کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

متکی: ایران به غرب مهلت داده است

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، اعلام کرد که جمهوری اسلامی به طرف‌های مقابل در زمینه تامین سوخت راکتور تهران مهلت داده است.

متکی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که ایران بنا به درخواست وزیر خارجه برزیل به کشورهای طرف مذاکره برنامه هسته‌ای مهلت داده است تا مدت مشخصی نسبت به تامین سوخت راکتور تهران از طریق خرید یا معاوضه، تصمیم منطقی بگیرند.

وزیر امور خارجه بدون اشاره به تاریخ مشخص مهلت ایران به غرب، تاکید کرد که ایران نمی‌تواند بیش از این صبر کند و غرب در جریان این مهلت است.

در شرایطی که وزیر امور خارجه از تعیین مهلت به غرب سخن گفته سخنگوی این وزارت‌خانه از آمادگی ایران برای مبادله مرحله‌ای اورانیوم خبرداده و آن را فرصتی برای اعتمادسازی میان دوطرف دانسته است.

رامین مهمان‌پرست، اعلام کرد که اگر طرف دیگر با پیشنهاد ایران موافقت کند محل مبادله اورانیوم در ژاپن، برزیل، ترکیه یا حتی جزیر ه کیش مرحله بعدی گفت‌وگوها خواهد بود.

هفته پیش هم متکی اعلام کرد که ایران آماده مبادله اورانیوم در خاک ترکیه است.

پس از اعلام آمادگی ایران برای مبادله سوخت در خاک ترکیه، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه‌ای با همتای ایرانی خود و «جیمز جونز» مشاور امنیت ملی آمریکا درمورد برنامه هسته‌ای ایران داشت.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، اوایل ماه دسامبر به رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفته بود که آنکارا می‌تواند «نقش مهمی» برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران ایفا کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پشتیبانی گروه 5+1 به ایران پیشنهاد داده بود اورانیوم غنی‌شده با غنای پایین خود را به روسیه تحویل دهد و سوخت مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران با غنای 20 درصد را دریافت کند.

ایران اعلام کرد که هیچ تضمینی برای دریافت سوخت موردنیاز راکتور تهران وجود ندارد و با این پیشنهاد مخالفت کرد.

پس از اعلام مخالفت ایران با پیشنهاد موردحمایت غرب، آمریکا به ایران مهلت داد تا پایان سال 2009 درمورد این پیشنهاد تصمیم بگیرد در غیر این صورت، با گزینه احتمالی تحریم‌های بیشتر روبه‌رو خواهد شد.

تلاش آمریکا برای تحریم ایران

دولت آمریکا که از سرکوب تظاهرات ضددولتی در ایران خشمگین شده است برای جلب حمایت متحدان خود جهت اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت ایران تلاش می‌کند.

دنیس مک دانو، رییس ستاد شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که دولت اوباما گزینه‌هایی را علیه ایران در سال آینده بررسی می‌کند و دیدگاه‌های متحدان خود را درمورد اتخاذ گام‌های بعدی در این فرآیند برآورد خواهد کرد.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که اعمال تحریم‌های یک‌طرفه یا تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می تواند یکی از این گزینه‌ها باشد.

این تصمیم آمریکا پس از آن اعلام شد که اوباما حمله دولت احمدی‌نژاد به تظاهرکنندگان با «مشت آهنی بی‌رحمی» در روز عاشورا را محکوم کرد و وعده داد در کنار مردم ایران می‌ایستد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر