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

آموزش عبور از فیلترینگ جرم است

دادستانی کل کشور اعلام کرد که انتشار فيلترشكن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فيلترينگ یک جرم رایانه‌ای است.

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالصمد خرم‌آبادی، دبير كارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه، هشدار داد که اگر ارائه‌دهندگان خدمات رایانه‌ای مقررات این فهرست را رعایت نکنند، با آنان برخورد خواهد شد.

در تاریخ هفتم تیر ماه امسال قانون جرایم رایانه‌ای پیشنهاد شده ازسوی مجلس توسط شورای نگهبان تایید شد و محمود احمدی‌نژاد 10 تیرماه آن‌ را برای اجرا ابلاغ کرد.

براساس فهرستی که خرم‌آبادی ارائه کرده است، مصادیق محتوای مجرمانه جرایم رایانه‌ای در پنج فصل شامل «محتوای خلاف عفت و اخلاق عمومی، محتوای عليه مقدسات اسلامی، محتوای عليه امنيت و آسايش عمومی، محتوای عليه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی و محتوايی كه برای ارتكاب جرايم رايانه‌ای و ساير جرايم به‌كار می‌رود»، منتشر شده است.

مصادیق جرایم اینترنتی

در شرایطی که در رویدادهای پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری دهم بسیاری از سایت‌ها در کشور فیلتر شده و کاربران از فیلترشکن درحد گسترده استفاده می‌کنند، انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ جرم عنوان شده است.

«باز انتشار و ارتباط (لينك) به محتوای مجرمانه تارنماها و نشانی‌های اينترنتی مسدود شده، نشريات توقيف شده و رسانه‌های وابسته به گروه‌ها و جريانات منحرف و غير قانونی»، یکی دیگر از موارد جرم رایانه‌ای است.

به اشتراک گذاشتن لینک‌ها در اینترنت یک کار مرسوم است و کاربران این لینک‌ها را در وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها قرار می‌دهند.

«تشويق و ترغيب مردم به نقض حقوق مالكيت معنوی» در شرایطی جرم رایانه‌ای معرفی شده است که اصولا مقوله «کپی رایت» در ایران رعایت نمی‌شود و حتی تقلب برخی مقام‌های کشور در مقاله‌های علمی اساتید خارجی و ثبت این مقاله‌ها به نام خودشان گزارش شده است.

اهانت به بنیانگزار جمهوری اسلامی، آیت‌الله خمینی، و سایر مراجع مسلم تقلید کشور هم جرم رایانه‌ای عنوان شده است.

صداوسیما یکی از بخش‌های کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه رایانه در کشور است که اقدام این نهاد در پخش تصویر پاره شده آیت‌الله خمینی روی زمین در روز 16 آذر، ازسوی برخی شخصیت‌های کشور به نشانه اهانت رسانه ملی به بنیانگزار انقلاب اسلامی تعبیر شد.

جرم اینترنتی

فهرست مصاديق محتوای مجرمانه قانون جرايم رايانه‌ای در شرایطی اعلام شده است که کم‌تر از دو هفته پیش گروهی با نام «ارتش سایبری ایران» سایت تویتر را به مدت چند ساعت هک کرد.

هک کردن سایت تویتر و فیس بوک در جریان پس از انتخابات، از افزایش شمار کاربران اینترنتی در کشور خبر می‌دهد که از این گونه سایت ها به عنوان ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده کرده‌اند.

در دومین جلسه محاکمه بازداشت‌شدگان پس از انتخابات که 17 مرداد برگزار شد، در کیفرخواست دادستانی تویتر و فیس بوک به نقش‌آفرینی و فراهم‌کردن شرایط براندازی حکومت ایران، متهم شدند.

مدیر شرکت گوگل پیش‌تر گفته بود که تلاش‌های دولت ایران برای مسدود کردن دسترسی به اینترنت بی‌نتیجه است و دورکردن شهروندان از اخبار فیلترنشده موفقیتی ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر